/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Højre/venstre-gående propeller - bakgear~
Fra : akaup
Vist : 1259 gange
50 point
Dato : 30-09-03 18:34

Er der egentlig nogen forskel på om man sejler i bakgear/fremad?
Jeg har udskiftet min gl. Korsør 6 hk med en Arona 11hk, som jeg mener er venstregående på skrueakslen
Kan jeg ikke bare sætte i bak, i stedet for at skifte skrue? (Såfremt skruestørrelsen altså passer!)
Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-09-03 20:19

Det bør du kunne, hvis ellers dit "bak gear" ikke reducerer omdrejningerne, for så mangler du lidt fart. (husk at ændre teksten, hvis du en dag låner den ud)
Emesen.

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 30-09-03 20:25

kommer an på udvekslingen i gearkassen,du er nød til at få en fagmand til at se på specifikationerne,nu kommer det an på hvor i landet du bor men gå ind på google både-skruer.Har lige fået byttet min for 900 kr,der var det ikke ligemeget,og det var to forskellige ,en fortalte mig det og jeg købte den andet steds
Mvh Ole

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 30-09-03 20:38

Sidder og funderer lidt mere over det du skriver,du har skiftet motoren og mener den er ventregående???Du må da kunne se om farten ,gangen på motoren,rystelser og lign er ulig dine 6 HK,normalt skal gearkasse/motor være passet sammen.I min bakkede den mere ubesværet uden mislyde,end den gjorde fremad,derfor blev jeg opmærksom på at der måske var et problem
Mvh Ole

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 50 point
Dato : 30-09-03 20:43

En anden ulempe er, at selvom "bak gearet" holder samme omdrejningstal, så foregår det gennem nogle tandhjul hvor "frem gearet" (større slid og evt. flere vibrationer) trækker direkte gennem hovedakslen.
Så det bedste er nok en skrue der passer til omløbsretningen, for din motor.
Emesen.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 30-09-03 20:44

Motor og gearkasse hænger sammen på begge motorer. Jeg har beholdt den "nye" gearkasse. Men når jeg sammenligner propellerne ser det ud til at "korsør-skruen" går højre om, og "Arona-skruen" går venstre om.
Det er ikke så let lige at smide den i vandet, da den ikke er "køreklar" endnu, og desuden er det (desværre) en større omgang
Det drejer sig om en jolle på 17 fod.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-09-03 20:46

Ofa jeg så ikke dit indlæg, mens jeg skrev.
Emesen.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 30-09-03 20:52

Det var nok mere i den retning jeg tænkte på (Emmesen). Men er det ikke lidt unormalt at købe skruer der drejer venstre om? Jeg håber at finde en brugt, der kan sidde på den lidt begrænsede plads. Jeg kender ikke forskellen i omdrejninger på akslen. Men går ud fra at der skal en noget større stigning til med de 11 hk.
Hvis det var det samme kunne jeg jo jo bare købe en alm. højregående skrue og så bare sejle bak!?

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 30-09-03 20:58

Tag specifikationerne på motor/gearkasse under armen sammen med skruen og find en klog mand,du risikerer på sigt at skade for meget hvis du ikke får et entydigt svar på det.
Mvh Ole

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-09-03 21:12

Altså inden du får ødelagt din motor/gearkasse/stævnrør(vibrationer), vil jeg nok anbefale at du følger Ofa's råd.
Emesen.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 12-11-03 19:15

(Hvad så når man ønsker at lukke spørgsmålet? Hvad mht. point? Der er jo flere, der har været så flinke at svare!)
Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-11-03 20:25

Ofa - gav dig faktisk svaret : 30-09-03 20:38 så hvis du også syntes det, så tryk accepter lige over datoen.
Emesen.
Mange deltager i spørgsmålet og du vælger bare en.

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 12-11-03 20:36

Det, som jeg egentligt overvejede (Men altså ikke spurgte om) var:
Er der nogen egentlig forskel på at sejle i lang tid i bak- eller fremgear. Altså ville det medføre noget egentligt "ekstra" slid på motoren/gearet. Og var der forskel i gearingen - f.eks. langsommere omdrejninger i bak!?
Men svaret ud fra spørgsmålet er ok - Og mange tak for svarene!

Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 30-06-04 17:40

(For lige at følge op på historien:
Drejede skrueakslen ned i en drejebænk 25 mm -> 19 mm! (Ved godt at det er MEGET!)
Sleb lidt af skroget, samt lagde ny glasfiber på, så der var plads til den "nye" større skrue"!
Skal ud at prøvesejle på fredag - spændende med "ny motor og skrue"!)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-06-04 18:27

Jammen så god tur. Og husk lige smøring.
Emesen.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 30-06-04 18:46

Takker - smørenippel er monteret, og fedtpresse lagt ombord Det er sådan smøring foregår på sådan en båd