/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Stort problem.....
Fra : Toupie
Vist : 328 gange
400 point
Dato : 07-10-03 10:18

Jeg har lige opdateret min chef´s computer (win98), via microsoft´s hjemmeside - da jeg så genstartede, kom den med en meddelse om at Explore havde udført en ulovlig handling og lukkes.

Jeg kan ikke komme i kontrolpanelet og jeg kan ikke starte den i fejlsikret tilstand......hvad gør jeg så????

Jeg har ikke en start diskette og ej heller orginal CD´en...

Microsoft vil have over 800,- kr. for at hjælpe, da der ikke er gratis support på win98.

Jeg ved jeg skal have slettet opdateringerne, men hvordan dælen gør jeg det??

// Toupie

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 07-10-03 10:22

Har du ikke en cd et eller andet sted med win98?

Det er vel originalt program? Det nemmeste vil selvfølgelig være totalt ominstallation. Du skal have programmet et eller andet sted...Måske som Recovery?

VH
Moltov

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 07-10-03 10:30

Hej moltov

Det er et orginalt program,men fulgte med computeren (uden CD). Jeg har dog selv en anden original win98 - og har også prøvet at sætte den i drevet.men intet sker!!!

..jeg er absolut ingen nørd, så jeg aner ikke hvad jeg skal gøre
...har også prøvet at sætte harddisken i min egen pc, for at se om jeg gennem den kunne slette opdateringerne,men kan ikke finde den nye HD, så også der er jeg lost!!

Jeg vil helst undgå total ominstall.

// Toupie

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 410 point
Dato : 07-10-03 10:36

Av den var grim! Det eneste alternativ jeg kan se til en geninstallering er at prøve at at kopiere explorer.exe fra en andet win98 pc og så smide den over c:\windows biblioteket på din chefs computer! Men jeg garanterer ikke for at det virker men det da værd at prøve

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 07-10-03 10:38

Har du kun problemerne når du forsøger at åbne Explore?
I så fald kan du forsøge at afinstallere Explore, og så købe et af de der PC blade hvor der medfølger en cd med forskellige programmer. Der må være et af dem der lige præcis har Explore med på cd'en.

M.v.h. Kim Marchwitz

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-03 10:38

Prøv at trykke F8 ved opstart af Win98. Det burde sende dig direkte i fejlsikret tilstand, hvorfra du kan komme i kontrolpanel's tilføj/fjern programmer.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 07-10-03 10:49

Hej Tedd

Jeg undersøger lige om det kan lade sig gøre - skal bare have fat i en Explore. ...og ja den er grim

Til Marchwitz
Det er windows' navigationssystem den er gal med, og ikke internetforbindelsen, så desværre

Til Molokyle

Jeg har prøvet at starte den i fejlsikret tilstand, men den reagerer hverken på F8, F9 eller F10

// Toupie

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-10-03 10:53

Kan du forøvrigt poste hele fejlmeddelelsen?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 07-10-03 11:21

Hej tedd

Jep, kommer her:

Kode
explorer forårsagede en ugyldig sidefejl i modul shdoc401.dll på adressen 0167:500054b2 indhold af registrene:

eax=00000000 cs=0167 eip=500054b2 eflgs=00010202
ebx=00000000 ss=016f esp=0059f78c ebp=0059f8d0
ecx=00000200 ds=016f esi=00433520 fs=23df
edx=00001000 es=016f edi=00000001 gs=0000
byte ved cs:eip:
indhold af stakken:
00000000 00000001 bff55708 00433540 00000000 00310030 0063006c 0064002e 006c006c
00430000 00000001 00008864 bff72317 000011a2 00000000 0059f814

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-03 11:32

Du kan jo prøve om det hjælper at hente en ny DLL her : http://www.dll-files.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : skjw

Dato : 07-10-03 11:58

Hej toupie
en ugyldig sidefejl er et problem med styring af hukommelse, jeg forslår at du skaffer en cd og installerer påny (format C)
hvis du vil prøve at komme i maskinen kan du i hvertfald få en ny boot disk/start diskette ved henvendelse til microsoft (gratis hvis du selv afhenter hos microsoft i hellerup)
MVH. skjw

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-10-03 12:49

Forresten! Kan du trykke på start og kør? Så kan du geninstallere IE6 ved at skrive c:\programmer\windowsupdate\IE6setup! Det er nemlig et kendt program med IE6

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-10-03 12:49

Kendt problem mener jeg!

