/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
WIN XP
Fra : cccf
Vist : 502 gange
20 point
Dato : 03-10-03 11:31

Jeg har tænkt mig at købe en større harddisk.
Hvordan får jeg installeret min Windows XP home edition på denne.
Jeg har hørt at min XP kun kan installeres en gang, er det rigtigt ?.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-10-03 11:41

Jeg har indstalleret mit xp mange gange f.eks. når jeg har købt en ny HD eller gjort hoved rengøring,uden problemer,så længe du har registreings
nøglen skulle der ikke være problemer med det,jeg har i hvert tilfælde ikke
haft nogle problemer med det,det er en OEM CD.

Manse9933

Accepteret svar
Fra : kvolsgaard

Modtaget 30 point
Dato : 03-10-03 11:45

Hejsa.

Du tager bare din CD og installere på den nye Disk.

Problemmet kan opstå når du benytter den samme version på mange PC'er, men Microsoft kan jo ikke forhindre dig i at installere på en ny disk.

Du kan også gøre noget helt andet. Du kan ved hjælp af programmer som PartitionMagic og Norton Ghost lav en kopi af din orginale disk overpå den anden, Så spare du en ny installation og geninstalletion af programmer, spil, mail osv.

Eller. Hvorfor ikke bare sætte den på som slave og så lad XP køre videre på den gamle disk og gemme spil, docs, programmer på den nye

Bare et par ideer.

Hilsen

Kvolsgaard

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 03-10-03 11:47

OK. men skal man så igennem hele registreringen med opringning til Microsoft
og intastning af en masse tal igen ?

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 03-10-03 11:57

OK
hilsen Cccf.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 03-10-03 11:57

OK
hilsen Cccf.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-10-03 11:58

Du kan registrere over nettet når du har indstalleret,du vil blive spurt om
du vil registrere nu eller blive mindet om det en gang imellem vælg det sidste, der vil så komme et icon i system tray som du så kan klikke på og så registrere over nettet når du er kommet online,dette bliver du spurt om når
indstalationen næsten er færdig,og det er bare at sætte et par flue ben i et
par bokse og så klikke registrer,så sker det af sig selv.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-10-03 12:04

Men du skal skrive din reg nøgle ind under indstallationen,så den skal du have parat.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-10-03 12:07

(1) Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk
at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom kan du ikke
boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente
bootdisketter til xp.
(2) Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
(3) Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt
din installation (nyinstallation)
(4) Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge
på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
(5) Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og
om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair
(R) og nu skal du trykke på L.
(6) Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og
bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.

Hvordan kommer jeg ind i BIOS,hold en af disse taster nede under
opstart.

ESC, DELETE, F1, F2,F10, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC.
Inde i Bios går du til>Advanced Setup Page
Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne
page up og page down.
Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC
tibage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N
tasten for nej)
Når det hele er overstået,sættes (1'st Boot Device) tilbage til (IDE-
0)Det er nr.1
MASTER.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;315341
Hvis du ikke kan Boote fra Cdrom>
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
http://www.bootdisk.com
Manse9933
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;313348#4

Kommentar
Fra : briani

Dato : 03-10-03 16:51

Undgå at skulle registrere Windows XP igen ved reinstallering

Hvis du har en version af Windows XP som skal "aktiveres", det vil sige registreres efter installation, kan du undgå at skulle denne procedure igennem igen ved at gemme oplysningerne et sikkert sted og kopiere dem over på den nyligt installerede maskine.

Filen du skal gemme (efter 1. registrering) hedder wpa.dbl og er placeret i C:\Windows\System32 mappen.

Når du har reinstalleret maskinen, eller har indlæst et image som blev taget før registreringen, lægger du "bare" filen tilbage på samme sted, genstarter maskinen, og så skulle du være kørende igen

Mvh Brian

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 04-10-03 11:45

Hej
Jeg har gjort det at jeg downloadede en opstartdiskette fra vedkommende fabrikant(maxtor, seagate, med flere) på disse disketter er der en muligehed for at kopiere hele din gamle harddisk over på den nye. Når du har instaleret din nye harddisk (den skal være master sammen med den gamle som slave) kan du bare kopiere og du er kørende igen med den nye uden at skulle lave andet..-
hilsen Niels

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-10-03 01:17

Der er slet ingen problemer med at geninstallere XP igen, det kan du gøre lige så mange gange du har lyst. Du skal blot aktivere XP igen, hvilket foregår helt uden gnidninger.

Kun hvis du har foretaget en større konfiguration af din PC, eks. nyt bundkort og processor, betragtes det som om XP bliver installeret på en anden computer.

Først i dette tilfælde skal du kontakte microsoft for at få åbnet programmet.

Du har jo købt licensen og selvfølgelig har man sin licens selv om man skiter hele sin PC ud med en ny.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 13-10-03 16:37

Hej ellebye
Jamen jeg formaterer jo min harddisk.
Så kan Windows jo ikke finde den kode som den lagde der første gang.
Jeg har fået fortalt ad den lægger en kode ind på disken første gang og når man så genindstallere finder den koden. og er der ikke den kode der svarer til skal man have en ny licens.
Er det ikke rigtigt ?
hilsen
Cccf

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 13-10-03 16:37

Hej ellebye
Jamen jeg formaterer jo min harddisk.
Så kan Windows jo ikke finde den kode som den lagde der første gang.
Jeg har fået fortalt ad den lægger en kode ind på disken første gang og når man så genindstallere finder den koden. og er der ikke den kode der svarer til skal man have en ny licens.
Er det ikke rigtigt ?
hilsen
Cccf

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-10-03 17:22

Det betyder intet. Du kan roligt formatere din HD.

Når du installere din XP en gang til, skal du selvfølgelig skrive dit licensnummer når
du kommer så langt ved installationen.

Når du så har installeret XP aktiverer du blot koden igen, og du får en melding tilbage at din version er aktiveret.

Selv har på samme tid haft 3 harddiske aktiveret samtidig med den samme licens.

Der skal større ændringer end en ny HD til, før microsoft betragter det som om du har installeret programmet på en anden computer.

Jeg tror den går ned og læser din bios og den er der som sådan ikke lavet om på.

mvh
ellebye

PS! Jeg har netop købt en hel ny PC, med bundkort og cpu og kort osv. her prøvede jeg for sjov, om jeg kunne starte om med den disk jeg stadig havde XP HOME liggende på, og det ville den overhovedet ikke. Jeg havde naturligvis på fornemmelsen, så jeg havde købt XP PRO i stedet for.

Godkendelse af svar
Fra : cccf

Dato : 05-08-06 12:40

Tak for svaret kvolsgaard.