/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hukommelse
Fra : annfriis
Vist : 413 gange
50 point
Dato : 06-10-03 01:55

Når jeg prøver at køre scandisk /all - får den kun lige startet, før jeg får besked om, at der ikke er nok hukommelse.
Hvad sker der - hvad gør jeg.
jeg kører ME og har 512 RAM

Hilsner/Ann

Kommentar
Fra : technet

Dato : 06-10-03 02:39

det kunne tyde på at du har for mange ting at køre i baggrunden
f.eks antivirus ; firewall ; office start osv..
slå alt fra i msconfig >start
og prøv så igen at køre scandisk

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-10-03 07:55

Prøv og forøg din side fil/swap fil,nu ved jeg ikke om det jeg beskriver her
er det samme i ME som i XP,start>kontrol panel>system>avanceret>ydeevne>
indstillinger>avanceret>virtuel hukommelse>prøv og sæt den til 1,1/5 gang
din fysiske hukommelse,både ved start og maximum(bruger defineret)har du flere drev så forøg denne,jeg ville personligt sætte den til 2000 Mb både
ved start og maximum,men det kommer an på hvor meget plads du vil bruge
på din swap fil,du kan altid sætte den ned igen vis du syntes at den optager
for meget plads,men 1,1/5 gang af din fysiske hukommelse er at anbefale.
Husk at klikke på definer når du har sat tallene ind.

Manse9933

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 50 point
Dato : 06-10-03 08:09

Jeg ville også gøre som >Manse9933 foreslår, øge værdien af din swap-fil. Du skal have endog mange funktioner i gang, før du får meddelelsen "for lidt hukommelse", og det har man normalt ikke når man "kører" scandisk.

Nu må du også være opmærksom på, at der finde 2 måder at køre scandisk, 1. en normal og 2. en total, hvor den går helt ned og undersøget evt. beskadiget sektorer.

Hvis du kører nr. 2 kan jeg give dig det råd, at starte din PC op i fejlsikret tilstand hvor du har 2 fordele, for det første bruger du næsten ingen ram ved fejlsikret tilstand, og for det andet sker der ingen ændringer på din PC mens du scanner din disk, så en fuldstændig scandisk foretages betydelig hurtigere.

Good Luck.
ellebye

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 06-10-03 14:25

Hej derinde

til manse9933 og tildels også elleby og technet

Jeg gjorde som du sagde - start og max 2000Mb
Startede derefter scandisk standard. efter et stykke tid kom meddelelsen:
"Scandisk fandt fejl på et af systemområdesektorerne. Disken er alvorligt beskadiget, og det kan være nødvendigt at sætte en ny disk i" + noget mere, jeg ikke lige kan huske. Den foreslog så, at jeg at jeg udførte en grundig test, hvilket jeg accepterede. Den gik igang, kom op flere gange, sagde den havde fundet fejl, som den ville rette senere, og at den ville foreslå, at jeg kørte standard-testen, når den var færdig. Så langt så godt, men efter et stykke tid kom den igen og sagde, at der ikke var hukommelse nok. jeg prøvede flere gange, hver gang efter genstart af maskinen, men med samme resultat.
Prøvede derefter technets forslag - igen adskillige gange - men med samme resultat.
Såeh...hvad gør jeg nu

Hilsner/Ann

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 06-10-03 14:32

Vil godt lige give jer den lange version af mine problemer.

Henvendte mig 07-06-03 hos Multimedia World på Frederiksberg med henblik på at købe ny puter.
Fortalte jeg ønskede en AMD, TI 4200 grafikkort, Audigy 2 lydkort, 1024 pc2700 Kingston RAM, at jeg brugte WIN 98 og det ville jeg blive ved med, fortalte yderligere, at jeg ikke havde meget forstand på bundkort og chipset, så det måtte de hjælpe mig med
Så ud over hvad jeg ønskede fik jeg:
Athlon 3000+ (Barton)
MB Asus A7V8X SKT A KT400 3xDDR AGP8X
CPU køler socket A Silent Ice (NorthQ)
HD 120 Maxtor 7200 RPM ATA/133 8MB Cache
CD/DVD LITEON
Floppydrev
Kabinet miditower 350 wattt

Købte også en DVD brænder, men da de ikke kunne skaffe den, blev den udskiftet til en ekstern RW-brænder LITEON

Bad om at der blev lavet en partition på 20GB til Windows
Bad om at to HD fra den gamle puter blev overflyttet

En uge efter kunne pc`en hentes, og jeg drog glad hjem, men nu startede problemerne.

Jeg kunne ikke installere grafikkortet – prøvede MANGE gange – henvendte mig i butikken – blev sendt hjem med besked om at prøve igen – samme resultat – tilbage til butikken – nævnte at jeg også havde 98 ME – fik besked på at installere den og prøve igen – samme resultat – foreslog fejl på grafikkortet – blev afvist.

Hele dette show havde efterhånden taget mere end en uge, og jeg var blevet gal og forlangte handlen ophævet – fik at vide, at det kunne jeg ikke, da jeg selv havde konfigureret maskinen – men de kunne da tage dyret ind og teste den – virkede alt, ville det koste mig 350,-

Havde jo ikke så mange andre muligheder så accepterede – fik at vide at pga ferie ville det nok tage 14 dage – DOOOOOH !!!