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 07-10-03 13:51

Jeg arbejder kraftigt på sagen.vender tilbage lidt senere

// Toupie

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-10-03 14:12

Stadigvæk hvis du kan komme ind i windows og trykke på Start og kør! Det kan være IE6setup ligger her! C:\WINDOWS\Installationsfiler til Windows Update\ie6setup.exe

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 07-10-03 14:23

Hej tedd

Lige nu prøver jeg bare at komme "ind" i computeren .....den ville lige pludselig slet ikke starte op,men har fået fat i en start diskette og prøver nu.

Det første jeg gør, hvisjeg kan komme ind er, at afprøve dit forslag

// Toupie

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-03 14:27

Mens du alligevel er i DOS Toupie, så kør lige en scandisk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : PharZyde

Dato : 07-10-03 14:41

tryk DEL.....
ogsåå lad den selv lave fejlen... altså jeg kan ikke lige huske hvad der står, men noget med System.. mener jeg også står der "Lav til den bedste "et eller andet"

//PharZyde

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-03 14:48

PharZyde -> Er det ikke kun i XP ? Toupie bruger Win98.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 07-10-03 15:15

Hej Toupie !

Hvis du har en original Windows CD burde du kunne boote på den. Det kan dog kræve at du først går ind i BIOS (ja..) og sætter den til at kunne boote fra CD. Alt efter hvilken maskine og bios kan man ændre opstartsrækkefølge (diskette, HD, CD) og fravælge opstartsenheder (gælder bl.a. Dell's pc'ere).

Hvis det ikke virker kan jeg kun foreslå en ting: FORMAT C:

Lav en opstartsdiskette på en af de andre maskiner.

Held og Lykke

/meiland

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 07-10-03 15:46

Molokyle

Køre lige nu scandisk.........men det går dælme laaaaaaaangtsomt

Meiland

Har kraftigt overvejet format c: .... min tålmodig rækker ikke til dette

// Toupie

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-10-03 17:06

Forslag!
Den '98 CD-rom du har kan ikke boote, og vil derfor ikke lade sig indstallere.
Prøv fra en '95 eller '98 startdiskette om du kan få adgang til CD-rom drevet.
eks. A: skriv D: og enter.
D:\>install
Hvis den accepterer det og begynder at installere, vil den ikke slette det der er af programmer eller filer.
Fra din '98 CD-rom kan du lave en start-diskette
I hjælp skriv start>søg og den hjælper dig med at lave den.
Emesen.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 07-10-03 19:49

Hej alle

Jeg opgav computeren, da den efter scandisk oplyste, at den havde rettet en halv mill. fejl men ikke kunne rette dem alle dernæst nægtede den igen at starte op, også i fejlsikret tilstand...

Så i morgen må den lide den stille død, og genoplives påny.

emesen
Inden jeg formaterer den, vil jeg dog prøve dit forslag

Jeg takker alle for den enestående hjælp - dælme rart at vide at I er der, når man har brug for hjælp

Jeg lader tråden stå åben, indtil computeren er helt oppe at køre igen.

