/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Regler for kommunale hjemmehjælpere
Fra : ram2
Vist : 1461 gange
100 point
Dato : 02-10-03 10:02

Findes der lovgivning der omtaler i hvilken udstrækning en kommunal hjemmehjælper må modtage gaver.

I hvilken udstrækning samme hjemmehjælp må tilbyde sin arbejdskraft i sin fritid hos den ældre, som vedkommende hjemmehjælper gennem kommunen servicerer.

Hvis sidstnævnte ikke er ulovligt, hvad er så en passende timeløn?

Hvis ikke der er lovgivet på området - Er der så nogen her, der har kendskab til noget på tryk, der anviser evt. generelle regler vedr. spørgsmålet?

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : mango

Dato : 02-10-03 10:29

en hjemmehjælper må ikke modtage gaver , det handler jo lidt om at hun kan føle sig presset til at skulle yde lidt mere hos den pågældende klient, hvis hun tager imod gaver.
M.H.T. At må hjælpe i sin fritid, kan ingen forhindre hende i...når du taler løn, er det så "orange" eller?
Venligst
Sus

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-10-03 10:34

>mango.

Mener du, at en hjemmehjælper foruden sit kommunale arb. hos en borger, gerne må arb. for vedkommende i sin fritid?

Orange?? Hvad tror du selv.

Vedkommende hjemmehjælper kræver 200 kr. i timen - Og får det

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-10-03 10:46

En hjemmehjælper må ikke modtage gaver. Hvis dette link mislykkes
http://www.kbhbase.kk.dk/kbhbase/servise.nsf/all/C12C9252C32897A9412569DE003673AC?OpenDocument

så søg på google hjemmehjælp"gaver"regler.

Om det er lovligt eller ej at en hjemmehjælper i sin fritid servicerer den samme person ved jeg ikke. Du kan jo ringe til hjemmeplejen og stille spørgsmålet. Der er nogle hjemmehjælpere der gør det.

mvh ans

Kommentar
Fra : mango

Dato : 02-10-03 10:46

200 kr i timen.."orange" Hun må sgu da have ædt et eller andet ..få da hende skiftet ud, og det i en fart!
Kommunen vil gerne være behjælpelig med at finde et hjemmeservicefirma, som de kender og kan stå inde for.
Det her, er det i Kbh.?

Jeg vill have foreslået 100,- kr i timen, hvis det var sort.

Sus

Kommentar
Fra : mango

Dato : 02-10-03 10:49

Jeg er 100 % sikker på at en hjemmehjælper ikke må modtage gaver, jeg er selv modtager af hjemmehjælp og gik ind i mine papirer og tjekkede.

Jeg har også ind imellem brugt min hjemmehjælper som hjælp i hendes fritid og der er ingen der har pippet over det, så det kan jeg ikke forestille mig der er lovgivning omkring.

Sus

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-10-03 11:14

Jeg ved godt, at nogle hjemmehjælpere giver en "orange" hånd med i deres fritid, og har ingen "hard feelings" i forhold til dette, uanset om det er lovligt eller ej.

Men når der er tale om en 80 årig borger, der betaler 200,- i timen, og jeg samtidig ved selvsyn kan konstatere, at der faktisk ikke bliver udført arbejde der tilnærmelsesvis nærmer sig en værdi af 50,- kr. i timen, mener jeg at det lovlige / ulovlige aspekt skal drages ind i billedet.

Jeg tror faktisk ikke at det er lovligt, og spurgte derfor også om nogen havde kendskab til lovstof vedrørende emnet.

At henvende sig til kommunen er et lidt kildent problem, i det den efter min mening udnyttede borger, med rette kan påberåbe sig, at jeg utidigt har blandet mig i, hvordan vedkommende forvalter sine midler.

Som princip er jeg ligeglad med, hvad vedkommende gør med sine penge, men når jeg ved at personen er "lettere dement" - uden at der officielt er hæftet denne diagnose på - ser jeg det som grov udnyttelse af en borgers "handicap", og har derfor svært ved ikke at blande mig.

