/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
drive image
Fra : pjossidos
Vist : 256 gange
50 point
Dato : 06-10-03 20:30

jeg har købt en større harddisk.

først prøvede jeg at ghoste mit windows xp over på den nye disk.

herved opstod den gode "activation" fejl, hvor man logger ind, modtager en fejlmeddelse, og den logger selv ud igen....

så prøver jeg med drive image v7. jeg kan sagtens kopiere disken til den nye, men nu er min nye 120 GB harddisk kun 80 GB, ligesom den jeg kopierede. hvad......

har prøvet med image osv, samme resultat, må den nye disk ikke være partitioneret?

og hvis jeg så leger lidt med partition magic bagefter, tilter den helt???

er der nogen der ved hvordan man med ghost/drive image, får sit system over på en ny disk, uden problemer. med hverken størelse, aktivering osv...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-10-03 20:58

Du skal selvfølgelig havde den partitioneret, og så højreklik på den og formater, evnt undersøg nu.
Så kan du bruge PartitionMagic til at få de manglende GB tilbage, dvs 120 GB HD er i virkeligheden på ca "100GB".Det kan du læse mere om på feks edbpriser.
PartitionMagic skulle også kunne lave en tro kopi af din anden HD, men jeg har altid brugt Dos, da det virker hvergang, og er mere sikker, specielt med at få skjulte filer, systemfiler mm med.
Venlig Hilsen Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-10-03 21:00

Hvis din comp. kan håndtere 120 GB.
HD 1 80 GB
HD 2 120 GB
sæt HD 1 som master på primær ide
HD 2 som slave på primær ide
med DI (drive Image) laver du en kopi af HD 1 på HD 2
exit og lad den genstarte
sluk comp.
HD 1 tages ud
HD 2 sættes som master
Start med de to disketter fra PM
sæt den nye partition som aktiv (den er ikke så stor men vent med det)
apply og exit
hvis partition magic er indstalleret så kan du nu forøge til fuld størrelse
ellers kan det gøres med disketterne.
Emesen.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 06-10-03 21:06

Jeg har haft held med DriveImage og tage et skridt af gangen.

Dvs. kopiere partitionen som den er. Starte windows, så windows også kan erkende den "nye" situation.
Derefter gøre partitionen større, og starte windows igen.

Activation fejl er en af årsagerne til, at jeg ikke ønsker at skifte til XP før jeg er tvunget til det.

Derudover så kører jeg windows på en 8-10Gb partition, og installerer alle programmer på en program partition, og har alle mine data på en data partition.
På den måde, så er det ikke min system partition der skal ændres, og det er mere sandsynligt, at det hele kører første gang.

mvh. Per

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-10-03 21:30

Jeg glemte lige.
Hvis du bruger DI vil den selv slette den partition som du lægger dit image på.
Og husk lige at hakke af så den undersøger HD ved kopiering.
Men du bør måske nok tænke lidt på den metode som Per bruger.
Den bruger jeg selv.
Emesen.

Kommentar
Fra : pjossidos

Dato : 06-10-03 21:32

det er 2 120 GB sata diske i raid.

jeg kører fat32 lige pt. men har tænkt på at køre med en stor disk på 240GB i ntfs.

"Du skal selvfølgelig havde den partitioneret, og så højreklik på den og formater"

selvom den er formatteret, vil formatteringen da blive slettet, når jeg ligger ligget mit image ind over, eller??

Kommentar
Fra : pjossidos

Dato : 06-10-03 21:32

det er 2 120 GB sata diske i raid.

jeg kører fat32 lige pt. men har tænkt på at køre med en stor disk på 240GB i ntfs.

"Du skal selvfølgelig havde den partitioneret, og så højreklik på den og formater"

selvom den er formatteret, vil formatteringen da blive slettet, når jeg ligger ligget mit image ind over, eller??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-10-03 21:44

Du har vist et lille problem.
Når du lægger win 2000 ell Xp på Raid vil du i starten få mulighed for at lægge drivere ind til Raid controlere, men det har du ikke når du laver en image.
Hvis du vil hente data over til de nye HD kan du i stedet lade HD 80 GB være slave og med PM gøre den hidden og bagefter unhide. Nu har den status NONE og kan ses af både Fat 32 og NTFS. Drive Image kan ikke hente programmer over fra Fat 32 til NTFS
Emesen.

