/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
åbent spørgsmål til eftertanke
Fra : Rfou
Vist : 449 gange
50 point
Dato : 01-10-03 17:33

I følge nutidens love og klogehoveder skulle de af os som var børn i 40erne, 50erne, 60erne ja til og med tidlig i 70erne ikke have overlevet.

Vores babysenge var malet med bly-baseret maling. Vi havde ingen børnesikring på medicin/rengøringsflasker, døre eller skab og når vi cyklede havde ingen af os hjelm på. Som børn kørte vi i bil uden sikkerhedssele eller airbag. Skræk og gru !

Vi spiste brød med smør på, drak cola med sukker i, men blev aldrig overvægtige fordi vi altid var ude og lege. Vi lavede æggesnaps og spiste kiksekage uden at nogen faktisk døde af det.

Vi brugte timer på at bygge sæbekasse biler af skidt og skrammel og kørte vildt ned af bakken bare for at finde ud af at vi havde glemt at lave bremser. Vi legede ude hele dagen uden nogen havde mulighed for at få fat i os.

Ingen havde mobiltelefon. Utænkeligt !!

Vi havde ikke Playstations, Nintendo 64, X-Box, ingen tv-spil i det hele taget, ikke 99 kanaler på TV, ingen videofilm, ingen surround lyd,mobiltelefoner, hjemme PC eller chatroom på Internettet. Vi havde venner! Vi gik ud og fandt dem !

Vi faldt ned fra træer, skar os, brækkede ben og arme, slog tænder ud,men ingen blev sagsøgt efter disse uheld. Det var uheld. Ingen andre kunne beskyldes - undtagen os selv. Husker du uheld ? Vi sloges, blev gule og blå og lærte at komme over det.

Denne generation har opfostret nogen af de mest risikovillige, de bedste problemløsere og investorer nogensinde. De siste 50 år har været en eksplosion af nyskabninger og nye ideer. Vi havde frihed, success og ansvar og vi lærte at forholde os til det alt sammen. Er du er en af dem/osåben spørgsmål.

Tillykke !!

Det gode liv var vores !!

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 01-10-03 17:59

Meget var da sikkert udmærket dengang, men fremskridt er nu ikke dårligt!

Mobiltelefon er en god opfindelse da forældre og børn altid kan være i kontakt.

pc er en god opfindelse især da man hutigt via mail kan komme i kontakt med sine "kære" jorden rundt, og dem der arbejder til søs og udenlands kan hurtigt få et billede sendt når der er sket noget sjovt.

Alt ialt vil der altid være en udvikling og godt for det. Gad vide hvordan det er om 100 år!!, man mener da ikke de kan blive ved med at finde på nyt, men det kan man bare.

Den nye generation bliver nok ligeså kloge som den gamle, og jeg mener da helt bestemt at børn i dag virker meget mere oplyste og selvstændige end da jeg var barn.

Bantam

Kommentar
Fra : mango

Dato : 01-10-03 18:10

wauu sidder og bliver helt nostaltisk Ja, det var tider dengang

Men tiden er jo en anden og den "gamle" kommer aldrig egen..det bliver vi nødt til at se i øjnene!
Det vi kan lære, synes jeg er: Tingene går jo aligevel!!!Ikke sandt?

Venlig hilsen
Sus

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 01-10-03 20:06

At dagen i dag, hvor mange er overbeviste om, at verden er gået helt af lave, om føje år vil være den tid, som vore børn og børnebørn vil betegne som de "goe gamle dage" er ikke så meget anderledens, end det jeg mindes fra min ungdom i fyrrene.
Og jeg vil gætte på, at man kan stille samme emne op om 100 år, og få nogenlunde samme reaktion.
Men det sætter da et par tanker i gang.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 50 point
Dato : 01-10-03 20:09

Rfou!
Jeg får helt tårer i øjnene.
Men du glemte at det var æbletræer, altså en anden mands æbletræer vi faldt ned fra. Jeg er da også glad for udviklingen, især alt det manuelle arbejde jeg ikke behøver at lave. Tænk bare for en sølle 50'er har jeg købt et rørejern til fliseklæb så jeg med min gamle boremaskine kan lade den blande selv - Super.
Og med en gammel comp. kan jeg med messenger sidde og snakke med en gammel ven der bor så langt væk, at jeg ikke orker at tage derhen.
Udvikling er godt - sålænge det er os selv der styre den.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 01-10-03 20:16

Hje Eyvind

Citat
Udvikling er godt - sålænge det er os selv der styre den.