Hvis kommunen kontaktes, er der flere muligheder for konsekvens. En af den kunne være, at hjemmehjælperen får en påtale og bliver belært om evt. regler i den pågældende kommune. Dette kunne meget nemt give anledning til dårligt klima, når vedkommende fortsat er hjemmehjælp hos borgeren.

Så i øjeblikke samler jeg blot facts - gerne på tryk - og da den pågældende kommune ikke har offentlig tilgængeligt materiale vedr. deres retningslinjer for omtalte problematik - efterlyser jeg relevant lovstof.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : mango

Dato : 02-10-03 11:23

Hej RAM
Det ville altså være en stor fordel, hvis du kunne oplyse hvilken kommune der er tale om?
Jeg forstår godt din harme...kunne du ikke evt. "lufte" overfor den nævnte hjemmehjælp, at du synes hendes udnyttelse af den ældre borger, er ganske usmageligt? Føj, det er altid ubehageligt at stå "hjælpeløs" og se på at sådanne ting foregår.
Du kunne jo også snakke med den pågældende borger og foreslå hende en billigere løsning på hendes/hans problem med at få hjælp nok! Måske skal der visiteres om? Men er det rengøring, har de fleste kommuner minimal hjælp til dette...emn måske kunne der gives mere , hvis det er personlig hjælp der mangles...det skal der!!!

Sus

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-10-03 11:43

>Mango.

Jeg kan ikke komme ind på specifikke opl. vedr. kommunenavn mv. Du ved, der er underlige brugere på dette site, der straks skal til at bore i et eller andet - lægge konkrete navne ud på nettet mv.

Hjemmehjælpen er visiteret til rengøring, og det forløber så vidt jeg ved fint. Fritidsarbejdet drejer sig om haven, og det har vist sig utrolig svært at få nogle til at tage sig af det orange / hvidt, så borgeren er jo et taknemmeligt offer.
Jeg ved at hjemmehjælpen først blev tilbudt 100 kr/t og sagde nej derefter 150kr./t og sagde stadig nej, men slog til, da den kom på 200 kr.

Og nej - Jeg kommer så sjældent derude, at jeg ikke møder hjemehjælpen "live", og tale med borgeren om det er udelukket.

Det kommer til at foregå ved anonym henvendelse til kommunen, eller hvis jeg kontakter dem med navns nævnelse så i håb om diskretion. Men jeg vil under alle omstændigheder gerne samle "skyts" sammen inden.

Ans henviser til google (hun får ingen point, hvis jeg selv skal lede *GG*), men jeg kan ikke finde noget overordnet, men udelukkende enkelte kommuners retningslinjer.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-10-03 11:52

Hej ram
jeg prøver lige mit link en gang til
http://www.kbhbase.kk.dk/kbhbase/service.nsf/all/C12C9252C32897A9412569DE003673AC?OpenDocument

Det du skriver er på det groveste at udnytte en borger. Hjemmehjælperen ville blive fyret hvis hjemmeplejen fik besked om det.

Uanset kommune er der de samme regler. De skal jo rette sig efter reglerne fra Socialministeriet.

mvh ans

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-10-03 11:59

>Ans.

Det er lige præcis de love og eller regler som overordnet er fastsat for dette jeg efterlyser. Det link du angiver henviser til Kbh's kommune. Mange andre kommuner har det samme stående på deres hjemmesider, men som du vel kender mig godt nok til - vil jeg helt ind til roden - dvs ministerielt stof, hvor evt. fritidsarbejde for hjemmehjælpere også er nævnt - Hvis sån' nogen overhovedet eksisterer.

mvh
Ram

Kommentar
Fra : mango

Dato : 02-10-03 12:10

Hej Ram

Under alle omstændigheder er det jo sort arbejde hjemmehjælperen udøver og dette er jo i sig selv ulovligt!!

