/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Skærer tænder...
Fra : nicolehh
Vist : 638 gange
325 point
Dato : 07-10-03 12:45

Jeg har lagt mærke til, at min datter skærer tænder når hun sover, det ser jeg ikke noget underligt i, men hun gør det også om dagen, hun er 19 mdr.

Da hun lige havde fået hjørne-/kindtænder, gjorde hun det meget, og nu, efter ca. 3-4 mdr. pause, begynder hun så igen...

Nu er mine spørgsmål så:

Er det meget normalt at små børn skærer tænder i vågen tilstand??
Skader det ikke tænderne mere, at hun gør det bevist??
Kan man få hende til at stoppe, uden at skulle forklare hende stolpe op og stolpe ned, når hun nu allligevel ikke forstår havd det vil sige at skære tænder...??

Kommentar
Fra : mango

Dato : 07-10-03 12:57

Jeg vil tro det går over igen, tag det roligt børn får ofte nogle underlige vaner som går over igen...bare vent til hun bliver ældre
Min søn som nu er 15 fik i 12-13 års alderen dn underlige vane at tromme på alt..ja selv sin brystkasse trommede han på når man stod og snakkede med ham. Det var ved at drive mig til vanvid, men lige så pludseligt som det kom lige så pludseligt holdt det op igen.
Det er sandsynligt at det er fordi din datters tænder klør, at hun gør det. Lad være at bekymre dig, men følg udviklingen: altså vær opmærksom ! Så spørger du nok: hvad skal jeg være opmærksom på? Ja bliver det værrer, bliver hun ved i mere end et ½ år, så ville jeg måske kontakte lægen, mere for at få ro i sjælen

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 07-10-03 13:04

*LOL*
Ja tag det bare helt roligt.
Min søn på 11 år har også de særeste vaner. Han kan lige nu på ingen måde acceptere syninger i trøjer og lignende.
Som Mango skriver kan det næsten drive en til vanvid, men det går med garanti over igen.

Carina

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 09-10-03 15:48

Er der virkelig ikke nogen her, der har oplevet det med at barnet begynder at skære tænder i vågen tilstand???

Kommentar
Fra : mango

Dato : 09-10-03 22:34

jo da..fremgik det ikke af mit indlæg, det må du undskylde..jo jeg vil tro jeg har oplevet det meste af underlige vaner.....og det er gået over igen

Er det det samme eller er det blevet bedre/ værrer ?
Knus
Sus

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 09-10-03 23:05

Jeg kunne ikke læse udfra det du skrev at din egen søn havde gjort det...
Der har ikke været noget her de sidste par dage, men jeg oplever det også mest i weekenderne...

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 10-10-03 00:26

Hej nicolehh
Nu ved jeg jo ikke om din datter stadig bruger sut, men jeg har kendskab til et barn, som i stedet for at sutte på sutten- i stedet nærmest tyggede/gnavede på den.
Da hun senere skulle af med sutten, begyndte hun som din datter at skære tænder.
Måske en dårlig vane, frembragt af den nu manglende fornemmelse af noget i munden?

Dette stod på i en periode, men forsvandt lige så pludseligt som det var opstået!

Hilsen
Carina.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 10-10-03 09:27

Nej, hun bruger ikke sut, kun når hun skal sove eller er syg/meget ked...
Men det kan da godt være det kommer sig af, at hun, når hun får fat i en sut, faktisk bruger den til at bide i og legge med, med tænderne...
(knider tænderne på den, som når man skærer tænder)

Det havde jeg da egentlig aldrig tænkt på...

Accepteret svar
Fra : gisele

Modtaget 325 point
Dato : 11-10-03 21:07

Hej Nicolehh

Jeg har en datter på 2 1/2 år. Hun skar hele tiden tænder da hun blev bevidst om at de var der og at de kunne lave sjove lyde. Det var ca. da hun var i samme alder som dit barn. Det går over når der kommer nye sjove udfordringer, det gjorde det for min unge . Det hat ikke skadet min datters tænder. Hun bruger desværre stadig sut, og da hun var i dit barns alder bed hun i sutten og synes at det var sjovt. Tandlægen har fortalt mig at hun skal smide sutten når hun bliver 3 år, før tager tænderne ikke skade. Jeg tror ikke at du skal forklare dit barn at hun skal holde op med at skære tænder, for hun fortår ikke alligevel HVORFOR. Det skal nok gå over. Der er ingen mennesker, tror jeg, der synes at det er rart at skære tænder bevidst.

Kærlig hilsen
Gisèle

Godkendelse af svar
Fra : nicolehh

Dato : 12-10-03 10:41

Tak for svaret gisele.

Det var da dejligt at høre, så kan jeg igen tage det helt roligt...

Men hvor længe gik der inden hun stoppede, efter hun var begyndt??
Et par mdr., et halvt år, et år?????

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 12-10-03 18:09

Hej Nicolehh

Jeg har været ude og fiske hele dagen.. Hyggeligt! Derfor skriver jeg først nu Så vidt jeg husker stoppede hun efter et par måneder. Det var ikke særlig længe hun skar tænder. Det er vel individuelt for alle børn, men mon ikke det ligger der omkring for største delen. Held og lykke med det hele )

Kærlig Hilsen
Gisèle