/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Puch Maxi tun.
Fra : Caam2
Vist : 609 gange
50 point
Dato : 05-10-03 18:24

Jeg har monteret et 7,5 hp tun, men det kører ikke særlig godt. Jeg kan kun køre med fuld chooker, men den vil også kun tage den halve gas. Hvis den får 3/4 gas, så drukner den. Karburatoren har en 105 dyse, men har også prøvet med en 96 dyse, men det hjalp heller ikke. Hvad kan problemet være...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-10-03 20:20

Dit problem er ikke at den drukner, men at den får for lidt benzin i forhold til luft, det er nemlig sådan at når man lukker helt op for gassen, så bliver luftstrømmen forbi strålerøret langsommere.
Dit problem skyldes: Utætheder mellem karburator-Cylinder eller for lille strålespids (hæv event også nålen i gaspjældet) eller for stor karburator. Yderligere findes der noglegange en instillingsskrue på karburator som bestemmer fødningen (ikke tomgangsskruen)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 05-10-03 22:50

Jeg kører uden luftfilter, jeg har bare en støvsugeslange uden modstand fra karburatoren og ind i stelet. Jeg bruger en dyse som er 10 nummere end den som er med karburatoren fra ny af. Jeg har prøvet en dyse på 96 og en på 105, men der er ingen forskel... Nålen på karburatoren er i 2. hak fra oven. Jeg har prøvet at stille på luftskruen, men det er ligemeget om den er helt inde eller helt ude, der er ingen forskel... Den har også problemer med at starte, den starter efter 7 til 8 gange. Jeg har tjeket tændrør, men der er fint... Den går også ud hvis man kører og så feks. skal holde for rødt lys... Jeg har selv en ide om at det er fordi at jeg kører uden luftfilter ( Powerfilter, glemte det i butikken ). Den brøler som en tyr på en mark... Jeg er ved at være noget træt af det tun, så hjælp mig lige.....

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 06-10-03 20:04

Jeg syntes jeg har hjulpet.
Det er klart den får for lidt benzin i forhold til luft, specielt fordi du kører uden luftfilter, og med for lille dyse (prøv med en 120dyse)
Når den går ud ved lyskryds, (det gør den nok mest når den ikke er gennemvarm), skyldes det for det meste den får for mager blanding, og husk at det skal være tomgangsskruen der skal bestemme tomgangshastigheden, og ikke gaskablet, gaskablet skal have lidt frigang (skal kunne drejes lidt uden at give gas) også når du drejer styret til yderstillingerne.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Caam2

Dato : 06-10-03 20:21

Tak for svaret pallebhansen. Har nu fået et filter og venter bare på at prøve den af...