/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
fs1 vil ikke starte
Fra : nitro9
Vist : 641 gange
60 point
Dato : 01-10-03 15:50

jeg har købt en "gammel" fs1 (årg. 75) på auktion,uden cyl.+top. men med 16 mm. karb.
Så har jeg via protuna købt en 43mm. cyl. (jern)+høj komp. top.
udstød. er en protuna racing.
men STARTE!! nope det er en by i rusland!!
tænding står med garanti knivskarpt(prøvet mellem 1-2.0mm. før top,står nu på 1.4mm)+nye plat og kondensator
strålespids er prøvet mellem 120-200.
der er ny membran+tændspole.
målt kompression ca. 8 bar.
vacum målt direkte i indsugning ca. mellem 0-200 mm. hg. v. kickstart omdrejninger.
øhhhh................og hvorfor vil "lortet" så ikke køre???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-10-03 17:53

Jeg har haft en del fs1ér, men det er jo ikke så let at spore sig ind på hvad der er galt.
Man må jo gå systimatisk til værks, og tage en ting ad gangen.
Du tester jo først om der er gnist på tændrøret, eller også kan du skrue tændrørshætten af og se om spidsen af ledningen kan slå 1cm gnist til stel. Hvis ingen gnist så tjek 0,35 mm platinafstand, og rene kontaktflader (mange nye platiner skal renses feks ned ren benzin, da de har fået en belægning af textyl, for at de kan ligge i æsken i mange år før de sælges.

Så tager man benzinslangen af og ser at det løber jævnt ud, (ellers er filteret i hanen stoppet)
Efter at have prøvet at løbe den igang med åben benzin og tændnøglet drejet, tager man tændrør af og ser om det er vådt.
Hvis vådt: lukker man benzin, lufter ud uden tændrør(ved at køre lidt uden tændrør)
Man skal være opmærksom på at hvis man tror at sin knallert er druknet, er det altid bedst at give fuld bundgas (lukket benzin), for at lufte ud:
Hvis tørt: Giver man en snaps ned i tændrørshul(kun 2 fingerbøl), eller en sjat i indsugningen, eller man prøver først med chooker.
Der er selvfølgelig mange andre fejlmuligheder, feks.1: falsk luft (så får den for lidt benzin).2 Hvis man tager membranen (mellem karb.og cyl) af skal man kunne blæse, men ikke suge i den ( jeg ved godt den er ny, fik den også nye pakninger, og spændt over kryds). 3: Svømmerventilen (den der sidder på karb., hvor slangen går på) er stoppet.
Den kan renses, ligesom karb. selvfølgelig skal blæses igennem med trykluft, husk tomgangsskrue skal være 1,5 omdr. ude.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 02-10-03 06:41

Er der gnist på tændrøret ? Er du sikker på du ikke har lavet nogle dumme fejl, som fx. at vende stemplet på hovedet ? osv ?

Kommentar
Fra : nitro9

Dato : 02-10-03 09:56

der er gnist på tændrøret,men en gnist på 1 cm. fra stel kan den ikke selv "starte",men ca. fra 5-6 mm. og så kan den "trækkes" til,ja omkring 1 cm.

når ventilen i bunden af svømmerhuset,åbnes (en lille skrue) løber benzinen jævnt og hurtigt,så jeg mener ikke der skulle være nogen forstoppelser.
iøvrigt er tændrøret vådt efter førsøg på start.

karb. er renset med trykluft og ja tomgangsskrue er prøvet mellem helt inde og helt ude.

falsk luft??? tja der er nye pakninger overalt,men ja jeg kan suge lidt retur i membranen(meget lidt) og den kan dog lave et vakuum på 200 mm. hg.

jon.

tak for tilliden *S*
dumme fejl?? jeg synes sq jeg har været det hele igennem.

tak for svarene,men det har ikke rigtigt bragt mig videre.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-10-03 17:14

Husk at pilen oven på stempelet skal pege mod udstødningssiden?
OK. den er våd, så kom vi da så langt.
Så er det et tændingsproblem, kun 2 muligheder.
Tændrøret skal skiftes, det skal selvfølgelig være den rette gevindlængde, selvom gnistlængden er ok, er det jo 8 gange sværere at "gniste" i 8 atm tryk. Så da en del tændrør er defekte uden du kan se det, låner du et andet, justere elektroden så du kun lige kan presse en negl imellem.
Hvis det ikke hjælper er tændtidspunktet forkert (hvordan det: for tændtidspunktet kan ikke normalt stilles, kun ved hjælp af fixfax eller med platinafstand, men den er jo ok?) Jeg ved det ikke?
Før du prøver med tændrøret i forslag 1, så husk at udlufte som jeg har skrevet og med lukket hane.
Og når du får skidtet igang, så gør ikke som alle andre, nemlig at køre motoren op i omdr. og i hele taget stærkere end 50KM, de første 500KM, dobbelt olieblanding, forsigtig, den sætter sig for et godt ord.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : nitro9

Dato : 03-10-03 09:58

jeg har fået den startet!!!!!!langt om længe.
ja jeg har lavet "fix fax" på ankerpladen,jeg har fræset 2 spor så den kan flyttes,det med at lave større eller mindre platinafstand er jo ikke helt okay da kamvinklen bliver en anden.

nå nu til løsningen!
jeg købte en gnisttester ved biltema til 29 kr. og fandt ud af den ikke lavede ordentlig gnist med tændrøret isat,før min elektrode afstand var helt nede på 0,3mm.!!!! og vupti nu kører den kanont.
500 km. med 50 kmt.det er sgu ikke ret nemt vel??
tak for svarene.

mvh. nitro

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 03-10-03 17:03

Nej det er ikke nemt, når jeg siger 50KM/t, er det ikke helt rigtigt, måden man skal køre på må gerne være varieret, og kan godt være med bundgas ganske "kort tid", når det er koldt og der derved kommer god køleluft. Men det er også vigtigt at strålespidsen er stor nok (benzinen køler ret meget på motordele). En for mager blanding giver alt for høj temperatur.
Det der sker er at stempel og stempelringe jo ikke er slidt til og når stempelet udvider sig, er der ikke plads nok, man får lige et forvarsel nogle få sekunder, da ydelsen begynder at gå ned, og så sætter den sig (baghjul står stille)(stempel cyl, krumtap kan tage skade), så det man skal gøre er at tage kobling, og lade køleluften klare at bringe temp. ned, medens den går i tomgang.
Iøvrigt Nito9, skal du vel sørge for at jeg får point for mit svar.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : nitro9

Dato : 04-10-03 11:31

Tak for svaret pallebhansen.