Det kan jo ikke ramme klienten, da det jo er hjemmehjælpens pligt selv at sørge for at betale skat..tror da det er den vej du skal gå!
Jeg har ledt og ledt og ikke fundet noget om den lovgivning du efterlyser...tror altså ikke der findes nogen...men jeg er meget tæt på at ringe og spørge...øh hvorfor gør du ikke det? Ring dog til hjemmeplejen eller kommunen og spørg om der er regler for det? Du kan jo sige du har en gammel bedste der ikke selv tør spørge eller noget sådandt!!

Venligst
Sus

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-10-03 12:14

Smutter nogle timer - spændt på hvad I finder ud af?

>Mango - den med det sorte bliver så en sag for told & skat, og så blir' det først rigtig indviklet - bevisbyrde mv.

Ram

Kommentar
Fra : mango

Dato : 02-10-03 12:19

hmm, ja det har du selvfølgelig ret i..ØV!!

Jeg skal nok finde ud af det her...bliver fandme så gal over sådan noget

Sus

Kommentar
Fra : mango

Dato : 02-10-03 12:24

*GG* ja nu ringede jeg altså til den "lokale" hjemmepleje ..og det anede hun ikke en brik om, men hun ville undersøge det..!! Så hvis du kan have lidt tålmodighed Ram?? Det er ikke sikkert det lige bliver idag hun ringer.

Mvh
Sus

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-10-03 13:45

>Mango.

Din ildsjæl *GGGG*

Afhængig af, hvem du talte med, er det lidt tankevækkende at vedkommende ikke ved noget om det - Men vi ser hvad der sker.

Normalt ville jeg lukke fingerne (skrev jeg det), og se igennem øjnene med, at et sådant forhold gensidigt kunne gavne hinanden, men jeg synes der er elementer i dette der viser, at der er tale om grov udnyttelse.

Den sidste episode jeg blev bekendt med var, at vekommende hjemmehjælper havde fået en trillbør forærende, som "klienten" ikke brugte mere (det er jo klart, når man ikke kan gå i haven), og brugte den højt gagerede arbejdstid til at skille den ad, for at kunne fragte den hjem. Det er lidt grotesk.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : mango

Dato : 02-10-03 14:07

Ram

Ja når jeg først bliver bidt af noget...hmm eller nogen, så slipper jeg ikke så let igen

Det var en hjemmesygeplejeske jeg talte med, men hun lovede at undersøge sagen. Som hun sagde: "nej det ved jeg ikke, men det kan være der er andre der ved noget"

Meget foruroligende det du fortæller..gu ved hvor mange ældre der lader sig udnytte på den måde?
Måske en sag for ekstrabladet..skal lige sige at jeg ikke har meget tilovers for EB, men i sådanne sager er de gode at have!!
Sus

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-10-03 14:09

Ram
Mht. hvad hjemmehjælperen laver i sin fritid "arbejder orange" kan der jo ikke gøres noget ved, medmindre en anden person ville fortælle myndighederne om det. Evt. kontakte hjemmeplejen eller familie til den pågældende.

Hjemmehjælpere er offentligt ansatte. Offentlig ansatte må ikke modtage gaver. Da du ikke vil oplyse kommunen må du selv læse reglerne for kommunens vedkommende. Socialministeriet oplyser (tlf) at det ikke er muligt på nettet at finde oplysninger, som dækker hele landet.

mvh ans

Kommentar
Fra : mango

Dato : 02-10-03 14:15

Sidder lige her med min søn´s veninde, som fortæller at hendes onkel er i gang med at uddanne sig til journalist..og han mangler en opgave..den er hermed fundet

Er det ok for dig RAM???

Venligst
Sus

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-10-03 14:40

>Mango - Den skal jeg lige fintænke - det bliver under alle omstændigheder som anonym - hovedpersonen er IKKE til rampelys!!!!!. Men det er muligt at jeg vil levere faktuelle oplysninger uden navn på.

