/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Drink i den bærbare. KRISE
Fra : jbg
Vist : 626 gange
200 point
Dato : 05-10-03 20:36

Hjælp, jeg har spildt en drink ned i tastaturet. Computeren gik død, men kunne starte normalt i morges. MEN nogle af tasterne virker ikke.................
Nogle råd (andre end ikke at spilde)?????
Ideer, alt er velkommen!
MVH Jbg

Kommentar
Fra : technet

Dato : 05-10-03 20:41

skil den ad og vask den med vand og sæbe og sørg så for at den er rigtig tør inden du samler den igen.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 05-10-03 20:46

Yesss.. man må sgi ikke .. hik.. k.køre computer i beruse tilsand.

Som tech siger - Bare lige en ting mere .. lad være at vaske nogen af batterierne med... d.v.s litium batteriet på motherboardet skal af før du vasker.

Prøv blot at starte med at vaske tastaturet

mvh
Jens

Kommentar
Fra : janpoulsen

Dato : 05-10-03 20:48

køb et nyt tastatur- ha-hold op med at drikke.
spøg til side. håber du for gang i tastaturet igen.
mvh. Jan Poulsen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-10-03 20:51

Æv , sådan døde min IBM'er også... for alvor..

Gør som technet si'r, men vær YDERST sparsom med det lunkne vand OG tør efter med en hårtørre på laveste varme !

Hvis den er ligeså kringlet at skille ad som min IB'er, så prøv først med et ordentligt pulver kontaktspray ovenfra tastaturet, før du forsøger dig!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 05-10-03 20:53

Det er sgu synd for dig!!!!

Mvh
Frida

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-10-03 20:54

Ps. Min IB var en bærbar. Et alm. tastatur er knapt så følsomt, der kan du bedre 'skrubbe'. Fjern evt. tasterne også !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 05-10-03 20:55

Hey Molokyle
hvad er kontaktspray?

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 05-10-03 20:56

Hey Molokyle
hvad er kontaktspray?

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 05-10-03 20:57

Hey Molokyle
hvad er kontaktspray?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-10-03 21:11

Kik her : http://www.brinck.dk/spray.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-10-03 21:16

Ps.

Citat
Oxyd-løsende kontaktrens til kontakter og potentiometre KONTAKT 60 45,- 85,- PRF668(165ml.) 52,-

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-10-03 09:57

Molo -> Jeg ville nok passe på med kontakt spray og vente med det til / som den absolutte sidste løsning
Hwa' med at gi' den en tur i Vølunden på et skåneprogram og så en tur i tumbleren
Nå spøg til side... jo mildere kur du kan klare den med... desto bedre. Start i det små
Søren

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-10-03 10:32

Dette produkt er en smule mildere, men en 5'er dyrere :

Citat
Til rensning af kanalvælgere TUNER 600 90,-

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 06-10-03 18:26

hvordan fungere det med at rense tastaturet når det er en bærbar, kan det skilles ad eller hvad????

Kommentar
Fra : janpoulsen

Dato : 06-10-03 19:49

herre gud kan i blive ved med det samme problem i flere dage.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 06-10-03 20:14

Ja jbg, det er højest sandsynligt muligt at aftage tastaturet. Se efter nogle små låg, der kunne tænkes at dække over skruer, der fastholder tastaturet. Alternativt er det gennemgående skruer, der går fra bunden op til tastaturet.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 200 point
Dato : 07-10-03 10:03

Kan kun sige at på min gamle IBM'er var det noget langhåret og ikke anbefalelsesværdigt at forsøge, medmindre man var ferm med en loddekolbe. Først skulle bunden skrues af, batteriholderen afmonteres og fladkablet til skærmen afmonteres. Derefter skulle bundkortet afloddes fra strømforsyning og skærm. Nu kunne det så skrues fri fra tastaturdelen. Her skulle man igen aflodde bundkort og tastaturkort, samt afmontere fladkabel til HD. Nu kunne, ved en meget besværlig procedure, tastaturkortet afmonteres, hvorved det blev muligt at rense det. Ved reassambleringen var der sgu'ette megen plads til at lodde ledningerne fast igen. Flere måtte forlænges før det blev muligt med pincet i den ene hånd og loddekolbe i den anden at samle skidtet igen. Det lykkedes mig også at beskadige fladkablet til HD'en, hvilket resulterede i tre ugers ventetid på et nyt og rasende dyrt.

Summa-sumarum; adskillelse af bærbare bør overlades til professionelle og autoriserede værksteder !

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : jbg

Dato : 25-10-03 16:14

Tak for svaret molokyle.
Prøvede selv, virkede ikke, så nu er den til rep! (Derfor den lange svartid)