/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Jeg søger en lille hund...
Fra : M_S
Vist : 1752 gange
30 point
Dato : 05-10-03 23:21

... Jeg sidder stadig og funderer over hvilken hund der er den helt rigtige for mig og så er det jo jeg håber i gider hjælpe.
Bor i en 2'er tæt på sø og park. Ønsker mig brændede en hund som:

Ikke er for stor
Ikke larmer for meget
Kan være alene hjemme (6-7 timer 3 gange i ugen)
Er kælen og kan lide at gå ture.
Kan passe på mig (ikke en disideret vagthund men jeg bor alene...)
mm.....

Accepteret svar
Fra : blyb

Modtaget 40 point
Dato : 05-10-03 23:39

Hej med dig.
Du skal have dig en Yorkshireterrie. Sådan en har jeg, og det er en dejlig hund for både store og små.
Min øjesten er det mest lalleglade man kan forestille sig, og hun elsker simpelthen at være i centrum.

Der er en del pelspleje, men dog ikke mere end det er forholdsvis nemt at tage sig af, alt afhængig af hvad dine hensigter er med den (udstilling m.m.)

Det er en dejlig glad hund altid oplagt til lidt sjov og ballade.
De elsker nærkontakt og vil ikke finde sig i at blive afvist.

Er glad for børn og min har ingen problemer med at være alene hjemme om dagen, blot vi så husker at lege og gå ture med hende når vi så er hjemme.

Yndige er de jo også, og ved det også godt selv. Skøn race hvis jeg må have lov at sige det.

http://www.canis-minor.dk/

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 06-10-03 01:46

Håber dette link virker, da jeg er ret så sikker på, at du så ikke vil være i tvivl om valg af hund.
http://www.caninecarousel.com/images/Yorkie_1_Client.jpg

Hilsen
Carina

Kommentar
Fra : oerts

Dato : 06-10-03 08:20

Hej med dig. Jeg vile nok overveje at få en glathåret foxterrier. Vi har sådan en. Det er en meget venlig hund der er nem at opdrage. Den er meget glad for børn og utrolig lydig. Og så er det samtidigt en hund der er sød og køn at se på. Og den er altid glad. Vi er meget glade for vores hund og har aldrig fortrudt at vi købte ham.
Venlig hilsen Betina.

Kommentar
Fra : oerts

Dato : 06-10-03 08:20

Hej med dig. Jeg vile nok overveje at få en glathåret foxterrier. Vi har sådan en. Det er en meget venlig hund der er nem at opdrage. Den er meget glad for børn og utrolig lydig. Og så er det samtidigt en hund der er sød og køn at se på. Og den er altid glad. Vi er meget glade for vores hund og har aldrig fortrudt at vi købte ham.
Venlig hilsen Betina.

Kommentar
Fra : oerts

Dato : 06-10-03 08:20

Hej med dig. Jeg vile nok overveje at få en glathåret foxterrier. Vi har sådan en. Det er en meget venlig hund der er nem at opdrage. Den er meget glad for børn og utrolig lydig. Og så er det samtidigt en hund der er sød og køn at se på. Og den er altid glad. Vi er meget glade for vores hund og har aldrig fortrudt at vi købte ham.
Venlig hilsen Betina.

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 06-10-03 08:41

Hej M_S
Der er da ingen tvivl ,du skal købe dig en west highland white terrier .Jeg er den lykkelige ejer af en af denne race.Du får en stor hund i en lille krop,som er vagtsom,kærlig ,mistænksom overfor fremmede, stædig ,men rimelig nem at opdrage hvis man har lidt tålemod.
Hunden selv tror den er en rotweiler ,så meget selvtillid har denne race.Du ville ikke fortryde.Jeg sender et par links med

mvh mcloud

http://www.hundeinfo.dk/Hunderacer/T-OE/Westie/
http://hjem.get2net.dk/Skyewalker/Westie/ukwestie/ukwestie_index.htm
http://www.dogbreedinfo.com/westhighland.htm