Kommentar
Fra : pjossidos

Dato : 06-10-03 21:56

driverne til raid controleren er allerede installeret inden jeg laver kopi/image. så det burde ikke være et problem.

jeg har også haft de nye diske til at køre med " det gamle image"
problemet er bare, at selvom jeg kopierer min gamle 80 Gb disk ind på en eks. 100 GB partition, viser "denne computer" at den nye disk er 80 GB, som den jeg kopierede, men i partition magic, kan jeg se at partitionen er de 100 GB de var inden jeg kopierede over på den. og det er så her, det tilter hvis jeg beder PM om at justere på størelsen.

og jeg er "oppe" i mit gamle styresystem når jeg beder DI om at kopiere

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-10-03 22:13

Inden du udvider med PM skal din nye HD køre selvstændigt først ellers går der kage i det.
Emesen.
Påregn lidt tid for det kan være den vil lave om på cluster størrelsen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-10-03 22:20

evt. kan du fra PM disketterne prøve at resize partitionen.
Emesen.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 06-10-03 23:23

pjossidos> Jeg beundrer din optimisme!

At køre alt på én stor partition, som ovenikøbet kører på en simpel ATA RAID controller!!

Styrer du RAID option i hardware eller i software?
Eller sagt på en anden måde; ved windows at den kører på to diske, eller tror windows at den kører på én fysisk disk?

Jeg ved ikke hvor avanceret XP er blevet til at håndtere RAID i software, men NT (som stort set kører på samme disk system) kan kun køre system partition på en spejlet RAID, ikke på et sammenlagt RAID. Alt det der smarte software RAID, det gæl's kun for data partitioner.
Endnu en af årsagerne til at jeg deler mine partitioner i system, program og data partitioner.

Så er der spørgsmålet om dataoverlevelse på dit eventuelle hardware RAID.
De hardware RAID som jeg har kørt med, de har kørt SCSI, og der har været dedikeret cpu, RAM og on-board batteribackup på RAM, for at sikre at data var korrekte på diske, i tilfælde af et strømsvigt på systemet.

Så har du undersøgt hvordan din eventuelle hardware RAID håndterer sikring af korrekte data på dine diske i tilfælde af at strømmen går på din pc?

Jo, jeg ved godt, at det lyder lidt som om jeg går med både livrem og seler når jeg "designer" system setup. Og på en personlig pc, så er det ikke lige så vigtigt om tingene crasher og forsvinder ved et uheld, der er jo kun én person der mister data, og ikke en hel virksomhed.
Jeg hader imidlertid stadig hvis mine egne ting crasher. Man går nemt hen og bliver "afhængig" af at skidtet virker.

Nå, men nu til noget helt andet.
Med hensyn til at der vises forskellig størrelse på din partition i hv. Windows og PM på din nye partition. Prøv evt. at køre Norton Disk Doctor på partitionen, før du lader PM røre ved den. Eller CHKDSK i Windows.
Har du ikke allerede Norton Utilities eller Norton System Works (som bl.a. indeholder Norton Disk Doctor og Norton SpeedDisk) så kan det anbefales meget, især hvis du stædigt fastholder at VILLE køre alt på én stor partition. Jeg tror at du jævnligt vil få brug for disse værktøjer.

Hvis der er uoverensstemmelse mellem hvad Windows ser og hvad PM ser, så skal du nok sørge for at der er overensstemmelse før du kan forvente, at PM kan udføre noget fornuftigt på den partition. Det er trods alt Windows der skal håndtere disk systemet når PM har gjort sit job.

Det vil nok også være en rigtigt god idé at konvertere til NTFS før du forøger størrelsen på din disk. NTFS er bare en meget, meget bedre designet disk system end FAT32.

mvh. Per

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-12-03 01:25

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-01-04 23:43

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Tit bliver man udelukket af kandu, hvis man ikke lukker ved at give point, og det uanset om svarene kunne bruges, jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Du skal måske bruge Kandu en anden gang?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-03-04 16:36

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Du har jo mistet dine point i alle tilfælde, og vi er nogle stykker der har dit spørgsmål stående uafsluttet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-07-04 00:40

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen