/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
*****HJÆÆÆÆLP*****
Fra : reimerc
Vist : 427 gange
500 point
Dato : 03-10-03 11:38

Min pc virker ikke.

Igår da jeg spillede et onlinespil, gik min computer pludselig i sort. Jeg måtte reboote den, hvorefter jeg kunne logge på spillet i ca. 20 sec. Derefter gik den i sort igen. Siden da har jeg ikke kunnet starte den!!

Når jeg starter min pc, vil den normalt efter en 3-4 sekunder udsende 2 små bib-lyde og så begynde at loade windows xp. Nu tænder den godt nok (lys i knapperne, køleren kører mv.) men den når aldrig til "bibbene". Det er som om den går i stå.....af uvisse årsager for mig.

Jeg har prøvet at reboote den adskillige gange, ventet 5 min. og rebootet samt hevet alle stik ud og ventet 30 min før reboot.......alle med samme resultat: Ingenting!!!

Nu er det sådan, at jeg stadig har garanti på dette, men fabrikanten bor i Jylland hvorfor det vil tage mindst en uge før jeg har den igen (kan I forestille jer abstinenserne), hvorfor jeg tænkte......"du kan da spørge de kloge hoveder på kandu.dk". Og det gør jeg så: er der nogen der ved hvad der sker og hvordan man evt. løser det.

Min pc´s specifikationer er som følger:

P4 2.6
512 Mb ram
windows xp
ti 4200 grafikkort
mv.

Tusind tak på forhånd for alle input.....jeg har brug for dem!!

hilsen

Reimerc

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-10-03 11:52

Hmm! Det lyder godt nok umiddelbart som en hardware fejl! Viser skærmen noget under opstart? Kan du komme ind i bios?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 510 point
Dato : 03-10-03 12:03

Min Compac lavede noget der ligenede da HD gik til.

Jeg tror umiddelbart også på hardware bøvl. Surt show. Du er sgu nok nødt til at smutte en tur til fastlandet med dyret. Alternativt høre jyden om han har en sjællandsk samarbejdspartner der må fikse den.

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 03-10-03 12:05

Det vil nok være smartest at sende den tilbage til forhandleren, da garantien kan ryge hvis du åbner den.

Det er højst sandsynligt grafikkort eller ram der er brændt af.

/bofh

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 03-10-03 12:23

En fejlfri computer bipper ikke under opstart.
Bippene er koder, som fortæller dig, at noget er galt.
Se fx dette: http://www.ontrack.com/hardwareinfo/startup.asp#C3
Så alt tyder på, at din computer har været fejlbehæftet fra starten.
Jeg er derfor enig med de andre: Computeren må en tur til forhandleren.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 03-10-03 12:26

Og her er også noget om bipperiet: http://www.spurdens.freeserve.co.uk/pc/postbeeps.htm

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 03-10-03 12:29

Nemlig Rellom

Bippene er en kode der fortæller hvor det går galt. Mener dog et bip betyder alt ok. Ellers er jeg enig med stort set alle. Ved hardwarefejl i garantiperioden er det bare retur med computeren. Der kunne også være andre ting galt.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : reimerc

Dato : 03-10-03 12:30

jeg kan ikke komme ind i bios, og min skærm er helt sort. Så der er ikke umiddelbart noget jeg selv kan gøre uden at åbne den. Med min ringe erfaring med pc´ere tror jeg også at det er en hardware fejl. Jeg er nok, som I pointerer, nødt til at sende den tilbage til fabrikanten.

Hvad angår "bib"-lydene, så har den altid gjort det, det gjorde min forrige også når den startede op......er du sikker - Rellom - på at det automatisk betyder fejl når den bipper?? Den har eller fungeret upåklageligt uden fejlmeddelser eller lignende.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 03-10-03 12:57

Ja, jeg er helt sikker på, at bipperiet betyder, at der er noget galt.

Som srhansen skriver bruger visse producenter et enkelt bip til
at signalere, at alt er ok. Mig bekendt er det dog kun tilfældet
for IBM´s vedkommende.
Men under alle omstændigheder er flere efterfølgende bip
udtryk for, at der er noget galt.

Som Bofh skriver, risikerer du, at garantien ryger, hvis du selv
begynder at pille ved din computer.
Så afsted til forhandleren med den!!!

Og det pilleri, du allerede har haft gang i, skal du selvfølgelig ikke snakke højt om.

Kommentar
Fra : reimerc

Dato : 03-10-03 13:07

Ups......har lige læst mit indlæg igennem, og det er ikke helt rigtigt beskrevet. De 2 "bip"-lyde jeg nævner kommer ikke lige efter hinanden - hvilket jo har en betydning, som jeg kan læse af jeres indlæg - der kommer først een.....så går der et par sekunder så kommer den anden. Som om det er forskellige områder den analyserer.

Men jeg må nok sande at den skal til Jylland.

Tak for hjælpen alle!

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 03-10-03 13:15

Prøv også at ringe til leverandøren, det kan være at han ved hvad bippene betyder.

Det hænder at noget ryster sig løst i en computer, så et tryk på alle kortene, især skærmkortet, så de kommer bedre ned i soklerne, det kan løse problemet.
I sådan et tilfælde kan det godt være at leverandøren hellere vil have at du hiver kabinettet af, og prøver at lave sådanne tryk, uden at garantien går fløjten, og du sparer forsendelses omkostningerne, og ærgerlserne.

Men igen, ring til leverandøren, før du sender noget.

mvh. Per

Godkendelse af svar
Fra : reimerc

Dato : 03-10-03 13:42

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-10-03 13:46

Hver BIO-producent har sine egne bip-koder. Der findes fire hovedtyper, IBM, Award, AMI og Phoenix.
èt bip ved opstart betyder alt ok, ved alle fire.
Derefter er bip-koderne forskellige. I AMI betyder to korte Hukommelsesdriftfejl.
IBM siger POST-fejl med visning af fejlkode på skærmen, den kan vi udelukke.
Bip-koderne kan være korte og lange.
Noget kan tyde på RAM eller grafik-kort fejl.

Kommentar
Fra : Schokker

Dato : 03-10-03 14:11

min bipper 2 gange det betyder alt okay for mig men har du tjekket både grafikkort og HDD??? ellers vil jeg umidbart sige det er der fejlen ligger men GL HF...

Emerson

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-10-03 14:48

Hej.

Jeg har haft en sådan fejl som du fuldstændig beskriver prøv følgende:

Åbn kabinettet og læg hånden på transformeren, mens pcéren kører. Hvis den er varm er den blæseren der ikke "kører" og skal måske renses, så er det transformeren der "slår fra".

Jeg har også været ude for, at stikket ind, ikke havde ordentlig forbindelse, og da jeg skiftede kabel, ingen problemer.

Kommentar
Fra : reimerc

Dato : 03-10-03 14:53

Tak ellebye

det vil jeg prøve i eftermiddag.

God weekend til alle, og tak for hjælpen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-10-03 18:01

Hvad skal man sige! Det selvfølelig dig der bestemmer hvem du skal give point til, men jeg kom først!

Kommentar
Fra : reimerc

Dato : 04-10-03 08:42

--> tedd: ja, undskyld, men jeg synes nu nogle gange det er svært at vurdere hvem der skal have pointene. Ofte er det en dialog, hvor folk kommer med bedre og bedre løsninger, men hvem skal så have pointene?? Jeg har stadig en del point, og vil gerne give dem til jer alle, fordi I giver jer tid til at hjælpe mig.....dig inklusive tedd.

Hvordan giver man ekstra point til andre??

Og forresten så skriver jeg dette fra min hjemmecomputer. Det var en ram-blok der var kaput. Jeg ringede til leverandøren, der guidede mig igennem en simpel aftestning af de 2 ram blokke. Og som I sagde, en af blokkene var kaput. Så nu kører den igen - dog kun på halv kraft - men jeg vil gerne takke jer igen!!!

Hav en god weekend!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-10-03 12:05

Det i orden reimerc! Den eneste måde man kan give point til andre er at oprette et nyt spørgsmål, men det behøver du nu ikke for min skyld! Det vigtigste er at du fik hjælp og kunne bruge din puter igen!