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-10-03 08:57

Det er altid lidt svært at anbefale folk en "førstegangshund". Hvad er dine erfaringer med hunde? Har du været med til at opdrage hunde i dit barndomshjem? Hver gang man møder en dejlig hund, skal man huske på at der ligger mange, mange timers arbejde bag... mange nætter med afbrudt søvn, mange nætter iført bar røv og viklers mens man skynder sig ud med hvalpen... for når den skal tisse, skal det være NU og ikke for to minutter siden! Men er man indstillet på at bruge den tid der skal til og har man afgjort med sig selv at konsekvens er en dyd, er der faktisk frit valg på mange af hundehylderne.

Hylder jeg ville gå uden om er dem med de mest terrierede terriere!! Nogle af dem er nogle kradsbørstige, hidsige små ting pakket ind i nuttet pels og blanke øjne... de er svære at opdrage og kan gø meget. Generelt (og det er muligvis en hjemmestrikket regel) vil jeg anbefale at gå uden om alt hvad der er ruhåret og har meget jagtinstinkt. For husk, at selv de små taskehunde også har instinkter.

Udover at den skal være forholdsvis nem at opdrage er der også det dyreetiske aspekt, for mange af de små hunde er avlet til at være noget helt andet end en hund, men babylignende små ting med store hoveder... mops og chihuahua kan fx ofte ikke føde normalt, og mopsens øjne popper ud, når den bliver hidsig. Så det skal også være en sund lille hund. En sund lille hund er ofte også en hund, der ikke lige er på mode... for på modehundene avler man ofte på revl og krat.

jeg ville nok anbefale dansk-svensk gårdhund, langhåret gravhund (evt. dværg eller miniature), papillon ("sommerfuglehund"), måske yorkshireterrieren, silky terrier, måske glathåret foxterrier.

Jeg vil ikke anbefale ruhåret gravhund, foxterrier, australsk terrier, de nævnte med de store hoveder, westhigland white terrier (fordi den længe har været modehund og det kan være svært at vide, hvad man får)

Selv har jeg en langhåret dværggravhund, der er det mest nuttede i verden. Men han var svær at opdrage... i tremåneders alderen skulle han afprøve ALLE grænser, og selv min mors labrador opgav på et tidspunkt at lægge ham ned, fordi han blev så hidsig når han var overtræt. Men vi slap godt igennem, og idag har jeg en hund der bringer mig sine kødben, når vi ligger og hygger foran brændeovnen, en hund der kan gå løs de fleste steder... men som dog gør en gang imellem, når der kommer biler om aftenen!

Gå ind på dansk kennelklub og søg på de racer, du synes lyder som noget for dig. Søg også på div. hjemmesider, når der er noget der interesserer dig.

Held og lykke og spørg endelig hvis der er noget du vil have uddybet.

Mvh Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-10-03 08:59

http://www.canis-minor.dk/

Prøv at kigge her.. det er klubben for små hunderacer!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-10-03 09:04

http://www.napena.dk/hunde/hunde_shih%20tzu.htm#Shih02

DET blir du nød til at læse.. det er lige din hund!! En shih tzu!!!

Mvh Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-10-03 09:30

Kennel Suh-Shan's Shih Tzu
Lagersalg af produkter til katte og hunde. Se Mia-Bell-produkterne som fx shampoo og spray, bestil online, og læs om Shih Tzu'en og avlshunde.
mia-bell.freeyellow.com/.

Kennel Vørdan
Mindre opdrætter af lhasa apso og shih tzu fortæller kort om kennelen og viser billeder i scrapbogen.
www.sitecenter.dk/lillian

Micki - a Shih Tzu in Denmark
Hør lidt om Mickis oplevelser og kig nærmere på ham i fotogalleriet. Du kan også finde hans stamtavle og se billeder af hans forældre.
home1.stofanet.dk/fam.thygesen

....bare hvis du synes den lille hund lyder lovende!

