/ Forside/ Interesser / Helbred / Førstehjælp / Spørgsmål
10  granner01 150
Spørgsmål til Helpan
Fra : Better_Performance
Vist : 933 gange
1 point
Dato : 01-10-03 12:40

Har læst dit tip, og synes sgu det er lidt mangelfuldt, eller er det nye retningslinier at man giver kunstigt åndedræt uden at kontrollere for frie luftveje?

Eller hvad med klassikeren om at standse ulykken?? jeg ville i hvert fald nødig give forstehjælp til en person der var direkte koblet på el nettet

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 01-10-03 13:12

Hejsa

Jeg er tilbøjelig til at give ovenstående ret... Den liste er da ret mangel fuld....... Kan vil egentlig kun bruges som en vag tommelfinger regel....

Hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 01-10-03 14:47

Har lige læst tippet...
Nogle må jo mene at det er brugbart,-
For det har da fået tre***

Tror I ikke bare, at folk generelt synes det var rart med et tip uden de evindelige indsatte links

Frida

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 01-10-03 14:51

Fridaflip

Det handler jo egentlig ikke så meget om hvorvidt nogen synes det er brugbart, hvis man følger anvisningerne i det tip udsætter man både sig selv og andre for livsfare

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 01-10-03 15:09

frie luftvej kontrolers ikke mere jvf. dansk genoplivnigs råd men det skader ikke at gøre
tippet er ret magelfuld der mangler stands ulykke livred fh almering alm fh også kan tippet komme

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-10-03 17:09

Idag skal alle svømmeinstruktører i svømmehaller gennemgå og bestå et weekendkursus i førstehjælp + selvfølgelig bassinprøven. Dette tiltag er nyt, i forhold til tidligere, hvor man "bare" blev eksamineret i nogle af tingene + bassinprøven.

Ikke at det kommer det her ved, men bare til orientering.

Førstehjælp er ikke noget man bare læser i en bog og bare vil lære andre om, på fire linier på en internetside. Pointrytteri?!?!?!

Kommentar
Fra : helpan

Dato : 03-10-03 08:59

Hej.
Jeg valgte blot at skrive det i skematisk form - mit tips er efter de gældende retningslinier fra Dansk Førstehjælpsråd og lærebog for instruktører i førstehjælp bind 1 og 2.
Dog skal det nævnes at Røde Kor og Falck har valgt at fortolke retningslinierne på en lidt anden måde, men alle er godkendt.
Jeg vil da anbefal jer at læse de nyeste opdateret bøger på området.

Sidste nye retningslinie pr. 1.8.2003 - er at der primært skal gives indblæsninger igennem munden.

Kommentar
Fra : helpan

Dato : 03-10-03 09:05

Her er så den mere fyldestgørende liste:

Stands ulykken (sikre ulykkesstedet så den tilskadekomne ikke kan pådrages yderligere skade og så førstehjælperen kan yde førstehjælp i fred og ro)
Livreddende førstehjælp (åndedræt, blodcirkulation, shock)
Alarmer 1-1-2 (hvad er der sket, hvor er det sket, hvor mange er kommet til skade, hvorfra ringes der
Almindelig førstehjælp (shockforebyggelse, småskader)

Genoplivning - voksne
Bevidsthedstilstand (tal, rusk)
Frie luftveje (hovedet bagover til en naturlig modstand - se-føl-lyt)
Ved ingen vejrtrækning - lad personen ligge - alarmer 1-1-2
Giv 2 effektive indblæsninger (brystkassen skal hæve og sænke sig)
se-føl-lyt igen
ingen vejrtrækning - afklæd personens overkrop - find tryksted - påbegynd hjertemassage.

Kommentar
Fra : helpan

Dato : 03-10-03 09:12

til Better_Performance
Jeg er da ked af at du syntes at det vil udsætte både dig og den men hjertestop for livsfare - det må du hellere tage en snak med Dansk Dørstehjælpsråd om - det er deres retningslinier og de retningslinier der undervises efter.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 03-10-03 10:15

Til helpan.

NU skrev du jo ikke i dit tip at det drejede sig konkret om hjertestop, men blot at der var tale om livreddende førstehjælp, og du skal da ikke være ked af hvad jeg synes, du skal da i højere grad være mere kritisk overfor hvilke oplysninger du videregiver, du skriver tidligere i tråden at du havde gengivet det skematisk hvorefter du supplerer med resten af de oplysninger der stod i bogen... Det kan undre mig at punktet med at standse ulykken ikke fandt plads i dit første indlæg, da du må være enig med mig i, at det er essentielt, ligesom de organer der udgiver disse retningslinier mener det er et vigtigt nok punkt til at få det med som det første punkt på listen.

Min kritik går i højere grad på, at den slags tips kan være potentielt farlige at videregive i mangelfuld form, alle uddannede førstehjælpere ved at man skal standse ulykken og så vidt muligt sikre tilskadekomne før alt andet, og disse mennesker "behøver" ikke dit tip.

Mennesker som ikke er uddannet eller trænet på nogen måde indenfor førstehjælp ville kunne (som nævnt tidligere) udsætte sig selv og andre for fare ved at følge dit tip, disse mennesker kan sagtens bruge tips om førstehjælp, men sørg for guds skyld for at tippet er fyldestgørende

Accepteret svar
Fra : helpan

Modtaget 1 point
Dato : 03-10-03 10:32

Til Better_Performance
Jeg er da enig med dig - men et tips om livreddende førstehjælp (hjertemassage) skal da nødig ende med at folk bruger det uden først at have et førstehjælpskursus, der er mange der kan førstehjælp efter de gamle principper og det var egentlig mest til dem - men du har ret, der er jo mange der ikke har førstehjælp og som også læser det.
Jeg tænker mig bedre om næste gang

Godkendelse af svar
Fra : Better_Performance

Dato : 03-10-03 10:35

Tak for svaret helpan.

Så har jeg fået min pointe igennem, og jeg vil lige supplere med, at jeg synes det er fedt, at der rent faktisk stadig er nogen der gider bruge tid på at blive bedre til at hjælpe andre mennesker

Kommentar
Fra : helpan

Dato : 03-10-03 11:39

Du kan "øve" dig i genoplivning af voksen på http://www.brs.dk/uhm/index.htm
her får du også de præcise retningslinier.