/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP lukkes ned
Fra : Mordex
Vist : 442 gange
235 point
Dato : 01-10-03 20:45

Hej.
Jeg har windows XP, og flere gange om dagen genstartes computeren uden at jeg gør noget.
Der kommer en firkant op på skærmen hvor der står at computeren genstartes fordi tjenesten Remote Procedure Call (RPC) sluttede uventet, og så tæller den 60 sekunder og ned, hvorefter den genstartes.

Hvad kan det være?
Hvad skal jeg gøre?

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 01-10-03 20:49

Hejsa den er nem.....

Du skal hente alle de sikkerheds moduler du kan få inde hos microsoft..... brug eventuelt deres udemærkede auto update .......den finder de opdateringer du mangelr.......også er det problem løst

Læg en virusscanner og evt en firewall på bagefter....så er du godt kørende

Hilsen
mrhan

Accepteret svar
Fra : hoejben

Modtaget 245 point
Dato : 01-10-03 20:53

Halløjsa...

Det lyder som Blaster-ormen, der netop udnytter en svaghed i RPC-tjenesten og får PC'en til at lukke ned... På følgende link er der et removal tool : http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.blaster.worm.html

Håber det hjælper...

Hoejben...

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 01-10-03 23:33

Hej Mordex

Jeg er ret sikker på det er Blaster-ormen du har fået "besøg" af - jeg har selv haft den

Jeg kan kun sige, at du skal gøre som hoejben råder dig til, så du kan få din uventede "gæst" ud af dit system igen

// Toupie

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 02-10-03 01:33

Hej igen

Ja det er altsammen meget godt......
Men for at lukke sikkerhedshullet skal du stadig hente alle de sikkerheds opdateringer du kan få........ Ellers ender du jo i situationen igen....... Og husk så lige en virusscanner .... en gratis kan du få her..
www.free-av.com
og eventuelt en firewall..... Kan hentes her :
http://www.zonelabs.com/store/content/company/products/znalm/comparison.jsp

Hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 02-10-03 06:36

En af mine venner har lige for nylig fået det samme problem.. Men af en eller anden grund virker de blaster fix ikke..
Så mit bud er at der måske er en ny orm på samme princip i omløb ??

Mvh Dennis

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 02-10-03 08:14

Hvis de ovenstående råd ikke hjælper så tjek det her, det er en vejledning til fjernelse af Blaster: http://www.spywarefri.dk/virus.htm#msblast

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 02-10-03 08:16

Øhh- glemte lige at du skal stoppe nedtællingen, ved at skrive i KØR boksen: shutdown -a

Godkendelse af svar
Fra : Mordex

Dato : 12-10-03 00:33

Tak for svaret hoejben.
Du var den første der gav mig navnet "blaster-ormen", så takket være det, kunne jeg gå videre med at få den ud af mit system.
Det link du gav mig virkede ikke.
Du svarede mig på hvad mit problem kunne være, men jeg kunne ikke fjerne ormen, selvom du også prøvede at hjælpe mig med det. Derfor "kun" 4 stjerner.(det er jo ikke din skyld at linket ikke virkede)
Men tak for hjælpen.
Nu har jeg formateret mit windows, og er startet helt forfra, helt uden backup. Jeg har også købt Northon Antivirus med firewall, så kan det være at der ikke sker noget det næste stykke tid.
Hej.