/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Flytning af Win-XP til anden partition ?~
Fra : renekure
Vist : 417 gange
200 point
Dato : 01-10-03 16:24

Jeg har Windows XP liggende på en 10 Gb hardisk.
Jeg vil gerne flytte hele systemet over på en anden 80Gb hardisk, således af jeg kan bruge min 10 Gb hardisk i en anden computer, hvor jeg ikke har det store behov for plads.

Findes der et program der kan klare denne lille sag, eller kan nogen sige mig, hvordan dette gøres.

Det skal lige bemærkes, at windows skal ligges ned på en partion på 40 Gb på min 80 Gb disk, og helst uden at det kommer til at berører de øvrige partitioner på disken.

Håber på et hurtigt svar, da jeg idag har tiden til at "rode" lidt med sagerne

René

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 01-10-03 16:42

Hejsa.

Partition Magic 8.0 kan alt det du søger.

læs mere her: http://www.powerquest.com/partitionmagic/

Hilsen

Kvolsgaard.

Kommentar
Fra : arvig

Dato : 01-10-03 17:04

Du kan også benytte Norton Ghost
Hilsen
arvig

Accepteret svar
Fra : CiberAmigo

Modtaget 200 point
Dato : 01-10-03 18:21

Hej renekure

du kan evt. installere WindowsXP, på det nye drev, og derefter hente "indstillinger og dokumenter". Det er en funktion der er på WindowsXP-CD'en.

MVH Ciberamigo

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-10-03 19:58

Hvis du bruger Partition magic - vil jeg råde dig til at kopiere partitionen.
Indstaller Partition Magic (koster ca. 600 kr. og kan brugestil meget)
Opret to rescue disketter.
Sæt HD2 i comp. som slave. (på primær kabel)
Kopier XP over på HD2 lad den være i lille størrelse (den skal ikke gøres aktiv)
Genstart comp.
Sluk comp.
Tag begge kabler til HD1 fra
Start comp. med diskette 1 og følg anvisning.
Marker den nye patition og gør den aktiv
Genstart comp. og tag diskette 2 ud enten når den standser ved A:\ eller når den genstarter
Afprøv din XP
Start Partition Magic
Marker partition og udvid til max. størrelse (det tager et stykke tid for nu vil den ændre cluster størrelsen)
Genstart.
Nu kan du sætte HD1 til igen.(når du er sikker på at den nye "kører" godt)
Start med diskette 1 osv.
Marker partition på HD1 (10gb) og delete.
Opret partition på HD1 (10gb) og vælg Logical
Exit og genstart
Nu kan du bruge den gamle Harddisk som lager
Emesen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-10-03 20:42

Det er rigtigt at du kan bruge en del programmer feks. DriveCopy fra PowerQuest eller Norton Ghost fra Symantec, men i bund og grund er det et kald til dos, med windows blandet ind i det.
Så hvorfor ikke køre i et dos-vindue, da alm. dos ikke virker.
Du skal ikke indvistere i dyre programmer, men simpelthen bruge nedstående exempel, det ved jeg virker.
Hvis du vil kopiere fra c til d, og bagefter sørger du for at d-drev er master på den primære ide`port, og så bliver den til c-drev.
xcopy /E /C /Q /H /K c:\*.* d:\*.*
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-10-03 20:48

pallebhansen!
Den vil jeg da lige prøve en dag - det lyder ikke så så tosset.
Hvad laver /E/C....osv egentlig, er ikke så god ud i DOS
Emesen.

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 01-10-03 22:35

pallebhansen
Lyder også spændende for mig. Er det den man også kalder CommandoPromt (CMD)?

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-10-03 23:17

Ja C:\> er CMD
Hvis du vil vide hvad de forskellige egenskaber (fx /E & /C) betyder kan du bare skrive "xcopy /?" ved prompten.
De betyder feks. tag også skjulte filer og systemfiler med
Baklash tegnet \ laves med: AltGr + tasten til venstre for z (<)
Kopiringsmetoden er den mest sikre, fordi vindows ikke blander sig meget (windows er bygget ovenpå DOS)
Hvis der var nogle flere der sikrede sig med at lave en tro kopi af deres harddisk, behøvede de ikke sidde og græde snot når deres computer gik i sort, feks efter virus.
God fornøjelse
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-10-03 06:31

Ahh ja! Glem aldrig din DOS!

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 02-10-03 12:18

øhmmm...
Man kan da vel ikke bare fra Windows køre cmd og så udføre det stundt som Palle Hansen beskriver. Det kræver vel at man booter op på DOS ver et eller andet.......

Kvolsgaard.

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 02-10-03 15:49

Hej Kvolsgaard

Man går ind i start/Kør. skriver "cmd" og intaster de kommandoer man skal bruge.

Undskyld hvis jeg pensler det lidt ud, men man kan sagtens køre det i KommandoPromt.
Det er ikke et stunt, og man behøves ikke at boote fra DOS, i XP.

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 02-10-03 16:54

Hejsa.

Windows XP eller hvilken som helst anden windows ver, bruger jo nogle filer til at køre og disse kan du ikke bare få adgang til at kopiere.... Når jeg tester det kommer den hurtigt og siger adgang nægtet til nogle filer og uden disse kan du formedentlig ikke køre på din backup.

DERFOR skal du boot op i en dos version fra en anden disk ELLER ENDNU BEDRE BENYTTE f.eks. partion Magic eller Norton Ghost.

Kvolsgaard

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 02-10-03 16:55

Hejsa.

Windows XP eller hvilken som helst anden windows ver, bruger jo nogle filer til at køre og disse kan du ikke bare få adgang til at kopiere.... Når jeg tester det kommer den hurtigt og siger adgang nægtet til nogle filer og uden disse kan du formedentlig ikke køre på din backup.

DERFOR skal du boot op i en dos version fra en anden disk ELLER ENDNU BEDRE BENYTTE f.eks. partion Magic eller Norton Ghost.

Kvolsgaard

Godkendelse af svar
Fra : renekure

Dato : 02-10-03 19:45

Tak for svaret CiberAmigo.
Det er nok den mest sikre måde at gøre det på.

rene