/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Tokammer system
Fra : Linkin_noller
Vist : 700 gange
100 point
Dato : 30-09-03 20:46

Jeg skal beskrive hvordan et tokammer system foregår, og har problemer med at finde relevante oplysninger.. Nogen her der kan hjælpe?
L_N

Accepteret svar
Fra : BarsKill

Modtaget 110 point
Dato : 30-09-03 21:08

Det fungerer noget forskelligt fra land til land - men oftest er der et "overhus" og et "underhus" (Senat og Kongres") hvor visse lovforslag skal godkendes i begge kamre (først under- så overhus). Overhuset har på denne måde en form for vetoret - og det kan vel diskuteres hvor demokratisk det er med to kamre hvis ikke valgbarheden og valgretten til begge kamre er generel og "almindelig". (Det engelske House of Lords er mig bekendt ikke folkevalgt...)
KH

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 30-09-03 21:10

Se forøvrigt http://www.parliament.uk/about_lords/about_lords.cfm hvis du er rimeligt stiv i Engelsk..

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 30-09-03 21:30

Hej Linkin_Noller;

Sådan lige for fuldstændighedens skyld så har vi i Danmark også haft et 2 kammer system.
Du kan evt. finde mere om opbygningen af et sådant ved at kigge på Danmarks Politiske historie.
Evt. kan du kontakte Folketinget om de kan hjælpe dig på vej til noget litteratur - eller via Biblioteket.

Som Barskil ganske rigtig skriver, så kan det umiddelbart virke som om, at "Overhuset" har en Veto-ret i forhold til forslag der kommer fra "Underhuset". Husk dog lige på, at "Underhuset" kan vælge at et forslag ikke skal fremsendes til "Overhuset" - og på den måde har de altså en tilsvarende Veto-ret.

Hvor demokratiks/parktisk systemet er i forhold til det parlamentariske system vi har i Danmark kan naturligvis altid diskuteres; men afhængig af hvordan det opbygges kan det såmen være lige så praktisk og anvendeligt som vores eget vel-kendte system.

En parallel til "2 kammer systemet" kan man sige vi har omkring Folkeafstemning.
Folketinget går f.eks. ind for en ændring - og kan vælge at sende denne beslutning til Folkeafstemning - eller det kan være en Grundlovssikret bestemmelse der gør det. Efterfølgende er det afstemninger her der afgør om et forslag slag ophøjes til lov.

God fornøjelse på jagten.

/MVH Smitty

Godkendelse af svar
Fra : Linkin_noller

Dato : 30-09-03 21:30

Det er bare helt i top... Takker! :D
L_N