/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Er en Saxo 1,5D SX fra 99 et godt køb?
Fra : mobak
Vist : 431 gange
50 point
Dato : 01-10-03 08:21

Hej

Jeg skal købe ny bil, fordi jeg har fået nyt arbejde laaaangt væk. Jeg har en bekendt, som har en Saxo 1,5D SX fra 99, som har kørt 110.000. Vil det være et godt køb? Bilen er økonomisk at køre i, hvilket selvfølgelig er vigtigt med de mange km. jeg skal køre, men er den for gammel/slidt til at skulle køre måske 40.000 km. om året? Kan den holde til det?

Jeg vil gerne høre andres erfaringer med denne bil, så jeg ikke ender med at købe katten i sækken :)

Hilsen Mads

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 01-10-03 08:58

Den bedste at spørge er først og fremmest din bekendte, for han kender lige præcis DEN bil bedst, men Citroën laver gode dieselmotorer, og gearkasserne er heller intet problem. Hvis du kun skal bruge sådan en fætter i en tre-fire år, tror jeg såmænd alle Saxoer kan bruges...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 01-10-03 16:05

Jeg har erfaring med en Peugeot 205D fra en gang i firserne. Den havde vi i næsten ti år, og afleverede den med 350000 på klokken. Eneste væsentlig reparation var en ny gearkasse og et par trækaksler. Det var vistnok en 1,7 eller 1,8 liters maskine. Men mit indtryk af de små franskmænd er, at det er rigtig gode maskiner de laver.

http://www.bilpriser.dk/evaluation/bilpriser/evaluation/PageResult.po?KILOMETER=110&POSTNUMMER=7100&EKSTRAUDSTYR=0&METALLAK=0&FARVER=0&STAND=2&TIDLIGERESKADET=0&UNDERVOGNSBEHANDLET=0&OMLAKERET=0&SERVICEEFTERSYN=0&KABINE=0&ss=Forts%E6t&VAR=1260&TYPEVURDERING=FALSE&MODEL=346&MAKE=5&MONTH=5&YEAR=1999&TYPE=BUY

Hvad skal den koste?

Kommentar
Fra : mobak

Dato : 02-10-03 08:37

Tak for svarene. Jeg ville gerne dele pointene mellem jer, men det kan man desværre ikke.

Henrik: Jeg har selvfølgelig spurgt ejeren om der har været nogle problemer og det har der ikke. Bilen har lige fået ny udstødning og bremser, men det er vel hvad man kan forvente efter godt 100.000 km. og så er det jo fint at det allerede er skiftet. Jeg tænkte mere på om der er nogle som kendte til generelle problemer med denne bil, som min kammerat måske har været heldig at undgå. Men det tyder det ikke på :)

3773: Jeg skal give mellem 80 og 85K for den, så det passer fint med den brisberegner du linker til. Han siger den ser ud som ny. Jeg har ikke selv set den endnu.

Tak for hjælpen. Jeg hører gerne flere kommentarer :)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-10-03 10:34

Lyder ok hvis den er pæn. Det er tidligt den skal have ny udstødning. Dieselbiler kan normalt gå over 200000km med samme udstødning.

Held og lykke med "Citronen"!