/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
Skygge på foto i FrontPage2002
Fra : Monsen1234
Vist : 396 gange
500 point
Dato : 01-10-03 16:59

I FrontPage kan man tilføje forskellige skygger til f.eks. foto og andet, der er forskellige skygger som man kan have liggende i værktøjslinjen, MEN hos mig er ikonerne med skygger neddæmpet så jeg ikke kan bruge dem, når jeg f.eks. markere et foto skulle de forskellige skygger kunne bruges men de bliver ved med at være neddæmpet så jeg ikke kan klikke på dem.
Hvordan får jeg dem til at virke ? Jeg har kikket i indstillinger men der er ikke noget .

MVH: Monsen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-10-03 17:50

Hej Monsen.

Nu skal du høre hvordan jeg gør.

1. indsæt et billede
2. højreklik med musen på billedet
3. vælg egenskaber for billede
4 vælg typografi, og kant og skygge

Så skulle du være inde hvor du kan vælge ml. farve, bredde, hø. eller ve.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 01-10-03 18:25

Jeg vil jo gerne bruge ikonerne i værktøjslinjen, man kan klikke på flere forskellige f.eks. skygge til højre skygge til venstre , for over el. neden.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-10-03 18:53

Hej igen.

Den funktion du beskriver, er ikke beregnet til billeder, men til tekst, eller bannertekst.
Så jeg er banger for at du må bruge metoden jeg fortalte om.

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 01-10-03 20:00

Hvis man går ind i hjælp i FrontPage står der følgende:

Tilføje eller fjerne en skygge
Marker billedet, autofiguren, WordArt-objektet eller tekstboksen, du vil ændre.
Klik på Skygge på værktøjslinjen Tegning, og følg en af følgende fremgangsmåder:
Klik på den ønskede skyggetype.
Klik på Ingen skygge for at fjerne en skygge.
Bemærk! Når du anvender en skygge i en tekstboks, anvendes skyggeeffekten også på al teksten og tekstboksens attributter.

Altså der står "Marker billedet" og "Klik på Skygge på værktøjslinjen Tegning"

Så det må da kunne lade sig gøre !

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-10-03 20:23

Så er det mig der må sige tak.
Den funktion kendte jeg ikke. Den vil jeg bruge fremover.

Venlig hilsen
Ellebye

Hvis du har lyst kan du se min hjemmeside på:

www.ellebyes.dk

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 01-10-03 20:37

Hvis du vil bruge den fremover, kan du så ikke lige fortælle mig hvordan

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-10-03 20:58

Et mægtigt godt spørgsmål. Jeg har også prøvet men kunne ikke få denne funktion til at fungere, så, benyt dig af min først foreslåede forslag, det ved jeg virker.

Kommentar
Fra : findovia

Dato : 05-10-03 13:08

I Corel Photo Paint findes en funktion, der hedder "Drop shadow". Jeg er temmelig sikker på, at en tilsvarende funktion findes i Paint Shop pro, som du nævner andet steds.
Ellers kan du lave en grå firkant og lægge den forskudt bag det billede, du vil have en skygge på. Derefter skal du naturligvis gemme det nye billede med skyggen og det skal du så bare lægge ind med Front Page, der hvor du vil have det. Så behøver du ikke finde ud af Front Page's skygge-funktion.

Accepteret svar
Fra : MuffinMan

Modtaget 500 point
Dato : 05-10-03 14:31

Her er hvordan det kan gøres i Paint Shop Pro:

1. Åbn, dit billede
2. I layer paletten (findes som standard i højre side af skærmen) højreklikker du på background > promote background layer.
3. Åbn menuen Image > Canvas size
4. Her kan du se de originale dimensioner, og skal nu vælge hvor meget plads der skal være til at lave skygge på (prøv at vælge ca. 50 pixels mere på hver led. (Hvis original dimensions f.eks var 800*600 så skriv 850*650)
5. Så mangler du at tilføje skyggen: Effects > 3D Effects > Drop Shadow
6. Hvis du trykker ok burde du have en fin skygge på dit billede.

Håber det hjalp
MuffinMan

Godkendelse af svar
Fra : Monsen1234

Dato : 05-10-03 15:40

Tak for svaret MuffinMan.
Det var lige hvad jeg skulle bruge, det virker fint mange tak for et svar der er nemt at forstå.

MVH: Monsen.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 05-10-03 20:30

Hej Monsen ....

Jeg har haft gæster hele dagen - men det glæder mig, at se du har fået en god hjælp

Iøvrigt vil jeg anbefale dig - at besøge www.pspgrafik.dk - nu du har programmet så er den her side genial - der en masse ting du kan lære, så du får et meget bedre udbytte af dit program.

Fortsat god fornøjelse

Karina