/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Æblekage?
Fra : food_life
Vist : 391 gange
50 point
Dato : 01-10-03 07:40

Opskrift på en god gammeldaw's bagt æblekage ønskes.

MVH

Kommentar
Fra : fnuggit

Dato : 01-10-03 07:48

Hej
Ca. 750 g æbler skrælles, deles og skæres i småstykker. Koges med lidt vand under låg.
Mosen smages til med ca. 175 g sukker og ½ tsk vanillesukker. Den afkøles.
Æblemosen lægges i en skål lagvis med æblekagerasp (ca. 125 g). Nederst og øverst lægges rasp. Pyntes med flødeskum (af ca. 2½ dl fløde) og kan evt. pyntes med gele.
Held og lykke
Mvh
Fnuggit

Kommentar
Fra : fnuggit

Dato : 01-10-03 07:50

Uhhh nu så jeg at du ønskede den bagt.....så i stedet for at komme ovenstående i en skål, så kommer du det i et ovnfast fad og hælder lidt smeltet smør over (ca. 75 g). Kagen bages ca. 1 time ved 175 g. Flødeskummet kommer selvfølgelig først på, når kagen er helt lunken
Mvh
Fnuggit

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 01-10-03 07:55

Hvad med denne gode "gammeldaws", den har vi prøvet og den er god

Til 6 personer

750 g æbler
lidt vand
75 g sukker
2 dl piskefløde
3 æggeblommer
50 g sukker
30 g mandler

Æbler skrælles, skæres i 4 dele, kernehuset fjernes og æblerne koges møre i lidt vand og smages til med sukker. Æggeblommerne røres med sukker, hakkede mandler og fløden tilsættes. I et smurt gratinfad, lægges æblerne i bunden og æggemassen hældes over. Bages i vandbad i ovnen ved 180 grader i ca. 45 min. Serveres kold med flødeskum

mvh
Bantam

Kommentar
Fra : gedestalden

Dato : 01-10-03 12:18

Prøv en af disse:
5 spiseæbler
3 spsk rosiner
4 spsk portvin
75 g. marcipan
1 æg
1 æggeblomme
2-3 spsk sukker
lidt vanillesukker
Æblerne skrælles , deles i kvarte og kærnehuset fjernes.Æblestykkerne skæres ud i tynde både og lægges i et smurt, gerne raspet ildfast fad. Herover fordeles rosinerne, portvinen hældes på og mens dette trækker i nogle minutter rives marcipanen på den grove side af råkostjernet og fordeles over rosinerne. Æggeblommen piskes sammen med det hele æg og sukker til en tyk vælling og denne hældes over. Fadet sættes i en varm ovn ved 225 grader i ca. 10 min. Serveres med flødeskum til.

Eller

6 æbler
k0 g. mandler ( smuttede )
125 g smør
100 g. sukker
2 æg
2 del rasp

Æblerne rives på råkostjernet og fordeles i bunden af et smurt ildfast fad. Mandlerne males og irøres smør, sukker, æg og rasp. Massen fordeles over æblerne og kangen bager i ovn ved 200 grader i ca. 30 min.

Velbekomme

Accepteret svar
Fra : gedestalden

Modtaget 50 point
Dato : 01-10-03 12:18

Prøv en af disse:
5 spiseæbler
3 spsk rosiner
4 spsk portvin
75 g. marcipan
1 æg
1 æggeblomme
2-3 spsk sukker
lidt vanillesukker
Æblerne skrælles , deles i kvarte og kærnehuset fjernes.Æblestykkerne skæres ud i tynde både og lægges i et smurt, gerne raspet ildfast fad. Herover fordeles rosinerne, portvinen hældes på og mens dette trækker i nogle minutter rives marcipanen på den grove side af råkostjernet og fordeles over rosinerne. Æggeblommen piskes sammen med det hele æg og sukker til en tyk vælling og denne hældes over. Fadet sættes i en varm ovn ved 225 grader i ca. 10 min. Serveres med flødeskum til.

Eller

6 æbler
k0 g. mandler ( smuttede )
125 g smør
100 g. sukker
2 æg
2 dl rasp

Æblerne rives på råkostjernet og fordeles i bunden af et smurt ildfast fad. Mandlerne males og irøres smør, sukker, æg og rasp. Massen fordeles over æblerne og kangen bager i ovn ved 200 grader i ca. 30 min.

Velbekomme

Godkendelse af svar
Fra : food_life

Dato : 08-12-03 16:12

Tak for svaret gedestalden.