/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvor meget strøm?
Fra : thomse
Vist : 1987 gange
200 point
Dato : 05-10-03 22:00

Det her har ik så meget med Windows at gøre, men har virkelig brug for et svar.

Jeg har en computer, som kører næsten 24/7 det er en almindelig stationær computer. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor mange penge den koster at have kørene i døgnet. Strømforsyningen er på 300 Watt, nogle der kan regne ud hvad den koster i døgnet at have kørene?

MEd Venlig Hilsen
Thomas

Kommentar
Fra : PerOlof

Dato : 05-10-03 22:06

0,3 kw x priset/kw (cirka 1,25kr) x 24 tim x 365 dagar =

Kommentar
Fra : PerOlof

Dato : 05-10-03 22:08

per år altså
per døgn 0,3x1,25x24= per dygn

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 05-10-03 22:10

Selvom strømforsyningen er på 300 Watt, betyder det ikke, at den bruger så meget.

Det normale er omkring 100 Watt.

/Bofh

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-10-03 22:13

1 kilowatt = 1000 watt
1 kw/h = 1000 watt pr time "det er den pris du betaler"
0,3 x pris x 24 = prisen pr. døgn
Jeg går ud fra at du har slukket din skærm (ikke bare stand by)
Din comp. bruger ikke alle 300 watt ved normal kørsel, måske kun 1/3
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-10-03 22:20

De fleste comp'er bruger med skærm og tændt printer ca. 200w i timen = 24 timer = 4,8Kw = 1,43*4,8 = 6,85 Kr pr. døgn

..altså ca. 7 kr. i døgnet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : thomse

Dato : 05-10-03 23:33

Mange takker skal i have...

Den kører konstant men jeg kører med SLUKKET skærm meget stor del af tiden..!! kan det præcisere beløbet en lille smule mere ?? mange tak for jeres hjælp !

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 210 point
Dato : 05-10-03 23:36

Hi'y'all,

Jeg har set Watt målere i både Haral Nyborg, Kvickly og senest i 4K. De koster fra kr. 129.- -> kr. 198,-
Alle de watt målere jeg har set er formentligt lavet på den samme fabrik, men solgt under forskellige labels. De kan alle vise aktuelle volt og ampere, samt watt og de kan også summere op til Kilo Watt Timer (KWh).
det er den simpleste metode til at finde det præcise strømforbrug på dine elektriske apperater.

På et tidspunkt købte jeg en af de der watt målere, fordi jeg ville vide hvor det var at de ca. 9.500 KWh som jeg på det tidspunkt betalte for hvert år, de forsvant hen!

---
TV eksempel
2 x TV & 2 x Video alt på standby = 27W ==> kr. 340 om året, og så har jeg ikke set noget som helst TV endnu.

Når jeg tænder for TV så bruger de op til 100 watt pr. stk. Ialt ca. 220W
Det er nok tændt 3 timer hver dag det er kr. 345

Hvis jeg (hele familien) kun ser tre timer TV hver dag så koster det ca. 350 om året, men fordi hele udstyret står på standby, så ender det med det dobbelte i forbrug på et år.

---
Computer eksempel
Min gamle 900MHz Pentium III brugte 5-7W i standby og 20-29W under drift.
Når den bare står som server, så er den stabil på 22W.

Min nyere 2,4Ghz computer bruger ca. 100W når den er tændt, og stadig kun 5-7W når den er "slukket" men nu har jeg også koblet de eksterne enheder over den strømforsyning, så alle mine USB enheder, den externe brænder og et par blæsere som er koblet til selve computerbordet også får strøm den vej.

Lidt afhængigt af hvad der vises på skærmen, så bruger den 45-70 watt med et stabil gennemsnit målt via KWh måleren på 57W i timen.

Computer, skærm, to halogen lamper, printer og diverse enheder, så bruger jeg 180-210W mens jeg sidder og skriver dette her.

---
Diverse små enheder
De ca. 16 små transformatorer jeg har til trådløs telefon, telefonsvarer, adsl boks, switch, mobil oplader, extern USB enhed 1-3, 4.1 højtaler system, scanner, clockradio, 3x opladere til div. genopladelige batterier, og et par extra sorte transformatorer som jeg ikke længere husker hvad de egentligt skal bruges til, men som stadig var koblet til omkring computer bordet. De brugte ca. 55W uden at noget af det egentligt var tændt.

Nuvell clock radioen viste tiden, telefonsvareren SKAL jo for det meste bare vente, og de andre bokse gad jeg bare ikke tænde og slukke for hele tiden. Men da det gik op for mig at de åd ca. kr. 700 om året bare ved at sidde og være tilsluttet, så tænkte jeg at det var tid at gøre noget drastisk.

Så jeg fik lavet externt udtag til 5V og 12V via d-sub stik, og 12V via jack stik.
Samt et elektronisk relæ til 220V på det stik som går ud af strømforsyningen.

Så alle de enheder som tændes og slukkes seperat, og også selv kan de kan gå på standby, de slukkes nu HELT når coputeren slukkes.

Nu er jeg nede på 16W standby forbrug til trådløs telefon, mobil oplader og telefonsvarer samt computer.

Du kan læse mere og se billeder (desværre dårlige billeder taget med mit web kamera) her:
http://www.vinteropbevaring.dk/pcmod/info/

---
Priser
-------
Jeg er også gået ud fra at 1 KWh koster 1,43 i mine eksempler.

Årspriser for
1 KWh = 12,53 pr. år
10 KWh = 125 pr. år
22 KWh = 275 pr. år
57 KWh = 715 pr. år
70 KWh = 875 pr. år
100 KWh = 1.250 pr. år
200 KWh = 2.500 pr. år

.
Alt i alt så koster min "gamle" 900MHz server kun kr. 275 at have tændt hele året.
Hvor min "nyere" 2,4GHz koster kr. 1.250 at have tændt hele året.

Hvis jeg har hele min "arbejdsplads" i brug ca. 8 timer om dagen (200W) koster det ca. 850 kr. om året.

mvh. Per

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-10-03 08:27

Selve kabinette bruger meget lidt effekt, det er skærmen, hvis du bruger en almindelig ctr. som en anden har sagt bruger din pc ikke hele tiden max. effekt, så skal man til at måle ens gennemsnitlige watt forbrug, så et estimat på 100-200 gennemsnitlig.

Igen er det skærmen der er dyrest, og hvis du benytter automatisk slukning for skærmen når den har stået stand by i et par timer, slukkes skærmen og bruger næsten ingen effekt.

så selv 150 watt bruger du næppe med mindre du sidder 24 timer bag skærmen.

Hvis du ønsker et nogenlunde skud på dit forbrug så aflæs dit "normale" forbrug, sluk din PC en hel dag og se forskellen i forbrug. Så kan du bruge de almindelige regnemetoder som ovenstående for at se dit pc-forbrug.

Et lille hint hvis man ikke kender watt-forbruget, bruger man følgende metode:

W(att) = A(mpere) x V(olt)

mvh
Ellebye

Godkendelse af svar
Fra : thomse

Dato : 06-10-03 11:46

MAnge Tak for svaret Per.Frederiksen og Mange tak til alle jer andre..!!

Det har hjulpet mig meget det hele..!

Med Venlig Hilsen

Thomas