>Ans. Det kunne tyde på, at der ikke specifikt er lovgivet på området, men at hver enkelt kommune selv udstikker retningslinjer for hvad en hjemmehjælper må og ikke må. Det med det "sorte" er jo en sag mellem personen og Told & Skat, og som såden ligegyldig i denne sammenhæng.

Mvh
Ram

Kigger ind igen ved 21 tiden

Accepteret svar
Fra : mango

Modtaget 100 point
Dato : 02-10-03 14:45

Ram, naturligvis kan personerne i denne sag være helt anonyme, men jeg sad og tænkte på, hvor mange ældre der rent faktisk bliver udnyttet? Det kunne være fint med lidt "rampelys" på dette.

Sus

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-10-03 14:47

Vender tilbage ved 22 tiden.

Du har ret i at hver kommune selv sender retningslinjer ud, men de skal følge reglerne, som ministeriet har lovgivet om.

mvh ans

Kommentar
Fra : mango

Dato : 02-10-03 15:05

Ja, det er kun visiteringen de selv bestemmer, eller serviceniveauet om man vil...ellers er der vist ikke de store forskelle!
Som du rigtigt skriver, skal de naturligvis følge de retningslinier der er lovgivet om.
Og jeg vil da tro at der ikke kan være forskelle i netop, i sådan en sag som denne.
Mango

Kommentar
Fra : mango

Dato : 02-10-03 15:05

Ja, det er kun visiteringen de selv bestemmer, eller serviceniveauet om man vil...ellers er der vist ikke de store forskelle!
Som du rigtigt skriver, skal de naturligvis følge de retningslinier der er lovgivet om.
Og jeg vil da tro at der ikke kan være forskelle i netop, i sådan en sag som denne.
Mango

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 02-10-03 16:31

Ja nu blev også jeg grebet af, hvad en hjemmehjælper må og ikke må.
Har lige haft ringet til en veninde, der arbejder som hjemmesygeplejerske.

Hun siger følgende:
"Orange" er ulovligt men det vidste vi jo godt.
At give en hånd med i sin fritid (uden betaling) er lovligt, men anses som noget "snavs" af kommunen, da der meget hurtigt i sådanne situationer vil komme klager fra andre hjemmehjælpsmodtager, der ikke modtager denne form for vennetjenester.

M.h.t havearbejde der bliver udført i den afmålte tid man er blevet tildelt er lovlig, idet man idag kan bytte tildelte opgaver ud med andre, hvis der er behov for det.

Eks: Støvsugning kan byttes ud med havearbejde/afvaskning af dørkarme eller bare en gåtur, hvis behovet er til stede.
Blot skal hjemmehjælperen huske at udfylde en formular med denne udbytning, så borgeren ikke senere kan klage over den manglende støvsugning.

At bruge den afmålte tid til at skille en trillebør ad - er ikke lovligt og det kan borgeren klage over- og modtagelse af gaver er strengt forbudt.

Frida

Kommentar
Fra : mango

Dato : 02-10-03 18:52

Ja Frida, nu taler vi jo ikke om udmålt tid, men at hjemmehjælperen arbejder der efter normal arbejdstid...aii tag lige og læs tråden ordentlig igennem ikke
Gider skisme ikke sidde og forklare noget du selv kan læse

Sus

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-10-03 20:03

>Fridaflip.

Som Mango skriver, så handler det omtalte havearbejde ikke om en ulønnet vennetjeneste, men en grov sort timebetaling for arbejde uden for den afmålte tid.

Selvfølgelig må en borger i enhver kommune selv bestemme, hvad der skal betales for et givet stk. arbejde, men det er efter min mening meget betænkeligt (og jeg tror ulovligt), når kommunalt ansatte hjemmehjælpere ad "bagdøren" skaffer sig overbetalt sort arbejde hos en borger.

Det sorte islæt er i denne forbindelse ikke så interessant, det ved alle at det foregår, men når samtidig timelønnen er på 200 kr. pr. time - Det svarer altså i runde tal til over 400 kr. pr. time, - så er der altså nogle ret store alarmklokker der ringer meget højt hos mig.