Dog – 1 uge efter lå der besked på tlf.svaren – ”Grafikkortet kunne ikke køre under 98/ME, men de ville da gerne sælge mig XP for 999,-
Jeg vidste det ikke passede – havde undersøgt det, men havde travlt og kom ikke derud den dag.

Næste dag ny besked på tlfsvaren – ”Der var fundet fejl på grafikkortet, det var udskiftet og dyret funkede”

Tog derud, spurgte hvad det handlede om og fik at vide, at udover fejlen kunne TI 4200 ikke køre med 1024 RAM under 98/ME (det tror jeg heller ikke på) – så man havde pillet 512 RAM ud og ”tvunget” en installation igennem

Så nu sidder jeg her med en fuldstændig ustabil maskine. Partitionen blev aldrig lavet. Da jeg spurgte hvorfor, blev der svaret at det kunne de ikke. Da jeg spurgte om de dog ikke havde Partition Magic, fik jeg at vide at deres version ikke understøttede store HD. Da jeg spurgte om man da ikke havde råd til en nyere version blev der bare grinet.

Da jeg ville tænde den gamle puter efter at HD var flyttet kunne den ikke starte end ikke med boot-diskette. Da jeg spurgte hvad der var sket fik jeg det der
”så-skal-vi-til-det-igen”-blik og man startede et foredrag om nødvendigheden af et styresystem på en PC (styresystemet er på den HD der blev siddende)

Jeg købte 10 RW-medier til den eksterne brænder. De duer ikke, har prøvet med 2, den vil godt formatere dem, men ikke brænde, hvorimod de 2, der fulgte med fungerer fint. Programmet er Nero, som også fulgte med. Jeg skal nok igennem en krig for at få dem til at tage de resterende 8 tilbage.

Jeg har alt for mange fejlmeldinger, den låser, den starter ofte i fejlsikret tilstand, kan ikke gemme Word doc. pga manglende hukommelse. Jeg forventer at det hele snart eksploderer i hovedet på mig.

Jeg vil gerne tilbage til 98 – faktisk vil jeg helst formatere hele C-drevet og starte forfra, men jeg tør ikke. Den bemærkning om at have tvunget en installation af grafikkortet igennem spøger i mit baghoved

Alt i alt synes jeg at jeg har fået en extrem dårlig service – hvad siger I

Jeg skulle måske lige indskyde at jeg er quind, har ”spildt” ca. 15 år i den tro at en pc kun kunne bruges til bogføring, men har ihærdigt forsøgt at indhente det. Min svigersøn siger, jeg har bevæget mig ind på mænds område – derfor ingen respekt.

Hilsner/Ann

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-10-03 15:05

Så er det det er er i vejen. Hvis der opstår disk-fejl i netop systemområdet, og det er et område der IKKE kan flyttes, er der desværre kun eet at gøre, du må købe en ny HD.
Du vil dog have muligheder for at kopiere egne filer over på den nye, og derefter formattere den "gamle" disk igen. Her bør du dog igen køre scandisk for at se, at der ikke er permanente fejl på disken.

Og med hensyn til den endog meget dårlige service du har fået ved købet, burde ekspedienten vide, at ikke alle grafikkort er kompertibel med WIN 98 eller ME.

Krig behøver du ikke, det er nok med at henvise til købeloven.

m.v.h.
Ellebye

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 06-10-03 15:44

Hej ellebye

Tak for det hurtige svar

Kan der ikke have været noget galt med den hardisk fra start - så det hører under garantien - den her puter har aldrig kørt godt

Jeg har jo 3 andr HD i maskinen - så ikke noget problem at flytte - men den der "tvungne" installation af grafikkortet, gør mig nervøs. Hvad mener de med det - og kan jeg overhovedet så selv installere det. Jeg er absolut ikke ubekendt med at installere hard/software men bryder mig ikke om at tingene ikke funker som de skal.

Mht. konfigurationen, undersøgte jeg det først. TI 4200 kan køre under 98/ME. Der var også drivere med til det.

Jeg ved ikke hvordan de tester maskinen - men kunne forestille mig at de bruger deres egen eksterne HD med deres eget styresystem. På den måde ville de vel ikke opdage en fejl på min HD??

Hilsner/Ann

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-10-03 16:37

Formentlig, men din egen beskrivelse tyder på at der er en fejl på din HD.
Og hvis der er garenti, så er det blot op til firmaet/producenten med at reparerer den.
Det er op til dem at bevise at der IKKE er noget galt med den.

Og hvis dette ikke kan lade sig gøre, eller som købeloven siger, inden for en rimelig tid, kan du forlange en ny.

Som regel står der på installationsdisketten eller CD-rom hvor man kan hente opdaterede drivere til en hardware, det er som regel noget af det første jeg selv gør.

Og det med kvinder og PC er noget værre sludder, jeg kender i hvert fald en del der er ret så godt vidende om PC.

Godkendelse af svar
Fra : annfriis

Dato : 30-10-03 17:55

Tak for svaret ellebye.

Sorry for først at svare nu, men har været syg.

Det lykkedes mig ved at starte i fejlsikret tilstand at køre en total scandisk

Hilsner/Ann