/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Red Hat 8.0- Hvordan installer man Wine?
Fra : Zip4dup2
Vist : 328 gange
200 point
Dato : 01-10-03 17:28

H J Æ L P ! ! ! ! ! ! ! !

Jeg har lige skiftet fra Win98 til Red Hat 8.0 og nu prøver jeg desparat at få
installeret Wine så jeg kan køre de game windows programmer, men...
Jeg kan ikke finde ud af at installer Wine. Hvordan gør man?
Er der andre programmer som man kan køre win-filer i gennem?

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 01-10-03 17:42

Hej Zip4dup2

tjeck lige det her link:

http://www.linuxbog.dk/applikationer/bog/wine-installation.html

mvh Niels

Kommentar
Fra : ZeroX

Dato : 03-10-03 17:27

hvis det er en tarball dvs. en fil med .tar.gz extension som jeg stærkt vil anbelfale at du installerer fra idet wine dermed bliver optimerert til din cpu arkitektur skal du gør følgende:
tar xfzv wine*.tar.gz
cd wine*
./configure (Hvis den mangler nogle programmer kan du finde dem på www.rpmfind.net og installere den med kommandoen som root rpm -ivh <pakkenavn.rpm>
make
(Skift til root) su <password>
make install

og så skulle det fungere men du bør nok læse nogle tutorials om hvorledes wine.conf skal sættes op..... =)

Mvh ZeroX

Kommentar
Fra : GlemSom

Dato : 30-11-03 18:41

Jeg vil som ZeroX også anbefale du selv compiler WINE.
Dog bliver WINE ikke optimeret til din CPU arkitektur ved bare at følge de instruktioner ZeroX giver. (Correct me if I'm wrong)
Her er et lille udklip af kompileringen ved brug af ZeroX instruktioner:

gcc -c -I. -I. -I../../include -I../../include -D__WINESRC__ -D_REENTRANT -fPIC -Wall -mpreferred-stack-boundary=2 -fno-strict-aliasing -gstabs+ -Wpointer-arith -g -O2 -o getopt.o getopt.c

Som det kan ses bliver WINE optimeret ved brug af "-O2" - men den bliver IKKE optimeret til en specielt CPU arkitektur.
Lad os f.eks. antage du har en AMD k6/2 maskine.
Du kan så sætte variablerne CFLAGS og CXXFLAGS til at indeholde informationer angående din CPU arkitektur.

Et eks. kunne være:
export CFLAGS="-Os -march=k6-2 -fomit-frame-pointer"
export CXXFLAGS="-Os -march=k6-2 -fomit-frame-pointer"

Kør derefter configure scriptet som ZeroX forklarer - og derefter "make depend && make".
(bemærk jeg også kører "make depend" da det anbefales af WINE)
Her er så et lille udpluk:

gcc -c -I. -I. -I../../include -I../../include -D__WINESRC__ -D_REENTRANT -fPIC -Wall -mpreferred-stack-boundary=2 -fno-strict-aliasing -gstabs+ -Wpointer-arith -Os -march=k6-2 -fomit-frame-pointer -o getopt.o getopt.c

Som det nu kan ses bruger compileren nu også "-march=k6-2" - dette optimerer til CPU arkitektueren AMD k6/2.
Derudover bruger den "-Os" hvilket optimerer på næsten samme måde som "-O2" - dog bare hvor der optimeres i forhold til størrelsen på den binære fil. "-fomit-frame-pointer" er så også med til at reducere størrelsen af den binære fil.

Men kort fortalt skal du sætte variablerne CFLAGS og CXXFLAGS før du begynder kompileringen.
Andre former for optimering osv. kan læses i GCC manual fundet på: http://gcc.gnu.org/onlinedocs/

Derudover kan du istedet for "./configure && make depend && make && make install" metoden også bare ganske simpelt køre scriptet som ligger i tools mappen.
Dette gøres ved at gå ind i mappen med WINE - og skrive "tools/wineinstall". Dette script vil compile det hele for dig - samt installere WINE - og til sidst også oprette konfigurationsfilerne for dig. :)

MVH
GlemSom