Derfor mener jeg, at der må være eller burde være regler for, hvad kommunalt ansatte med deres daglige gang hos ældre i en kommune må påtage sig af lønnet arbejde, selvom det er uden for den afmålte tid.

Og fordi jeg gerne vil kende de generelle regler og love vedrørende dette - inden jeg farer i hovedet på nogen - har jeg oprettet dette spørgsmål. Regnede med at der var en hjemmehjælper i blandt os.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : mango

Dato : 02-10-03 20:14

Ram, du må love mig at vi skal gøre noget ved det her problem, hvis det viser sig at der ikke er nogen lovgivning på dette område!

Venlige hilsner
Sus

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-10-03 20:19

>Mango.

Hvis det blir mellem os to , så er jeg medlem af "Ældresagen", og når jeg har lidt mere styr på det aktuelle problem, så får de sagen.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 02-10-03 20:31

[citat]
Som Mango skriver, så handler det omtalte havearbejde ikke om en ulønnet vennetjeneste, men en grov sort timebetaling for arbejde uden for den afmålte tid.
[/code]

Ja undskyld mig, men er sort arbejde ikke ulovligt hvad enten det er en hjemmehjælper eller smed der udfører arbejdet???

Mango du behøver skisme ikke forklare noget. Er godt klar over, at det Ram er ude efter - er at kunne stå med faktiske tal i hånden, om hvor høj en timeløn i givet fald må være, hvis arbejdet alligevel skulle vise sig ikke at være sort.
Hvorfor koncentrere sig om, at det i det her tilfælde er en hjemmehjælper??
Skulle det vise sig at der faktisk betales skat af de penge der tjenes ved siden af, tror jeg at det er reglerne for hjemmeservice der gælder

Frida

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 02-10-03 20:56

Ifølge FOA ligger en hjemmehjælpers timeløn på mellem 95,13 - 101,06 alt efter hvor i landet man bor.
http://www.foa.dk/sw7691.asp

Dette link omhandler love/regler angående hjemmeservice.
http://www.eogs.dk/sw187.asp

Frida

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-10-03 20:59

>Fridaflip

Jeg ved ikke hvorfor du har fået det galt i halsen - jeg synes da jeg har forklaret mig tydeligt, men ok - jeg tar den lige igen.

At en kommunalt ansat hjemmehjælper i sin fritid påtager sig sort arbejde, er mig ligegyldigt.

Men når en hjemmehjælper i kraft af sit kommunale job skaffer sig adgang til arbejde hos en borger - der er "småtkørende" p.gr.a. alder - til en timeløn der langt overstiger den normale løn for det pågældende arbejde, så er der noget galt. At det så samtidig er sort er egentlig sagen uvedkommende, men gør dog at den faktiske timeløn har en værdi af over 400 kr. pr. time hvilket er svært at abstrahere fra.

Det der er betænkeligt, og efter min mening burde være ulovligt, hvis det ikke er det, er at hjemmehjælpere overhovedet må påtage sig arbejde for en borger, som vedkommende er sat til at "pleje".

Når jeg tror at det er ulovligt, er det fordi at der netop i den situation, hvor en hjemmehjælper opnår en timeløn, der ligger så langt fra det normale som her angivet, er en risiko for, at der er tale om misbrug af en ældre borgers manglende eller svækkede åndsevner, som ellers ville have muliggjort en realistisk vurdering af værdien af dette arbejde.