Du har fat i det cetrale der. Vi kan forsøge at styre udviklingen; men vi kan ikke standse den. Fremtiden kan vi ikke spå om - alligevel drømmer og håber vi. I nostalgiens skær farver de fleste af os vel minderne lidt mere rosenrøde end de egentlig fortjener.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 01-10-03 21:26

men hvorfor fortjener de ikke at være mere rosenrøde, end virkeligheden var, hvis det gør os lidt gladere, når vi tænker tilbage? Så længe vi ikke bruger det i forkert øjemed (selvfølgelig kan du gå 10 kilometer til skole, da jeg var barn gik vi baglæns i dyyyyb sne uden sko osv osv!)

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 01-10-03 22:12

Jeg har ikke noget imod at minderne bliver mere rosenrøde - tværtimod - det ville ikke være til at holde ud, hvis jeg til stadighed skulle gå rundt og være bitter, vred, ked af det, såret eller skuffet, som jeg var det da begivenhederne fandt sted i sin tid. Og jeg håber at den erkendelse hjælper mig til, at være mere tolerant og overbærende i mit syn på andre mennesker.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 01-10-03 22:19

Ovenstående er kommet til at lyde bitter. Det er ikke meningen. Min barndom husker jeg som lys og lykkelig; mens min ungdom var fuldt med en blanding af glæder og sorger, nederlag og sejre, angst og overmod. Altså ikke så forskellig fra hvad nutidens unge også oplever i dag.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 01-10-03 22:55

Hej Rfou

Da jeg læste dit indslag kom jeg til at tænke på denne lignende tekst, som jeg da så syntes du og alle andre på denne tråd skulle have

Til alle os fra 45”

Vi har overlevet! – og det er helt godt klaret, når man tager i betragtning, hvad vi har været vidner til!

Vi blev født før fjernsyn, før penicillin, før polio-sukker, færdigretter, plastik, kontaktlinser, skate-bords og p-pillen. Vi kommer før radar, Dankort, atomspaltning, laserstråler og kuglepenne; før strømpebusker, opvaskemaskine, tørretumblere, elektriske tæpper og før strygefrit tøj – og vi er fra før menneske kunne gå på månen. Vi blev først gift, dernæst boede vi sammen – hvor var vi dog gammeldags!

Før 1945 var hjælpen i huset en enepige og ikke en hjemmehjælper, teenagers var ikke opfundet, og en dronning var hende, der var gift med kongen.

Vi er fra før hjemmegående husfædre, homoseksuelles rettigheder, pc´ere og cd´ere, før karriere-livsstilen. Vi er fra før plejehjem, gruppeterapi og selvhjælpsgrupper. Vi havde aldrig hørt om program 3 og TV2, elektriske skrivemaskiner, kunstige hjerter, kaffemaskiner, yoghurt og øreringe til mænd. Førhen var service noget som man helst skulle have 12 stk. af – nu er service noget de har på kommunekontoret.

Vi er kommet fra storvask til hjernevask!

Omkring 1940 kostede et ugeblad 50 øre, et tekno-sæt kostede 18,75 kr. og mad til en familie ca. 250 kr. pr. måned. Vi er fra en tid med Rich´s, rationeringsmærker og Julens Glæde – nu har vi rotteræs, rockmusik og gevinstopsparing. Vi voksede op med sovs og kartofler og grød -´nu er det pizza og ”pomfritter” fra McDonald’s; pulverkaffe eksisterede slet ikke!

Aldersrentenydere er blevet til folkepensionister!

Vi er fra før mobiltelefonen, fjernbetjening, naturgas og den nye Lillebæltsbro. Vi havde ikke kiropraktorer eller supermarkeder, mejetærskere eller malkemaskiner. Vi er fra før stregkoder, sygesikring, kollektiver og Christiania. Vi er fra en tid uden hårde hvidevarer, charter-rejser, genbrugsbutikker og bistandshjælp. Vi er fra før body-building, barbermaskiner og boblebad og Beatles, før carporte, kostpyramider og drivhuseffekt.

Vi har levet før, under og efter ”muren” og den kolde krig. Vi har set skørterne til anklerne, til læggende, til knæene og til midt på låret – og hele vejen ned igen!

Men vi har overlevet! – er det ikke grund nok til at FESTE?

// Toupie

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-10-03 23:55

Jo Toupie! - det er grund nok til at feste.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 02-10-03 20:47

Eyvind

Selvom jeg ikke er fra den tid, fester jeg gerne alligevel

// Toupie

Godkendelse af svar
Fra : Rfou

Dato : 02-10-03 22:06

Tak for svaret emesen. Det er svært at placere pointene i smalltalk; men Din bemærkning om at vi selv må styre udviklingen, gjorde udslaget.
Tak til alle

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-10-03 22:50

Selv tak - og nu håber jeg så at vi stadig kan styre den udvikling.
Emesen.