/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
FTP Server
Fra : joni321
Vist : 907 gange
30 point
Dato : 05-10-03 00:57

Hej, jeg vil gerne have en ftp server på min pc så jeg kan dele filer med venner. Den har været oppe og kører og det hele, men efter jeg har fået cybercity adsl med tilhørende router gider den bare ikke mere. Jeg har så læst mig til at mine porte bliver blokeret. Jeg har derfor prøvet port forwarding med set nat entry add 10.0.0.2 20 <WAN-IP> 20 tcp + 10.0.0.2 21 <WAN-IP> 21 tcp og så med udp. Men der er stadig ingen forbindelse til ftp'en.

Har det noget at gøre med windows xp's firewall eller det noget med serveren opsætning? (bruger BulletProof FTP Server). Jeg har prøvet at rode med passiv ip, men fattede aldrig helt hvad det gik ud på. Håber I kan hjælpe mig da jeg virkelig er løbet tør for idéer.

mvh.
Jonas

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 05-10-03 09:54

Har din FTP server 10.0.0.2 som adresse på LAN siden???

Du skriver at det har kørt før du skiftede, så det kan ikke være XP der gør forskellen. Jeg formoder at du ikke har ændret andet end skiftet router.

Kommentar
Fra : joni321

Dato : 05-10-03 13:27

Ja, 10.0.0.2 er min "indre" ip, da jeg kører over en LAN forbindelse. Men det er den ydre jeg bruger til FTP'en da jeg har portforwarden den.

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 30 point
Dato : 05-10-03 14:23

Min router fra Tiscali kommer med en default NAT setting som hedder
Citat
192.168.1.2:***** *****:***** 0 0x03041 *** eth0

Det betyder at jeg bare kan sætte min server til IP 192.168.1.2

Findes der ikke en tilsvarende standard setting på din router?

mvh. Per

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 05-10-03 15:08

At bruge en adresse i stil med 10.0.0.2 kan nogen gange give problemer med visse programmer. Den bruges vist som en form for system-adresse. Har du ikke overvejet at skifte til en anden gruppe adresser på dit LAN. Det mest brugte er 192.168.xxx.xxx.

Kommentar
Fra : joni321

Dato : 05-10-03 19:40

10.0.0.2 er også en default IP jeg har fået tildelt (cybercity). Vi er 4 computere i et LAN, som hver har en IP lydende på 10.0.0.1 +2+3+4. Hvordan kan jeg skifte min ip til en anden gruppe adresser?

Kommentar
Fra : joni321

Dato : 05-10-03 19:41

10.0.0.2 er også en default IP jeg har fået tildelt (cybercity). Vi er 4 computere i et LAN, som hver har en IP lydende på 10.0.0.1 +2+3+4. Hvordan kan jeg skifte min ip til en anden gruppe adresser?

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 05-10-03 19:41

10.x.x.x serien er helt OK at benytte på et lokalt net. Det er et kategori A

Der er imidlertid mange flere der benytter 192.168.x.x Det er et kategori C net
Knap så mange benytter 172.16-31.x.x Det er kategori B net

mvh. Per

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 05-10-03 19:58

Hvilken IP har routeren på LAN siden???

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 05-10-03 20:23

joni321> Det kommer lidt an på hvilken router du har.

Det bedste er nok at kontrollere om ikke CyberCity har en vejledning til at skifte til en anden IP serie.

Generelt kan siges at du skal indstille DHCP, NAT og Router tabel korrekt.

mvh. Per

Kommentar
Fra : joni321

Dato : 07-10-03 01:13

Tak for jeres hjælp allesammen, men jeg har selv løst problemet nu. Kørte hele proceduren igennem med åbning af porte, port forwarding. Virkede selfølgelig ik, kørte så ftp'en fra port 21 til 20. Så simpelt som det er virkede det.....computer logik :S
Men tak for jeres tid!

Godkendelse af svar
Fra : joni321

Dato : 23-03-05 00:40

Tak for svaret Per.Frederiksen.