/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Mangler de sidste 30 GB
Fra : DJfrakja
Vist : 374 gange
50 point
Dato : 04-10-03 12:31

Jeg har lige sat en Western Digital 160 GB Harddisk i min maskine, og når jeg ser den i bios står der også at den har fundet en 160 GB HD. Men i windows (2000) kan jeg kun se 130 GB. Hvorfor nu det. Hvor er de sidste 30 GB henne.?

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 04-10-03 12:47

BIOS får oplysningerne direkte fra harddisken, mens jeg mener Windows 2000 får sine oplysninger fra controlleren. Hvis jeg husker rigtigt, er der mange bundkort der klarer at gå over 130Gb grænsen ved en BIOS opdatering. Jeg ved godt at BIOS i dit tilfælde meldte den rigtige størrelse -- men bl.a. Seagate har skrevet en del om disse opdateringer i forbindelse med tech specs på deres store drev...

Prøv at finde ud af hvilket bundkort du har og flash din BIOS.

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-10-03 12:50

Hej.

De er der ikke forklaringen er lidt kryptisk.

Forklaring. Alt digitalt går på 2-talssystemet eller +/- hvad man nu forklarer det som.
Herudover taler man om klosterværdi, (afhængig af hvilken formattering man har)
FAT32 eller NTFS.
Klosterværdien er også opbygget efter 2-talssystemet.

På enhver HD er der et bestemt antal kloster, og dividerer man det tal op i det tal der står på ens HD går tallet ikke op. Det er disse GB du i princippet "mister", da man ikke regner med irrationelle tal på harddisken.

Lidt kryptisk, men forklaringen.
Jo mindre HD des mindre "er spild"
Jo større HD des mere spild, men %-vis mister man det samme.

Kommentar
Fra : mr.x

Dato : 04-10-03 12:50

ved du hvad du skal gøre, du skal gå ned i den butik og tale med dem om det. Hvis de siger at de ikke ved noget om det skal du prøve at finde en ekspert som der ved noget om det. (ved ikke hvem)

H mr.x Alles helt

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-10-03 13:11

Hey! Stop.... prøv at opdatere din Win2000, jeg havde selv samme problem med Win XP på en af mine venners PC. Da vi installerede Service Pack 1 (SP1), så dukkede de manglende GB op.
... bare en tanke, jeg ved ikke hvordan Win 2000 virker men en 160GB HD
Søren

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 04-10-03 13:52

Jeg må erklære mig delvis enig med CLAN - det kan være en service pack på Win 2000 kan løse problemet... Den og så evt. BIOS-opdatering også...

mr.x>Du skriver vist bare for at læse din egen tekst -- det er IKKE første gang du skriver bare for at skrive... ;-(

ellebye>Det er rigtig nok at harddiskstørrelser angives i forhold til at en Mb skulle være 1.000.000 bytes, hvilket IKKE er rigtigt, men derimod 1.048.576 bytes (1024*1024) -- men det forklarer ikke HELE tabet, idet 160Gb-hd reelt set er på 149 FAKTISKE REELLE GIGABYTES... Du kan selv lave beregningen...

Håber det klarlagde lidt af forvirringen i tråden.

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-10-03 14:05

Fra Ellebye

>h-blunck har ret, % tabet ligger generelt på ca. 7 % på en HD og tabet her er ca. 19 %, så det kræver formentlig en BIOS-opgradering.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-10-03 14:43

Jeg har tænkt.

Det er muligt at disken ikke er formatteret ordentligt. Hvis du installerer programmet partition magic, vil du kunne se om der er områder af disken som meddeler "ej primær partition" og dette vil du kunne reparerer med ovenstående program. Det kan downloades som en trial-version som virker helt godt.

Her er linken:

http://download.com.com/3120-20-0.html?qt=partition+magic&tg=dl-2001&search=+Go%21+

Jeg kan anbefale programmet til alle der har problemer med sin HD.

Men pas på, man kan gøre mere skade end gavn hvis man gør noget forkert.

Accepteret svar
Fra : gisele

Modtaget 50 point
Dato : 27-10-03 10:05

En masse glimrende svar ellers...

Jeg vil bare lige tilføje (hvis det er til nogen hjælp), jeg havde præcis det samme problem med en Maxtor HD - Det viste sig at windows ikke kunne formatere den ordenligt, ligesom du skriver Elleby, men jeg gik ind på Maxtors hjemmeside og der lå deres eget program til formatering og partitionering af HD. WD har et tilsvarende program og jeg mener at (ikke fordi partition magic ikke skulle være et udemærket program elleby) men jeg ville nok prøve med producentens eget program først da de tit udvikler specielt til deres egne produkter.

WD´s programmer her: http://support.wdc.com/download/#diagutils

Held og lykke
Gisele

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 27-10-03 10:12

>Gisele

Jeg giver dig helt ret. Selvfølgelig skal man først prøve producentens egen programel, før man kaster sig ud i alternative programmer. Og lige netop patition magic, skal man passe ekstraordinært på blot at kaste sig ud i, da man kan gøre større skade end gavn.

mvh
ellebye

Godkendelse af svar
Fra : DJfrakja

Dato : 27-10-03 10:18

Tak for svaret gisele.