Det vil normalt altid være spørgsmålet om udbud og efterspørgsel, der regulerer en pris, og disse grænser vil derfor være flydende. Og netop for at en hjemmehjælper ikke skal blive mistænkt for at misbruge en borgers omtalte manglende eller svækkede evne til at foretage denne vurdering realistisk, har jeg svært ved at forestille mig, at der ikke skulle være lovgivet på dette område.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 02-10-03 21:26

Jamen mange tak for denne uddybende forklaring
Jeg tror du er nødt til at finde ud af, om denne hjemmehjælp også er tilknyttet den forholdsvise nye lov, hvor borgere kan benytte tilbuddet om "Frit valg af leverandør af personlig pleje og praktisk hjælp"

Hvis hun ikke er fuldtidsbeskæftiget i kommunen, kan det da godt tænkes at hun også er tilknyttet en privat leverandør. (Aner ikke om det kan lade sig gøre at arbejde både at arbejde for det offentlige og det private marked, men hvorfor ikke??)

Nedenstående link er et beregningsgrundlag for timepriser. Praktisk hjælp koster faktisk 229 kr i timen.
http://www.holstebro.dk/service/Helse/frit_valg/Bilag_71.pdf

Frida

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-10-03 21:36

>Fridaflip.

Jeg ved, at hjemmehjælpen er ansat af kommunen.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 02-10-03 21:50

Ja det er forstået, men ved du om hun er fuldtidsbeskæftiget ved kommunen og ikke også arbejder privat??

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-10-03 22:14

>Fridaflip.

Nej, men det finder jeg ud af.

Dog mener jeg at min påstand, om at de ikke bør arbejde hos dem de kommunalt er placeret hos stadig gælder, selv om det foregår uden for den kommunale arb.tid.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-10-03 01:24

>Fridaflip.

Fik først nu læst det link du henviste til.

[citat]
Praktisk hjælp koster faktisk 229 kr i timen.
[/code]

Ja - tak for kaffe - den timepris er en bruttotimeløn, der skal beskattes. Så de 200 kr. sort, er stadig en GROV overpris. En hurtig kalkulation viser at 200 ,- kr. udbetalt, svarer til en skattepligtig bruttoindkomst - med en trækprocent på 47 - til 374,- kr. i timen - Det må da siges at være en OK timeløn, for at gå og rykke i lidt ukrudt.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-10-03 15:06

Ram

Henviser til mit indlæg den 02.10.03 kl. 14.09

Der eksisterer noget specifikt i lovgivningen om hjemmehjælpere. Cirkulærer om lovændring m.v. bliver sendt til de respektive kontorer i kommunerne. Så er det op til den enkelte kommune at administrerer det.
Socialministeriet og KL bekræfter at en hjemmehjælp ikke må modtage gaver, men henviser til den enkelte kommune.

Så Ram, du må rette henvendelse til kommunen for at få et konkret svar på den sag, som du har kendskab til.

mvh ans

Godkendelse af svar
Fra : ram2

Dato : 07-10-03 19:57

Tak for dit engagement mango.

Jeg blev i dag ringet op af kommunen, efter at have kontaktet dem i fredags, og de meddelte kort og lakonisk, at den beskrevne aktivitet ikke var forenelig med deres politik på dette område, samt at det var bragt til ophør med øjeblikkelig virkning.

Om der specifikt findes lovgivning om det omtalte arbejde, ved jeg stadig ikke, men jeg borer lidt videre i sagen.

mvh
Ram

Kommentar
Fra : mango

Dato : 07-10-03 20:23

Ram> Dvs. at du har gjort dem opmærksom på den nævnte sag? Og den er bragt til ophør? Jamen det var da godt..så mangler vi bare lige at få det undersøgt, hvor mange der driver den slags forretning! Ja jeg er ked af at sige det, men det lyder i mine øre lidt som Københavneri...synes slet ikke jeg er stødt på noget lignende herovre i jylland...men vi kunne da oprette et spørgsmål her i forumet og spørge os frem !! Bare en ide`

Venligst
Sus

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-10-03 20:34

>Mango

Jeg har svært ved at tro, at det skulle være "Københavneri" - Derimod tror jeg, at det er et storbyfænomen - Den går ikke "ude på landet" at plukke en pensionist for 200 i timen - De kender hinanden og snakker sammen.

Jeg skriver et brev til Ældresagen, og vil tro at de så tager initiativ til et eller andet.

