/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hvilken 2takts olie ?
Fra : thomse
Vist : 1584 gange
50 point
Dato : 04-10-03 10:56

Jeg har en Yamaha Jog artistic spec. Med en prestigio udstødning, den er fra 94, hvad for en motorolie kan i anbefale? Fuldsyntestisk eller ikke? evt. nogle speciel god olie ?

Mvh
Thomas

Kommentar
Fra : mr.x

Dato : 04-10-03 11:52

ved du hvad du skal du skal gå ind på yamaha forhanler og spørge du kan jo også ringe,måske ved de det på en tank.

H mr.x Alles helt

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 04-10-03 13:02

-> thomse
Da 2takts olie jo blandes i benzinen, stilles der slet ikke samme krav til kvalitet som til 4takts olie (additiver, viscositet o.s.v) så køb du kun den 2takts olie der står nærmest på hylden.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-10-03 13:26

Her i Danmark bruges betegenelsen motorolie for den olie der hældes i motoren (gearkassen, koblingshuset), selvom der også bruges gearolie (som regel en sværer oli, typisk SAE 90), men når det drejer sig om en 30/45 knallert skal man altid se i instruktionsbogen, fordi der i de ny knallerter som jog, egentlig ikke findes en kobling/gearkasse, men en "bagtøjsudveksling, som skal have en lille tube specialolie"
Nå men, det du mener er vel hvilken 2-Taktsolie skal jeg vælge. Du kan feks. se i THansens katalog, WWW.Thansen.dk.
Du kan selvfølgelig også bare købe nede på tanken eller hos en knallertforhandler.
Generelt gælder: Jo mere du betaler, jo bedre olie.
Fuldsynteskisk olie er bedst, derefter halvsyntetisk, og til sidst hvis der ikke står andet en 2-Taktsolie, så er det alm. animalsk olie, som man "kun" havde førhen.
Olierne er desuden indelt til forskellige slags 2-Taktsmotorer, feks. outboard, som ikke belastes med så stor varme (bådmotorer køles godt af havvand), de olier er selvfølgelig ikke gode til en luftkølet motor og vil kokse på stempel mm.
Man må også kraftig tænke på under hvilke forhold olien skal bruges, hvis jogèn er tunet skal den have extra olie i benzinen, og helst fuldsyntetisk, hvis man vil spare lidt kan man godt bruge en dårligere kvalitet (feks alm 2-Takts), men så bruge lidt extra i benzinen.
Ellers kan man ikke sige noget om hvilket mærke der er bedst, men man kan se om de overholder så mange specifigationer som muligt, det er feks. det Amerikanske militærs, jamaha, Honda mm. da de har lavet test der godkender de bedre olier.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 04-10-03 13:50

Hej thomse
Jeg har selv haft en jog. Du skal helt sikkert købe en syntetisk olie til at blande i bensinen. En af mine tidligere kolleger, er værkfører hos Yamaha her i Odense. Han siger, at man altid bør bruge syntetisk olie til at blande i bensinen. Den kan du købe i alle kiosker på tankstationerne.

Mvh
Franksp

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 04-10-03 14:47

Hejsa

Mange forhandlere anbefaler Motul 2-Takst olie til scootere!
Køb fuldsyntetisk hvis du ikke kun har en afdoslet scooter...

MEN køb ALDRIG tank olie..

Et par link:
http://www.scooterzone.dk/forum/index.php
http://www.scooter-racing.dk/phpbb/index.php
http://www.tunpriser.dk/scooter-forum/index.php

Mvh
Ishøey

Kommentar
Fra : Nols14

Dato : 04-10-03 14:55

hvorhenne ligger Autolak

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 04-10-03 15:10

Nols14>> Autolak???

Kommentar
Fra : Nols14

Dato : 04-10-03 15:12

det er tol thomsen

Kommentar
Fra : thomse

Dato : 04-10-03 15:45

Kan lige smide lidt extra info ind.

40mm cylinder 8 portet og en prestigio tun udstødning
Den kører 75 km/t så den kræver kun det bedste olie

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-10-03 19:04

OK så så er der kun fuldsyntetisk som jeg skrev, der duer
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 112iceman

Dato : 21-10-03 16:42

du kan tit købe billig olie på dba.dk hvor de så udbyder 20 liter

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 21-10-03 16:55

Du kan selvfølgelig få noget i løs vægt, feks. i 20l beholder, men det er sjældent at det har de rigtige specifikationer, den her går du ikke galt i byen med: http://www.thansen.dk/product.asp?c=177541677&n=323261216&pn=342945217
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : thomse

Dato : 21-10-03 17:42

Tak for svaret pallebhansen.