/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
pc driller: Hukommelsen ikke "read"??
Fra : NielsPT
Vist : 499 gange
167 point
Dato : 06-10-03 15:29

Hej alle..

Jeg har altså et (mindre) men irriterende problem med min næsten nye computer.

-Jeg kører windows 2000 Proffesional
-2,4 gHz
-512 mb DDR-ram

Af og til, når jeg skal loade et program, spil, eller en musikfil, kommer følgende fejlmeddelelse op: (citat)

Programfejl

Instruktionen ved "0x0108d51c" refererede hukommelse ved "0x4d5c3a43". Hukommelsen kunne ikke "read".
Klik OK for at afslutte programmet
Klik på Annuller for at udføre fejlfinding i programmet

Lige meget hvad jeg trykker (OK eller annuller) afsluttes programmet, spillet m.v.
Fejlmeddelelsen kommer endda frem når jeg prøver at opdatere windows, (med windows update, der af og til henter opdateringer...)

Det er ikke spyware der er problemet, da jeg er meget sikret..
Desuden har jeg for nylig geninstalleret windows, for at slippe af med dette irriterende problem, uden resultat..

Hvad kan jeg gøre for at det hele fungerer igen?

Håber meget på svar...

Mange venlige hilsner,
Niels

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 06-10-03 15:41

Du havde altså også læseproblemer FØR du geninstallerede?

Har du kontrolleret at din ramtype er korrekt i forhold til dit bundkort? Har du kontrolleret at du f.eks. ikke har slået ECC til ude i BIOS'en hvis det er ikke-ECC ram du har i maskinen?

Hvis alle disse ting stemmer, og du får fejlen i flere programmer, KUNNE der være tale om en defekt RAM-kreds. Ville i så fald kontakte det sted hvor du har købt ram'en/maskinen.

Håber du finder fejlen.

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 06-10-03 15:45

ja, jeg havde problemer før jeg geninstallerede, men havde kun haft dem i en uges tid derfor geninstallerede jeg ..

Der er ikke problemer med rammen, da maskinen virkede perfekt de første 3 mdr. Først engang efter de 3 mdr begyndte problemet..

Mvh Niels

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 06-10-03 15:57

RAM kan jo blive defekt...

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 06-10-03 16:51

Prøv alligevel at køre en ramtest. Program her: http://www.memtest86.com/

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 06-10-03 17:05

Jeg kender ikke så meget til win2k men hvis en geninstallering ikke hjalp så en den vel ok,
men checkede du det lige efter, eller installerede du måske noget andet inden du checkede.
brugte du også win2k de første 3 måneder.

prøv at flytte ramen til en anden sokkel og se om der er noget i fejlmeddelsen der ændre sig!
prøv i bios at nulstille bios'en (load default)
prøv noget andet ram eller prøv ramen en en anden pc
Prøv med testprogrammet SiSoftware Sandra som du kan hente hos http://www.sisoftware.net under download.

Hvis din pc er rimeligt ny så har du måske stadig garanti.
Mvh.
Natmaden.

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 06-10-03 18:34

Prøv det her: Gå ind her og hent Spybot
http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm
Installer og kør Spybot, opdater online, scan, afhjælp valgte problemer, genstart.

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 06-10-03 18:38

natmaden > har lige kørt den der ramtest som catbody anbefalede, og der var ingen fejl!

lengberg > hvis du havde læst hele indlægget, ville din kommentar være uden grund..

Så..

Jeg er stadig på bar grund..

mvh Niels

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 06-10-03 18:56

Jeg har faktisk læst det ,men spyware og spybots er ikke helt det samme, der bliver også skrevet scan online,samtidig kan noget snavs kan godt overleve, både formattering og en ny installation, og havde du netstikket ude, mens du installerede?
Du skriver du er meget sikret, hvilke sikkerhedsprogramer har du

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 06-10-03 19:07

jeg har:

- Norton Antivirus 2003
- Norton Firewall 2003
- HijackThis
- ie-spyad
- SpywareBlaster
- SpywareGuard
- StartupMonitor

Så jeg føler mig relativt sikret...

Jeg havde ikke netstikket ude, da jeg genninstallerede...

Mvh Niels

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 167 point
Dato : 06-10-03 19:20

Så må du sætte dig ned i dyb konsentration(dvale tilstand) og meditere dig tilbage til dagene op til da dit problem startede.
blev nye ting installeret og måske slettet. kom du måske til at hive stikket ud mens den arbejde, var onkel viggo's unger forbi,
og fik lov at spille lidt... fik du nyt antivirusprogram .. o.s.v.

Jeg er selv godt tilfreds med win-ME og mener at jeg et eller andet sted i mit system har en fault.log
søg i din pc efter *.log
eller hvis du kan fremprovokere fejlen, kunne du jo bagefter søge efter sidst ændrede filer(efter dato).
det kunne jo være, at støtte på noget der kunne gi dig et praj om fejlen.
SiSoftware Sandra, udfører en fuld test af AL hardware i din pc.
Og kommer med gode,fornuftige råd til rettelser, http://www.sisoftware.net .
mvh. Natmaden.

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 06-10-03 19:24

Du er godt sikret men prøv alligevel Spybot, jeg havde heller ikke netstikket ude sidst jeg formatterede - bingo - 2 virus havde sneget i den time det tog for at få systemet op at køre og geninstallere Avirus

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 06-10-03 19:33

lengberg > Niels ved selv hvad der er bedst. Jeg sparkede Norton Firewall så grundigt i r*ven for at vende tilbage til ZoneLabs, og AdAware virker fint her.... Lad dog manden i fred. Han er sikret...

Jeg støtter Natmadens indlæg -- vil f*ndme gerne hjælpe, men når den IKKE er velkommen, så kan vi andre lige så godt opgive...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Godkendelse af svar
Fra : NielsPT

Dato : 06-10-03 21:53

Tak for svaret natmaden.

Forresten har jeg også ad-aware... :D

Ikke for at være bitter, jeg afslog din kommentar om spyware/bots så hurtigt, sorry..

jeg vil prøve det med SiSoftware Sandra..!

Mvh Niels

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 07-10-03 02:26

selv tak og good luck
hav en god nat alle