Skal gerne give dig besked, hvis jeg får respons.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-11-03 08:09

>Mango.

Du viste nogen interesse for denne råd, og synes derfor lige du skal ha' fortsættelsen.
Det lader ikke til at min 1 henvendelse hjalp, så derfor har jeg d.d sendt dem en fax med nedenstående tekst. (Anonymiseret s'føli)

Skulle dette ikke hjælpe, så bliver det Socialudvalgsformanden i pågældende kommune - Ældrerådet i samme - Ældresagen - Socialministeriet - og sidst Dagspressen.

Ram

*********************************************

Vedr. Kommunalt ansat hjemmehjælpers private arbejde hos pensionister

Det er med nogen undren og stor beklagelse, at jeg har konstateret at hjemmehjælperen ”xxxxx” som gør rent hos xxxxxxxxxxxxxxx, på trods af vores samtale for nogen tid siden, stadig uden for det kommunale regi udfører havearbejde for xxxxxxxx.
Da jeg besøgte xxxxxxx lørdag d. 1 nov. fortalte xxxx mig, at xxxx skulle have været
på ”arbejde” i haven hos xxxx samme dag, men telefonisk havde meldt afbud.

Jeg ser flere elementer i et sådant forhold, som gør at jeg må bede XXXXX Kommune med omgående virkning, at udskifte omtalte ”xxxx” med en anden hjemmehjælper, der har forstået og følger de retningslinjer for hjemmehjælp, som du ved vores telefonsamtale gav udtryk for at have indskærpet ham.

1) Mulighed for udnyttelse af ældre borgere, som af taknemmelighed – nød – konfusitet – ensomhed mv. ikke er i stand til at vurdere et arbejdsforholds lødighed og værdi, samt sige fra.

2) Mulighed for omgåelse af det etablerede indkomstskattesystem. I det konkrete tilfælde udbetales der 200 kr. pr. time, hvilket er en uhørt høj løn for arbejde af den type, og ligger 100 % over hvad der er gængs.

3) Mulighed for privat ansvarspådragelse i tilfælde af ulykkestilfælde i forbindelse med udførelse af ikke registreret arbejdsforhold.

Når jeg beder XXXXXX Kommune om at udskifte ”XXXXX”, skal det ikke ses som en sanktion i forhold til personen, men udelukkende i erkendelse af, at han efter sigende er blevet pålagt at ophøre med at dyrke den form for privatinteresser, og efterfølgende ikke har ændret sin praksis, hvilket giver anledning til at formode, at han ikke agter at følge XXXX Kommunes retningslinjer for hjemmehjælpere.

Under alle omstændigheder vil xxxxxxx fortsatte virken i hjemmet være en belastning for XXXXX, idet en ”dårlig stemning” uvilkårligt vil blive en følge af at hans private ”indsats” standses hos xxxxxxx.

Jeg vi samtidig bede XXXX Kommune om at meddele ”xxxxx”, at han pr. kulance tilbagebetaler halvdelen af det samlede beløb han har modtaget til en timelønssats på 200 kr. pr. time, samt at kommunen formidler tilbagebetalingen af denne sum, så XXXX ikke skal konfronteres med ”xxxxxx” vedr. dette.

I forlængelse af ovenstående, skal det samtidig nævnes, at jeg har gennemgået det hæfte, som xxxxxx har fået udleveret af XXXXXXXX Kommune vedr. den visiterede hjælp. Der er angivet forskellige punkter som hjemmehjælperen skal udføre, samt indsat 3 A4 ark, hvor der ugevis kan afkrydses hvilke opgaver der er udført. Kun på det ene ark – uden navn og dato, er der afkrydset forskellige opgaver som udført. Dette ark må være ført sidste år, i det der er afkrydset i uge 47 for en udført opgave, og siden er der ikke ført noget.

