/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hundemad !
Fra : fyrreparken
Vist : 1854 gange
200 point
Dato : 05-10-03 19:18

Jeg har en dejlig labrador hvalp på 4 mnd., som jeg selvfølgelig ønsker det bedste for. Jeg har siden hun er ankommet til vores hjem fodret hende med hundemaden SPECIFIC til store racer, dette køber jeg hos dyrlægen, da jeg så håber på at det er noget af det bedste jeg kan give hende.Inden vi modtog hende, undersøgte jeg forskellige hundemadsmærker, og nu flere jeg stødte på, des mere forvirret blev jeg, da den enkelte forhandler sagde at lige netop deres var det bedste.
Mit spørgsmål lyder derfor : er der nogle af jer der har set en undersøgelse eller andet der fortælle lidt om det forskellige hundemad, ( den skal selvfølgelig ikke være lavet af en forhandler eller producent).

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 05-10-03 20:55

Jeg tror ikke at der nogensinde er lavet en sådan undersøgelse.
Hvis man skal forstå, hvad der er i diverse hundemad, skal man jo nærmest være kemiprofessor.
Mine hunde har kun i nødsituationer fået "kunstfoder", ellers får de på det nærmeste samme mad som resten af familien, og de ELSKER det.
Prøv at stille en skål "hundefoder" ved siden af en skål med bøf, kartofler og sovs, hvad tror du hunden spiser først?
Hvis jeg kun fik kogte kartofler med vand på dag efter dag og intet andet, blev jeg nok skør i hovedet, hvordan mon hunden har det med det samme foder altid?
Før færdigfoderet dukkede op kan jeg ikke mindes noget med problemer omkring eksem og allergi, gad vide hvad der er i det foder?
Prøv lige at se på dette link, jeg er ikke ene om den opfattelse.
http://www.dyrlaege-finn-smed.dk/trivsel/trivsel.html#top

Mvh
dabj

Kommentar
Fra : pba72

Dato : 05-10-03 21:30

Ovenstående link er det rene fis, og kan da kan undre mig over at du vil sættes i forbindelse med denne mand. Inden nogle menesker ligger deres lid til denne mand burde mand måske læse følge link, som jeg faldt over for et stykke tid siden i denne nyhedsgruppe.
http://www.setterhytten.subnet.dk/putte.htm
Når dabj sætter sig selv i relation til denne person siger det vel næsten alt om ovenstående råd

Peter

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 05-10-03 23:03

Der er faktisk lavet en undersøgelse omkring hundemad, men det er en del år siden, så det er nok ikke helt relevant i dag, hvor der er kommet mange nye foderprodukter på markedet. Du kan måske finde den gamle undersøgelse hos forbrugerrådet. Der er en del rigtig gode produkter på markedet, og du kan roligt skifte imellem dem. Så kan du jo vælge det hunden bedst synes om. Et kvalitetsfoder er aldrig billigt, det er nemlig ikke muligt da gode råvarer koster en del, så en 15 kg. sæk ligger typisk på 3-450kr. Regner man prisen ud pr. dag er det jo ikke så mange kroner det drejer sig om.
Og så lige en kommentar til "sovs og kartofler" Hvis man gav et barn valget mellem grøntsager og slik - hvad mon de så ville vælge ????

Karin

Accepteret svar
Fra : motleyman

Modtaget 200 point
Dato : 06-10-03 00:55

Lige en kommentar til dabj`s tåbelige svar: Menneskemad egner sig aldeles ikke til hundeføde!! For at gøre et meget indviklet emne kort; Specific er et af de rigtig gode mærker, og hvis din hund har smag for det er det jo perfekt! Der findes alt hvad din hund har brug for i dette foder. Andre mærker som er i samme klasse: Pro-Plan, Eukanuba, Science Plan, Arkana, Nutro, og Olivers. Nutro og Pro-plan udmærker sig i øvrigt af at det er lavet af tørret kød, altså rigtig kød.

De er alle konserveret naturligt, dvs.med f.eks E-vitamin.

