/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Kat i lejlighed?
Fra : cam2012
Vist : 619 gange
50 point
Dato : 02-10-03 13:51

Hej, jeg overvejer at anskaffe mig en kat. Jeg har haft kat før, men det var en ude-kat og jeg bor nu i lejlighed. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvilken type kat jeg skal købe? En huskat? En racekat? Er racekattene mere 'egnede' til at have indendørs? Og i så fald hvilken kat? Er der nogle racekatte, der fælder mindre end andre?

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 02-10-03 14:03

Hvis katten ikke kan komme ud, vil jeg foreslå en perserkat.
Fordelen ved en perserkat er, at den er et meget roligt
dyr uden de store krumspring i.
Desuden fælder den ikke.
Til gengæld skal du så være villig til at bruge noget tid på
at holde dens pels i orden.

Kommentar
Fra : cam2012

Dato : 02-10-03 14:12

Tak for svar. Jeg vil dog foretrække en korthårskat...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-10-03 14:22

Det vigtigste er nok, at du får katten fra den er helt lille killing, så den aldrig har prøvet andet end at være indekat.
En perser fælder hverken mere eller mindre end andre katte, men den har jo noget mere pels, så i perioder kan det være voldsomt. Men der findes en korthåret variant af perseren, Exotic, med perserens rolige temperament, men uden den store plejekrævende pels. Måske var det en ide?
Men du skal også tænke på, om du overhovedet er interesseret i en kat med et noget andet temperament end du er vant til?

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 02-10-03 14:30

Du solltest das nächste Tierheim kontakten. Die haben immer eine sehr grosse Auswahl von Katzen, alle Sorten und Rassen. Die Pfleger dort kennen auch die Tiere und wissen, welches "Wohnungskatzen" und welches "Draussenkatzen" sind. Gleichzeitig gibst Du einem armen Tier ein neues Zuhause.
mfG

Kommentar
Fra : cam2012

Dato : 02-10-03 14:30

Andet temperament end jeg er vant til? Tænker du på i fht udekat? Er naturligvis opmærksom på, at en indekat kræver lidt mere opmærksomhed. Havde faktisk også overvejet en voksen (inde)kat, men det er måske ikke smart? Der er jo desværre så mange, der gerne vil af med deres kat...

Kommentar
Fra : cam2012

Dato : 02-10-03 14:33

Kattefar, det var netop min argument for at købe en voksen kat...

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 02-10-03 14:34

undskyld jeg skrev i tysk. her nu den danske
Du skulle kontakte et af kattenværns hjemme. Der finder du et stort udvalg af katte. Plejerne ved også, om det er inde eller ude katte. Samtidig giver du et stakkels dyr et ny hjem and gør en god gerning.

med venlig hilsen

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 02-10-03 14:37

cam2012, man "køber" ingen kat. Man henter et dejlig familiemedlem og "bare" giver kattehjemmet et beløb for dækning af udgifterne. Vores 5 katte er alle tilløber eller reddet hos dyrlægen fra aflivning. du kan se dem på www.thuerk.dk

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 60 point
Dato : 02-10-03 14:39

Nej, jeg tænker på, at en perserkat måske vil virke lidt "sløv" når du er vant til en almindelig kat. Persere er MEGET rolige. Men en "genbrugskat" er da en rigtig god ide, forudsat at du er helt sikker på, at den altid har været indekat. -Altså ikke en indekat med lejlighedsvise smutture, som kan være årsagen til, at familien har måttet skille sig af med den. -Nogle lejligheder må man jo ikke have kat i, men hvis katten ALTID er inde, så er der jo ingen, der behøver at få det at vide, og den generer i hvert fald ikke nogen. Men hvis det først er lykkedes for sådan en kat at smutte ud et par gange, så vil den altid forsøge at komme ud igen....

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 04-10-03 10:20

Vi fhar to huskatte indenfor og det fungerer godt. Jeg vil råde dig til at låne Politikens Kattebog, for deri står noget om hvilket temperament mange slags katte har.

/dortedyg

Kommentar
Fra : M_S

Dato : 04-10-03 20:29

Skal du have kat i lejlighed så håber jeg i hvert fald du har mere en 1 værelse!

Du skal have katten (killingen) fra den er helt lille så ikke den har prøvet andet end at være inde.
Måske vil det være en idé at overvejde at anskaffe 2 katte så de kan lege og snakke sammen.

Venlig hilsen og held og lykke.

Godkendelse af svar
Fra : cam2012

Dato : 05-10-03 17:36

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-10-03 18:43

Tak for accepten af mit svar, og held og lykke med familieforøgelsen.

Kommentar
Fra : 1.tusindfryd

Dato : 26-10-03 19:15

Jeg ønsker selv en inde kat, som skal dele hverdagen med min mand og mig.
I rigtig hyggeligt selskab. Derfor interessant at læse disse indlæg.
De Bedste ønsker