Knus
Toupie

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-10-03 20:06

Hov lige inden du formaterer - er det en
Compaq ell. Fujitsu simens
Hvis du formaterer en af disse comp. kan det evt. give lidt problemer med drivere, som dog som regel kan løses.
Emesen.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 07-10-03 20:47

emesen

tja......... ved jeg ikke, men undersøger det inden jeg formaterer, TAK

// Toupie

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-03 10:02

Hvis scandisk fandt 'bad sectors', ville det måske være en god ide at køre FDISK fra DOS inden du formatterer. Dermed får du fortaget en low-level formatering, der i visse tilfælde giver færre fejl på HD'en fremover.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : PharZyde

Dato : 08-10-03 10:50

Nej, det er til alle PC'er og alle windows...! men jeg vil gerne hjælpe dig, men jeg skal hjem i efterårsferien. sååå kan jeg bedre hjælpe dig, jeg er nu lige på efterskole.. sååå det er ikke lige såå nem og forklar..!

sorry...!

men jeg er hjemme hele efteråsferien... så jeg hjælper gerne der!

//PharZyde

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 08-10-03 21:40

Nu er maskinen formateret og geninstalleret så jeg takker alle for hjælpen Det har godtnok været lærerigt

Jeg lader tråden være åben så PharZyde kan forklare Molokyle det med
Citat
tryk DEL.....
ogsåå lad den selv lave fejlen... altså jeg kan ikke lige huske hvad der står, men noget med System.. mener jeg også står der "Lav til den bedste "et eller andet"

hvis du er interesseret i det Molokyle????

Molokyle

Det der med fdisk tør jeg ikke begive mig ud i..........pga. følgende:
Citat
Low-level formatering kan man ikke udføre vha.
fdisk, dertil skal man bruge software der er specielt designet til den
slags - og det er ikke noget alm. mennesker skal begynde på, da der er en
"farlig" procedure. Er der bad sectors er hd'en færdig med at se godt ud.
Den kan bruges i en periode, men ikke så længe, for det er første tegn på
nedbrydelse af diskens overflade.

// Toupie

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-10-03 21:57

Jeg kan godt forstå hvis du er forvirret.
FDISK i sig selv gør ikke noget. Men når du er i fdisk kan du slette/oprette/formatere din HD.
Low level "formatering" renser din HD fuldstændig og det tager meget lang tid.
Det kan gøres med et lille program eller på ældre comp. som har denne funktion indbygget i bios.
Low level programmet afbryder også for dårlige dele på HD så de ikke ses.
En HD som begynder med at have dårlige sektorer er på vej "ned"
Tillykke med dit job, som nørd.
Emesen.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 08-10-03 22:41

emesen

Ihhhh tak...... ........ Havde ellers besluttet, at jeg i mit næste liv overhoved ikke ville have med computerere at gøre....det er godtnok indviklet .......men måske der er håb forude, jeg lærer jo noget nyt hvergang

//
Toupie

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-10-03 07:07

Nogle gange er der bare ikke andet at gøre end formatering og reinstall! heldigvis er det sjældent det er nødvendig! Sig til din chef, han skal ha en ny PC! hehe

Godkendelse af svar
Fra : Toupie

Dato : 09-10-03 08:30

tedd

Min chef er en "hun" og hun ved absolut intet om computerer.........andet end, at de skal virke når hun trykker på knappen

.......meeeeeeen jeg er da så småt gået igang med, at preprærerer hende til at købe en ny

Fik lige set, at PharZyde har forladt Kandu, så jeg lukker tråden...... Som sædvanligt syntes jeg det er svært at give point, for I har alle været en god hjælp - desværre lykkedes det ikke at finde ud af noget somhelst, andet end format C:

Jeg giver mine point til tedd, da han var den første på banen med noget brugbart.

Takker alle

// Toupie

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-10-03 08:36

Det var en skam med den harddisk koksede! Jeg tror faktisk mit råd med at geninstallere IE6 ville have virket ellers! Så må vi jo håbe der kommer en med samme problem (minus harddiskproblemer) så man kan se om det virker i praksis! Held og lykke med præpareringen af chefen, og tak for et godt spørgsmål