Pris og kvalitet hænger altså sammen på dette her område, der er intet at spare ved at købe billigt fuldfoder, da hovedingrediensen som regel er ris, hvede, eller bi-produkter (næb,kløer,indvolde, øjne mm.) og det er ikke nær så fordøjeligt, altså skal du fodre med dobbelt så meget med noget skrammel-foder og det betyder igen at din hund skal lave stort, tilsvarende mange gange om dagen..!

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 06-10-03 06:56

->Peter
uha-uha-- intet kan som hunde få folk op på mærkerne, jeg tillod mig blot at bemærke, at jeg ikke er alene om min opfattelse af hundefoder, og jeg er ikke tilhænger af Finn Smed, men kun af hans kostplan, så tag lige og læs indlæggene ordentligt.

-> Karin
Og hvis man nu gav det samme barn valget mellem gulerod og rødbede??

->motleyman
Naturen har vel maget det således, at hunden selv bedst ved hvad der egner sig til hundefoder, så lad det komme an på en prøve, men iøvrigt giver jeg dig ret i at der er stor forskel på færdigfoder.
Jeg har set foder med grønt, gult og sågar rød cornflake, --ja man må undres.

Det er vel omkring 20-30 år siden færdigfoderet dukkede op og blev til en industri, men før den tid levede der også hunde.
Jeg har haft brugshunde (tysk ruhår og schæfer) i 35 år, og det er da muligt, at de i alle disse år, er blevet fodret forkert, men de har aldrig haft eksem, kløe eller allergi, om det skyldes foderet, ved jeg ikke, men tillader mig blot at have en anden opfattelse af fodring.

Mvh dabj

Kommentar
Fra : KINGPIN_DK

Dato : 06-10-03 08:49

Hej Fyrreparken....

Hvis jeg var dig, ville jeg nok lytte til motleyman's indlæg, og være glad for dit Science, som begge vores Cockerspaniels for øvrigt også spiser....suppleret med lidt Hills C/D(tandrensende....og ja, de virker !!!).
Som Motleyman også rigtig nok er inde på, så er der utroligt mange "fyld" produkter i billig hundemad som tilsyneladende ikke kan bruges til andet ??.......fiskebenmel, aske, og som motleyman skrev : "...ris, hvede, eller bi-produkter (næb,kløer,indvolde, øjne mm."
Som nævnt er en af de allebedste måder at vurdere sit foder til hunden på, optagelsesgraden, dvs. hvor mange gange din hund skal lave "stort" på et døgn.......jo flere gange, jo dårligere optagelsesgrad.
Til slut vil jeg gerne tilslutte mig kritikken om menneskemad til hunde.....DÅRLIG idé !
Dermed ikke sagt at hunden ikke får noget næring ud af det, men en hundemave er det man kalder en "carnivor" mave, dvs at den egentlig fra naturens side er beregnet til kød, hvor menneskers mave er en "omnivor", altså en form for multi, hvilket der ikke er ret mange pattedyr der har, og kan altså klare både grønt, brød, og kød mm.
Har nogen fx aldrig undret sig over at fx. majs og gulerødder kommer ud igen i de stykker som de er blevet tygget, og slugt i når en hund spiser dem ? En hundemave KAN IKKE fordøje sådanne produkter, og derfor er det heller ikke særligt hensigtsmæssigt at fylde hundefoder op med farvede "cornflakes" som dabj også har bemærket..... du bliver ganske enkelt snydt, og din hund får ligeså meget næreing ud af fx. "cornflakes" som du ville få ved at spise 2 ark A4 papir ! Håber det kan være med til at kaste lidt mere lys over sagen.........

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-10-03 09:20

Og ja, i de gode gamle dage levede hundene af kød, sovs og kartofler... men har du aldrig spekuleret over, hvorfor de mon kun blev en seks-syv år?