Kommentar
Fra : oerts

Dato : 06-10-03 11:34

Jeg vil på mange områder give Skingur ret m.h.t valg af og opdragelse af hunde, men det er jo nok også værd at tænke på at gravhunde normalt er utroligt stædige og det kræver som du også så rigtigt siger meget tålmodighed at opdrage dem. Men der er nok lige så mange meninger om hvad en god lille hund er, som der er mennesker.
Hilsen Betina.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 06-10-03 17:56

Hej M_S
Jeg vil give skingur ret i at en shih-tzu er et godt valg af hund, men den må under ingen omstændighed sammenlignes med en Lhasa Apso, det er 2 vidt forskellige hunde, de ligner kun hinanden af udseende. Blot skal du være meget opmærksom på at en del af de små hunde har meget alvorlige problemer med Hofteledsdysplasi(HD) og at der ikke er ret mange opdrættere der undersøger forældredyrene før avl. Bed om disse attester før du køber en hund.
En lille selskabshund er et godt valg, det er jo som navnet siger en selskabshund, og der er mange racer at vælge imellem. Tænk over hvor meget tid du har lyst til at bruge på pelspleje. En shih-tzu skal faktisk redes igennem hver dag, da pelsen ellers vil filtre sammen. Men den er legesyg, kælen, vagtsom, og kan nemt tages med i en taske i busser, tog osv. Det er aldrig rart for en hund at være alene hjemme, men de er de fleste jo, og det skal du bare lære den fra starten af.
Tag eventuelt på en udstilling i klubben for små selskabshunde, og snak med de forskellige opdrættere om deres race, så finder du nok ud af hvad der er det rigtige for dig. www.canis-minor.dk

Held og lykke
fra Karin

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-10-03 18:27

De der små langpelsede hunde er da ikke så gode at gå længere ture med, hvis der er lidt vildsom natur. En dansk svensk gårdhund eller en korthåret gravhund er nok et bedre valg, når nu det skal være en lille hund (jeg bor selv i en 1½værelses med en golden...) Fordelen ved de to racer, jeg nævner, er også, at de ikke er så sjældne. Jo sjældnere racen er, jo sværere vil det være for dig at finde en hvalp lige det år, hvor du har lyst til at købe den. -Og du skal regne med at den koster ca. 5-7 tusinde kroner. --Der er jo en grund til, at mange mennesker er, øhh, "ligeglade med stambog".

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 06-10-03 19:13

Langpelsede i vildsom natur Birgitta hvis ikke du har set det syn, så har du noget til gode

Min yorkie elsker den udfordring som netop vildsom natur kan byde på. Hvor elegant det ser ud kan vel diskuteres og selvfølgelig ser hendes pels lidt "rodet" ud bagefter, men det tager altså ikke lang tid at få hende gjort yndig igen.

Hilsen
Carina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-10-03 19:15

og min lille langhårede dværggravhund er som en mindre firehjulstrækker.. over bakker, gennem åer, ned af skrænter (Det er faktisk kun meget dyb, løs sne, der er et problem!)

Kh Christina

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 06-10-03 20:31

Ja Skingur*GG* Det med små hunde i sneen er ikke altid lige let. Min egen Bishon Frisé kan være ganske umulig at få øje på
http://www.therapeuticriding.ca/brod60l.jpg

Hilsen
Frida

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-10-03 20:51

*LOL* Da ikke hvis hun har den hat på

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 06-10-03 21:15

Nej - altså den med hatten er ikke min
Min bruger ikke hat - højest en sweater i ny og næ
Langhårede dværggravhunde? Er det ikke dem som bliver født uden hørelse??

Frida

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-10-03 21:27

Joeee... men jeg troede alle gravhunde blev født sådan

Naaaah.. han hører ganske udmærket..som regel

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-10-03 14:03

Det er sjovt, men her omkring ser jeg ingen af de små langhårede minihunde mere end max 500 meter fra bebyggelsen. Og hvis man kan lide lange traveture, så kan den allernærmeste kvadratkilometer efterhånden godt blive noget af "en gammel traver"...

