/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Overdækket terresse & "Hegnslov"
Fra : phrank
Vist : 1343 gange
50 point
Dato : 02-10-03 13:06

Hej med jeg
Jeg vil lige høre om der er nogle der kan hjælpe mig.
Jeg vil gerne opføre en overdækket terresse. Jeg bor i rækkehus i Rødovre.
Jeg har søgt om tilladelse til den hos teknisk forvaltning, og den er nu kommet i nabohørring.
Min nabo er ikke så meget for at jeg opføre den, og vil helt sikkert komme med indsigelse imod den. Jeg vil i den anledning så høre om hegnsloven gælder hos os. Vores rækkehus ( 5 rækker med 7 i hver ) har status som ejerlejlighed. Det vil sige at alle rækkehuse ligger på samme martrikkelnummer. I vores vedtægter for ejerforeningen står der at vi har råderet over vores have, og forpligter os til at holde den. Med andre ord ejer vi ikke vores have, men den er en del af fællesarealet. Der står også at vi har tilladelse til at opføre en overdækket terresse, hvis denne ikke er i modstrid med kommunens regler. Er der så nogle paragraffer jeg kan henholde mig til, når hun kommer med indsigelser?

Accepteret svar
Fra : F.E.Larsen

Modtaget 50 point
Dato : 02-10-03 18:34

Komunnens regler for opførelse af overdækket terrasse går mest ud på at sikre sig at højder, afstande, brandforhold bliver overholdt. Normalt når der foretages nabohøring skyldtes det at bygningen ikke er opført efter gældende regler, og Kommunen vil dispenserer fra simple fravigelser hvis naboerne accepterer.

Det er Bygningsreglementet for småhuse 1998 som er gældende, jeg tror det er her det vedrørerer dit problem afsnit 11.4 i BR 98 hvor der står:(Brandforhold i forbindelse med skel mod noba eller sti): Garager, carporte, udhuse, drivhuse og overdækket terreser, der anbringes i skel eller nærmere skel end 2,5 m, skal "enten" ligge mindst 2,5 m fra andre bygninger inde på grunden "eller" udføres med væg mod skellet mindst som BD-bygningsdel 60. Væggen skal slutte tæt til den yderste tagdækning, og ved ydervægge af BD-konstruktio skal den brandadskillende konstruktion føres frem til den udvendige beklædning.

Du skal også sørge for at afvande for overfladevand (regnvand) på egen grund evt. med en faskine

NB. Hegsloven er ikke gældende vedrørende overdækket terrasser, BR 98 er gældende.

Godkendelse af svar
Fra : phrank

Dato : 10-01-06 14:58

Tak for svaret F.E.Larsen.