Jeg har d. 1/11-03 i forbindelse med opsætning af en ny telefon i XXXXXX soveværelse, haft sengen rykket ud. Jeg kan oplyse at en stikdåse til 220 v havde ca. dobbelt størrelse grundet spindelvæv. Dette er ikke alene uhygiejnisk, men samtidig en potentiel brandfare (kortslutning).
Jeg er ikke klar over hvad hjemmehjælperen skal udføre af opgaver, men jeg kan se i skemaet, at støvsugning af soveværelset er en af dem. Man kan fjerne meget støv uden at rykke en seng ud.

Den ugentlige rengøring af huset er generelt mangelfuld, og må skyldes for langsom udførelse, og / eller for lidt tildelt arbejdstid. Huset fremstår som et ”paradenummer” – Alt der umiddelbart er synligt er holdt i pæn og hygiejnisk stand, men når der er tale om bag møbler mv. er der simpelthen møgbeskidt og ulækkert

XXXXXX er (som de fleste ældre) ikke typen der beklager sig , hvilket medfører at forhold der burde rettes ikke bliver det, da visiterende myndigheder ikke hører om forhold der burde rettes. xxxxxxx er gennemgående ”god” til at forestille, at xxxx ikke er så dårlig som xxxxx reelt er.

Jeg skal henlede opmærksomheden på, at XXXXXXX ikke er informeret om denne skrivelse, idet xxxx formentlig ville have modsat sig at den blev fremsendt. xxxxx vil ikke være til besvær, og er yderst taknemmelig over at ”Staten” tager sig af de ældre.

Dette er formentlig en fremherskende holdning hos den gruppe af borgere, men som denne sag viser, medfører manglende information om de faktiske forhold, at borgeren ikke får hvad vedkommende har krav på. Jeg tænker her specielt på beskyttelse af den ældre mod misbrug.

Jeg forventer snarest at blive informeret om tiltag, som XXXXXXXXX Kommune iværksætter foranlediget af denne skrivelse.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : mango

Dato : 03-11-03 09:38

Hej Ram

Det er et fint brev, ikke til at tage fejl af ihvertilfælde *GG* Så håber jeg virklig at du får noget respons på det!! Men, jeg tvivler!! Du skrev i tidligere tråd at du havde haft ringet og at de ville bringe "forholdet" til ophør...der skete jo åbenbart ikke rigtig noget? Har du påpeget, over for dem, at du vil gå videre i sagen, hvis der ikke blev gjort noget?
Jeg har også fået besked, fra min egen hjemmepleje, at der ingen lovgivning er på området! Hjemmehjælperen er frit stillet til at gøre, hvad vedkommende vil i sin fritid!!!!

Så lige en lille sjov en..de troede selvfølgelig at det var mig selv der var interesseret i at få min egen hjemmehjælp som "privat hjælp" Det måtte jeg jo så fortælle at det var absolut ikke min hensigt...ved ikke om de troede på mig, men det må de jo også selv om *GG*

Mvh. Sus

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-11-03 10:55

>Mango.

Nej, jeg har ikke "truet" dem - de skal jo ikke vide at jeg er en Bølle - og i øvrigt siger min erfaring mig, at man ikke kan true sig til noget hos en myndighed. Enten korrigerer de for deres fejl, eller osse fortsætter de i deres vildfarelse.

Er det sidste tilfældet, kan man efterfølgende meddele dem, at da ens henvendelse ikke har haft den ønskede effekt, sendes sagen videre til de muligheder jeg nævnte tidligere. Men lad mig nu se - jeg tror der kommer en reaktion fra dem.

Med hensyn til lovligheden i dette fritidsarbejde, er det formentlig rigtigt, at der ikke er lovgivet specifikt om dette.

Den pågældende kommune har dog tidligere meddelt, at denne aktivitet ikke er forenelig med de retningslinjer de har udstedet vedr. hjemmehjælpere.

Men klart, hvis det er tom luft, vil det være en civil eller strafretslig sag, hvis ikke kommunen kan eller vil stoppe det.

Der er jo altid det "sorte" at spille på

Ram