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 07-10-03 15:59

birgitta.. det siger nok mere om hundens mennesker end om menneskernes hund...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-10-03 16:13

Jaaaaah, Christina, du kunne have ret. Men det er da sært, at der slet ikke er nogen smålanghåredehundeejere heromkring, der er fornuftige mennesker. ----Og forresten er der en fyr her, der købte en pommeranier til sin kone. -hun døde, og en uge efter døde hans egen store hund af sorg. Så han stod pludselig alene med en langhåret minihund... Og går nu ikke meget længere end snoren kan række...

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 07-10-03 16:18

..måske fordi han synes det er dødssygt at gå med en lille hund+ Min mand påstår altid, at han vil gå laaaange ture, hvis vi køber en stor hund...fatter det ikke, gandalf vil GERNE gå laaange ture!!!!

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 07-10-03 16:30

Min yorkie kan næsten ikke køres træt.
Inden jeg købte hende læste jeg en masse om racen, og flere steder nævnes det, at de ikke kræver den store motion

De bøger har min hund ikke læst, og det selv om yorkien efter sigende skulle være meget inteligente

Hilsen
Carina

Kommentar
Fra : cam2012

Dato : 07-10-03 16:44

Det er muligt, at mit svar blot vil forvirre mere end klargøre. Det er jo meget forskelligt fra person til person hvilken hundetype, der passer, som du nok kan se. Jeg har en Cavalier King Charles Spaniel, som er utrolig nem. Jeg har den på to værelser i byen og det fungerer fint. Den larmer aldrig, er rolig og yderst hengiven. Der er næsten ingen pels-pleje. Jeg har tidligere haft en Cocker Spaniel (i hus) og har altid været til den slags hunde. Jeg er ikke vild med alt for meget hård og derfor valgte jeg denne type.

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 07-10-03 20:21

M_S
Du vil få lige så mange forslag - som der er hunde.
Ingen herinde kan fortælle dig, hvilken hund der er bedst lige netop for dig.

Frida

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 07-10-03 23:12

Hej M_S
Du har fået mange ideer nu, men det er jo dig selv der bedst kan finde det rigtige svar !!
Gå på biblioteket, lån en bog om hunde, læs om hver enkelt race, tag så dem fra der passer til dig, efter temperament, størrelse, pelspleje, motion osv, indhent så yderligere oplysninger om disse sidste racer, ved at ringe til opdrættere, kigge rundt på nettet, snakke med folk på gaden osv. Og efter et par måneder ved du hvilken hunderace der passer til dig og dit temperament, så er det bare at spare sammen og finde en hund hos en god opdrætter.
Held og lykke med det

Karin

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 07-10-03 23:57

Og det kedelige... en hund er ikke en engangs-investering. Der skal påregnes udgifter til årlig vaccination, div. uforudsete dyrlægebesøg, foder, udstyr (nåja, et par skåle, en snor, bæposer, børster og et par tennissokker med knude på til at ruske! Vent med at købe en lækker kurv, til den har skiftet tænder!!)

Gandalf sover i en lækker håndflettet brødkurv - det er det gode ved små hunde, kurve m.m. er ikke så dyrt og fylder ikke ret meget! I dag har jeg for første gang købt et stykke rigtig hundelegetøj (en tennisbold på en solid snor... 8 kr i netto!) - vi plejer at putte en sok i en sok og slå knude på...det giver det bedste ruske-legetøj! Afklippede cowboybukseben er også godt! Derudover har han et udvalg af gamle kødben og et lille stykke lammeskind samt et par tennisbolde (og to norske skovkatte!).

