/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Farveskift - gas og væske
Fra : mbech100
Vist : 1192 gange
100 point
Dato : 03-10-03 19:30

Findes der en gas eller væske, som man kan få til at skifte farve, når den bliver udsat for tryk?

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 04-10-03 10:26

nej
men azo-farvestoffer kan skifte farve/konfiguration ved bestråling/belysning.

Kommentar
Fra : Gertz

Dato : 15-10-03 14:36

Der findes en oscillerende reaktion der skifter mellem farver. Iod-klokken er blandt de mere kendre der skifter mellem henholdvis og blåsort og lysegul. (Forholdsvis simple kemikalier skal bruges)

Et andet farveskift eksperiment (en del mere simpel) er glucose opløst i vand tilsat NaOH, tilsat et par dråber farveindikator. Omrystes denne vil der ske en farveskift, som resultat af iltning af glucose og derved pH-ændring.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 16-10-03 19:34

det har intet med gas/væske-overgang!!!

Accepteret svar
Fra : Weareallangels

Modtaget 100 point
Dato : 19-01-04 13:55

Der er flere forskellige stoffer som skifter, om ikke andet fra let farvede, til farveløse idet de ændre tilstandsform fra væske til gas, til at kontrolerer tilstandsformerne er vakuum utroligt effiktivt idet du kan skifte tilstandsformer ved endten små trykændringer eller ved små temperatur forskelle, kan desværre ikke komme på et stof ligenu, men kan personligt anbefale iodklokken hvis du bare vil have noget der ser super fedt ud...

Godkendelse af svar
Fra : mbech100

Dato : 19-01-04 15:38

Tak for svaret Weareallangels.