/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Voks - poleremaskine
Fra : bobenontot
Vist : 790 gange
50 point
Dato : 06-10-03 16:53

Jeg har købt en poleremaskine ved Harald Nyborg - men kan ikke få et ordentligt resultat. Det er nærmest en slags rystepudser, hvor skiven roterer, men uden særlig kraft.

Jeg synes nærmest voksen brænder fast. Har nogen prøvet noget tilsvarende?

Kommentar
Fra : geu

Dato : 06-10-03 17:01

Ja og det er en prof en jeg prøvede og det var et kanon resultat. Så der blev indkøbt en fra Harald Nyborg, og den er nu smidt ud da den er for ringe.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 06-10-03 22:59

Lige et spørgamål:
Er det den med fast hastighed eller den med justerbar hastighed?

Kommentar
Fra : bobenontot

Dato : 08-10-03 09:01

Det er en med fast hastighed. Der står 3.200 omdr/min. på typepladen - men problemet er, at skiven stort set ikke roterer, men kun "ryster/vibrerer" lidt i stil med en rystepudser.

Hvis bare den roterede, så kunne voksen da i det mindste blive poleret væk. Måske skal man vende tilbage til sin gamle gummibagskive til boremaskinen og montere det lammeuldsovertræk der fulgte med - på "lave" omdrejninger naturligvis.

Problemet som jeg opfatter det er "manglende effektivitet" - det er nemmere at polere i hånden, og det kan jo ikke være meningen.

Når man polerer i hånden, så skal voksne tørre op til en grå hinde, før man polerer den væk.Jeg har dog fundet ud af, at hvis jeg smører voksen på (i hånden) og omgående polerer efter med maskinen, så er problemet ikke så stort - men resultatet er stadig dårligere end håndpolering.

Kommentar
Fra : bobenontot

Dato : 08-10-03 09:06

Og lige et spørgsmål til geu: Hvad mærke har du købt? (og pris?).

Jeg har set, at man af og til kan købe nogle store 9-tommer vinkelslibere med elektronisk variabel hastighed - som efter sælgerens anprisninger samtidig er anvendelig til poleremaskine. Er det sådan en? Er der nogen der har prøvet en af disse til polering?

Efterhånden har jeg droppet tanken om poleremaskine til bilen - det er næsten ikke ulejligheden værd. Men når jeg ønskede mig (og fik) poleremaskinenmaskinen, så var det for at polere min campingvogn - den tager en halv dag at vokse.

Accepteret svar
Fra : geu

Modtaget 50 point
Dato : 08-10-03 17:05

Den jeg prøvede virkede som en vinkelsliber der kunne stilles i omdr. mener at de koster omkring 600kr. Men hvis jeg finder en skal jeg selv have en også skal jeg nok giv besked.

Kommentar
Fra : dadman

Dato : 11-10-03 23:27

Til Bobenontot.

Jeg har da prøvet en vinkelsliber med en billig polerskive fra byggemarkedet. Med et rigtigt godt resultat!!!!

Kommentar
Fra : bobenontot

Dato : 20-10-03 12:25

Tak dadman. Når jeg hidtil ikke har prøvet en vinkelsliber, så er det af frygten for at "brænde voksen fast i lakken". Har du sænket omdr. eller kører du med "fuld skrue"?

Hilsen Bobenontot

Kommentar
Fra : JohnSmith

Dato : 20-10-03 23:13

"Proff" maskine (vinkelsliber) incl alt. skiver poler etc. Justerbar. Harald nyborg/rådogdåd 300 kr. Den kan klare opgaven. + evt. skæreopgaver ved rustarbejde bolte etc.
Lad den ikke arbejde vedvarende på samme sted. Bevæg den uden at trykke på den i cirkler aldrig for længe samme sted.
Ved polering brug "slipol" Meget fint slibemiddel.. Men der skal bruges opvaskehandsker! Sundhedsfarlig men meget effektivt.

Godkendelse af svar
Fra : bobenontot

Dato : 22-10-03 10:33

Tak for svaret geu.