/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Udskiftning af vand
Fra : food_life
Vist : 436 gange
30 point
Dato : 04-02-02 14:37

Udskiftning af vand

Jeg har hørt, at man ikke må tilsætte varmt/lunkent vand fra hanen når man skifter ca. en tredjedel vand ud i akvariet hver 14. dag? Er koldt vand fra hanen blandet med kogt varmt vand til passende temperatur bedre?

Accepteret svar
Fra : rcn

Modtaget 40 point
Dato : 04-02-02 14:42

Jeg har haft akvarium de sidste 25 år og har altid brugt en blanding af varmt og koldt vand fra hanen uden problemer.
Hvis det varme vand ikke er varmt nok kan der opstå bakterier som er skadelige for mennesker. Men der er der taget hensun til i indstillingen af temperaturen, så jeg tror heller ikke der er problemer for fiskene.
Evt. tungmetaller i vandet kan du modvirke ved at tilsætte AquaSafe som skulle binde metallerne og beskytte fiskenes slimhinder.

Rikke

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-02-02 14:36

Hej

food_life wrote:

> Jeg har hørt, at man ikke må tilsætte varmt/lunkent vand fra hanen
> når man skifter ca. en tredjedel vand ud i akvariet hver 14. dag?
> Er koldt vand fra hanen blandet med kogt varmt vand til passende
> temperatur bedre?
Det kommer an på din vandforsyning. Hvis du har en varmtvandsbeholder
hvor vandet kan stå i lang tid og lade bakterierne formere sig godt og
grundig inden brug så kan det give maveonde for dig og dine fisk. Hvis
du har en gennemstrømningsvarmer vil dit vand blive opvarmet når du
åbner for hanen og derfor vil det være lige så 'rent' som dit kolde vand.

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk (also in english - auch in deutsch)

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 04-02-02 15:16

Vandet fra en varmtvandsbeholder giver kun maveonde hvis temperaturen er for lav.

Rikke

Kommentar
Fra : ehawk

Dato : 04-02-02 16:06

Der er ingen grund til at benytte kogt eller destilleret vand, med mindre du skal have helt specielle fisk og planter i akvariet. Tag en spand vand direkte fra den kolde hane og lad den stå i ca. et døgn ved siden af akvariet, så vandet kan "stabiliseres".
Den fremgangsmåde har jeg benyttet mig af i mange år, men ikke 1/3 af vandet og ikke hver 14. dag. Med et passende forhold imellem fisk, planter og lys behøver du højst skifte 20% af vandet en gang om måneden.

Hilsen Ehawk.