/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Brudekjole ødelagt efter rensning!!
Fra : ymot
Vist : 2617 gange
100 point
Dato : 03-10-03 21:24

Min søster skal giftes og har købt en brugt brudekjole, som hun har sendt til rensning. Desværre er de fleste perler smeltet under rensningen, og det vil jo sige, at brudekjolen er ødelagt!! Hun er selvfølgelig dybt ulykkelig, specielt fordi det viser sig, at det er på eget ansvar, at man får renset sit tøj på renseriet!
Men kan man ikke forvente, at de på renseriet er så profesionelle, at de kan se forskel på plastik- og glasperler og derfor fraråde én at rense kjolen?? Har renserierne ikke en forsikring, der dækker for ødelæggelserne?? Er der slet ingen mulighed for erstatning?
Jeg håber, at der er nogen der kan hjælpe mig/min søster!
Mange hilsner fra Marianne

Kommentar
Fra : Poe

Dato : 04-10-03 00:54

Jurisk set kan hun intet gøre, men kontakt da Forbrugerrådet og hør jer omkring hos dem. Om de har erfaringer med ligende sager.

Accepteret svar
Fra : hansehen

Modtaget 100 point
Dato : 12-10-03 16:58

hejsa!

jeg er dybt uenig med ovenstående svar. Der er noget at gøre juridisk!!!!!

Den ansvarsfraskrivelse renseriet har skrevet er ikke holdbar. Hvis man har indleveret en genstand f.eks. til et renseri og der efterfølgende er påført genstanden en skade, så vil der være et krav på at få en form for erstatning.
Umiddelbart ville jeg foreslå følgende:
- Ret henvendelse til renseriet, og medbring kjolen. Forelæg sagen for den ansvarlige i renseriet.

- Hvis ovenstående ikke giver noget brugbart resultat, skriv et anbefalet brev til renseriet, hvori du forelægger sagen endnu en gang, og skriv hvilket krav du har. Dette kan enten være et realistisk økonomisk krav eller et krav om at renseriet evt. udbedre skaden på kjolen
Jeg ville angive i brevet at hvis renseriet ikke kan imødekomme dit krav, vil du rette henvendelse til forbrugerklagenævnet.

Såfremt du ikke modtager noget respons eller modtager en afvisning af dit krav ret da henvendelse til klagenævnet. Bilagt din dokumentation i for af billeder, kvittering fra rensning, fremsendt brev, og afvent.

Hvis der afsiges en kendelse fra forbrugerklagenævnet som giver dig medhold, er du stadigvæk ikke sikker p åat modtage erstatning. Forretningen kan reelt nægte at udbetale, og så vil det næste skridt være en sag ved domstolen - hvis man vil så langt.

En anden ting der kan påvirke renseriets syn på sagen, er at foreligge sagen for pressen. I første omgang den lokale presse i form af læserbrev e.l. Dette skal dog foregår i en sober og saglig tone.

Lad endelig høre fra dig herinde, hvad der bliver ud af sagen.

MVH

Henrik Hansen

Godkendelse af svar
Fra : ymot

Dato : 12-10-03 19:12

Tak for svaret hansehen.

Kommentar
Fra : hansehen

Dato : 17-10-03 00:17

Jeg håber løbende at høre status på sagen, skrive endelig hvilke tiltag du har gjort og hvad responsen er. Sagens udfald er jeg også meget interesseret i så skriv endelig resultatet.

MVH

Henrik

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 17-10-03 07:49

Hej igen Henrik!
Tak for din interesse!
Sagen er blevet meldt til Forbrugerklagenævnet - men der kan desværre gå op til 1 år, før der falder nogen afgørelse. Vi venter selvfølgelig i spænding.
Min søster har fået en håndarbejdskvinde til at sy nye perler på brudekjolen, og resultatet bliver flot ... trods alt!
Mange hilsner fra Marianne

Kommentar
Fra : hansehen

Dato : 20-01-04 11:30

hej.

jeg er spændt på at høre hvad udfaldet af sagen er blevet.............ekriv endelig hvad status er på sagen

MVH

Henrik

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 20-01-04 19:28

Hej Henrik!
Tak for din interesse!
Sagen er meldt til Forbrugerklagenævnet, og vi skal forvente, at der kan gå helt op til 1 år, før der falder afgørelse ... desværre. Vi må nu vente i spænding.
I øvrigt blev brudekjolen så flot, da der blev syet 5000 nye perler på!!
Mange hilsner fra Marianne