/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Mat glas - hvordan
Fra : k.j.k
Vist : 1400 gange
100 point
Dato : 05-10-03 09:05

Jeg har set nogle sylteglas, der var gjort matte, det lignede der var frost på. Måske er de sandblæst, men jeg har en ide om at det måske er gjort kemisk. Kender nogen af jer svaret ??

Hilsen Karin

Accepteret svar
Fra : bente64

Modtaget 110 point
Dato : 05-10-03 09:24

man kan købe noget spray, i bl.a hobby forretninger (også set i Bilka), som sprøjtes på eventuelt ovenpå en skabelon så der kommer mønster. Jeg kan ikke huske præcis hvad det hedder men noget i retning af "frosting"

MVH Bente

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 05-10-03 10:18

Måske er det gjort på den måde, men de var glatte at røre ved. Men ellers lyder det nemt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-10-03 10:20

Frosting er simpelthen matlak ! Normalt lægges en skabelon over glasset der så, som du rigtigt skriver, sandblæses.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 05-10-03 10:54

jeg forestillede mig bare at de måske var dyppet i en væske, som gjorde dem matte. Sandblæsning er lidt besværligt for mig. og det drejer sig ikke om så mange glas. Men det kan så gøres med matlak.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-10-03 11:07

Du kan evt. se på denne side og klikke rundt. Måske finder du en løsning.
http://www.pebeo.dk/produkter/andre/vitrea160/ideer/ide2.php

eller Panduro Hobby

mvh ans

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-10-03 11:09
Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 05-10-03 13:32

Du kan bruge flussyre [HF], som er i stand til at ætse glas, men er uhyggelig farlig at omgås.

http://www.felleskatalogen.no/Manuelle/Forgifttab/Flussyre.htm

Godkendelse af svar
Fra : k.j.k

Dato : 06-10-03 17:33

Tak for svaret bente64.