Christina

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 08-10-03 00:11

Og nu vi er ved det trælse!!! (ulykker og lign.)
Min Frida nærmest bor i hjørnesofaen - og lige før skete der en ulykke...
Jeg havde fundet hendes sok under en pude og uden at tænke nærmere over det, lagde jeg den op på sofaens ryglæn. Big Mistake!!! Frida kom nemlig farende med 80 km i timen og sprang op for at redde den*GG*

Desværre havde hun så meget fart på, at hun forsvandt om bag hjørnesofaen til stor morskab for mine gæster indtil jeg fiskede hende og fremviste den mest støvede hund jeg endnu har set. Nu ved både jeg og gæster at jeg virkelig trænger til at få gjort rent bag DEN sofa*LOL*

Frida

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 08-10-03 07:17

Kunne lige se på mit sidste indlæg at det kunne lyde som om jeg tvinger min stakkels lille hund til at være i en brødkurv om natten...sådan er det IKKE, han ligger selvfølgelig i arm og har gjort det siden han var verdens mindste hundehvalp, der kunne møve sig ind under mors maveflæsk om natten!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-10-03 13:06

Se, se! jeg gik liiige og fik en rigtig god ide til den stakkels forvirrede M_S. For det kan jo ikke undgås, at vi allesammen synes, at lige netop VORES race er den helt perfekte. Det vil ikke være til at få objektive svar ud af en flok hundeejere.
Så det, du gør, M_S, er følgende: Du begynder at gå dine ture allerede nu! Altså på med frakken og ud i alt slags vejr min. 3 gange om dagen. Og så går du de samme ture, som du har tænkt dig at gå med din vordende hund. Undervejs vil du næsten ikke kunne undgå at møde andre hundeluftere. Så hver gang, du ser noget interessant, så smider du dig ned på maven og jubler: Noooorrrjjhh, hvor er den sød hvad er det for en hvor gammel er den hvor har I købt den henne er det en hun eller en han hvad hedder den o.s.v.o.s.v
I løbet af en uge eller to så er du ikke mere ret meget i tvivl om, hvad det skal være for en, -måske ved du endda, hvor du skal få den fra.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 10-10-03 07:11

he he... og hvis det VIRKELIG skal afspejle virkeligheden, så skal du gå ud når der mangler et kvarter af den megaspændende film i fjernsynet, når telefonen ringer og du har lyst til at sludre, når du selv skal RIGTIG meget på toilettet og midt om natten, når du sover allerbedst

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-10-03 14:39

Jaaaaehh, så'n er livet jo...

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 10-10-03 15:33

Hi Hi - For slet ikke at tale om hundesavl i dametasker og sko - udsmidning af gennemtyggede ynglingssko og gulvtæpper - opgravning af nyplantede blomster i haven - hundemad gemt de særeste steder - uheldige måske endda falske graviditeter - dyrlægeregninger osv. osv.

Frida

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-10-03 18:18

HøHø, -hvis det kun var i tasker og sko, -næh her i huset er det overdethele i en meters højde. Og mudder! overdethele i samme højde. Forikkeattaleom da hun havde forsøgt at dyrke et griseøretræ ude i mit jordbærbed, -bare fordi jeg hang lidt for længe over computeren. Jeg opdagede det ved, at der pludselig lå en jordbærplante med klump midt i sofaen........ Hvad har man dog egentlig hund for... Kære M_S, lad endelig være med at anskaffe sådan et monster.
Og så pisser de overalt de søde små hvalpe. Og det er ret urart at jokke i en klat bræk -eller det der er værre- med bare tæer om natten hvis man lige skal ud og tisse....

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 10-10-03 18:38

(prale prale) min lille gandalf har kun spist to stearinlys og lavet granulat af en skumgummimadras!!!!

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 10-10-03 19:42

Ja og hvis du anskaffer dig en lille hund så lad være, jeg gentager lad være, at give den en hel frikadelle hvis den ikke er sulten.
Frikadeller bag sofapuder er arghh, især hvis de dukker op når svigermor sætter sig i sofaen.
Bodil

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 10-10-03 23:06

ja en frikadelle er slem nok - men et par trusser fra en væltet vasketøjskurv er nu heller ikke lige det, man helst ser sine gæster præsenteret for under en ellers hyggelig middag...

Hilsen
Carina

Godkendelse af svar
Fra : M_S

Dato : 14-10-03 11:22

Tak for svarene