Kommentar
Fra : Slumfret

Dato : 06-10-03 12:19

Hej Fyrreparken!
Hvis bare der dog fandtes sådan en undersøgelse og hvilket foder der var absolut det bedste for netop ens egen hund....
Jeg synes at hvis din hund er glad for SPECIFIC, så bliv ved det - jeg er af den overbevisning at hvis man fodrer med et foder af god kvalitet, altså nogle af de mærker som motleyman fx. nævnte, så kan det være ligemeget hvad det hedder, bare hunden er glad og tilfreds med det.
Hvad angår hele diskussionen om hundemad og menneskemad.... : Selvfølgelig skal hunde ikke have menneske mad som primær-kost, men jeg tror altså ikke, at en smule kartofler, ris, pasta eller andet der er blevet til overs fra aftensmaden er til skade for hunden - vores synes i hvert fald det er er helt fantastisk hvis jeg blander en kartoffel eller to i hans tørkost...... men selvfølgelig skal man fodre med omtanke og ikke fylde hvad som helst i hundeskålen.....
Det korte af det lange - find noget tørkost din hund holder af og som du føler dig overbevist om er et godt og nærende produkt - mere afklaring kan jeg desværre ikke byde på, for ja, det er en jungle derude....
Venlig hilsen
Slumfret & Hund

Kommentar
Fra : pba72

Dato : 06-10-03 12:38

--> dabj nu er forkert ernæring jo andet en kløen og allegi, og jeg kunne da godt tænke mig at høre hvor stor pct. der er død med smadret hofte og gigt.
--> til fyrreparken Du har anskaffet dig en af de racer som har størst anlæg for problemer i hofte HD (Hofte dysplasi, staves hvis ikke sådan). HD er genetisk betinget, men påvirkes også ved forkert motion i opvæksten og forkert ernæring. Det er derfor vigtig at blive ved med at gi din hund foder til store racer og af en vis kvalitet

Peter

Kommentar
Fra : motleyman

Dato : 06-10-03 12:51

Vilde hunde får faktisk ikke hvad de har brug for i naturen, det er jo en af grundene til at de kun bliver 4-5 år gamle. Så har videnskaben været så behjælpelig, og ladet det moderne samfund forstå at, hunde har brug for en vis mængde proteiner, mineraler mv. Så synes jeg det er for dumt at holde fast i "de gode gamle dage"..!

Og nej selvfølgelig sker der ikke noget ved at blande et par kartofler eller lidt ris, i det færdige foder, engang imellem! Det skal være undtagelsen, ikke reglen.

Hilsen motley...der stadig søger legekammerater i Århus-området

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-10-03 17:18

Hvis man kikker dybt i en menneskelort, så kan man da osse finde både gulerødder og ærter og andet godt. Vi spiser det, skider det ud igen, og regner det for sundt alligevel...

Når det være sagt, så er hunde og mennesker jo forskellige.
Men den ernæring, som man giver sit barn under opvæksten, er man jo heller ikke helt ligeglad med. Mange forsøger da i hvert fald at få deres unger til at spise en varieret og rigtig sammensat kost.

Men hvis man selv er tilfreds med junk-food til familien, så er det vel osse i orden at købe hundemaden i Aldi. -Hellere det, end resterne af junk-fooden. Vi er jo forskellige, og opfostrer vores familie forskelligt.
Selv bruger jeg Olivers, men veninden bruger Aldi's, og når hundene spiser sammen, så får de selv lov at vælge, hvad de har lyst til.
-Og min hund får altid serveret lidt af det samme, som jeg spiser til aftensmad.

Der var nogle hunde, der havde fundet en (forhåbentlig) død hjort herude i skoven. Og hvad var det første, de gik i lag med ? -Jo, det var maven og tarmene.......

Kommentar
Fra : PharZyde

Dato : 07-10-03 14:29

HeY.... Jeg har 3 hunde, og de spiser alt, men de vil gerne have oile med i "hundemad" altså fx. "gør din hund sunder, så held lidt olie i den, sååå er "mine" hunde glade..!

QnuzZ Her

Godkendelse af svar
Fra : fyrreparken

Dato : 07-10-03 18:33

Tak for svaret motleyman.Jeg giver dig ret i at dette emne er indviklet, men det virker som om du har sat dig en del en i hundemadsprodukter, og svaret er nok det der kommer nærmest mit spørgsmål, da der desværre ikke virker som om der er lavet nyere undersøgelser om dette emne, hvad jeg syndes der kunne være intressant. Min hund er glad for specific så jeg vælger at fortsætte med det, da jeg jo også må formode at når det er dyrlægere der sælger det, må det være okay. Jeg er af den mening at hvis man har taget en hund til sig, må man også betale det det koster. dvs. i dette tilfælde her, hundemad af god kvalitet.