/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
At lukke spørgsmål igen igen igen igen
Fra : 3773
Vist : 467 gange
200 point
Dato : 30-09-03 14:56

Jeg tog mig lige den frihed at smide en kopi af Ibasa's "lukkesang" ud til en ordentlig stak kanduer her i formiddags (rigtig mange, både gamle og nye kandu'er).

Hvor mange har reageret?

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 30-09-03 15:03

0?

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 30-09-03 15:05

Just a wild guess ;-(

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 30-09-03 15:08

He he, det ved jeg ikke, men det var en rigtig god tanke. Det er utroligt at folk ikke vil "belønne" en god besvarelse, når de har fået svar på deres spørgsmål.

Med venlig hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-03 15:08

Næh, faktisk er der nogen der reagerer idag.

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 30-09-03 15:18

jeg tror tit folk glemmer det - især de nye folk.

Jeg må da også indrømme, at det ikke er altid jeg får lukket mine spørgsmål når jeg har fået svar . Men jeg tjekker mine åbne spørgsmål igennem et par gange om måneden, så lukkeer jeg dem jeg er tilfredse med og lader dem jeg ikke er tilfredse med, stå åbnet lidt endnu. Hvis jeg stadig ikke får et ordentlig svar, så giver jeg pointene til den der enten er tættest på et svar, eller en som har gjort et stort arbejde for at svare.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-03 15:22

Næh, næ kære venner. Der er skam ældre Kandu'er med i bøtten også. I kan ikke kun skælde ud over de nye.

Et tillægsspørgsmål kan være hvor mange af mine svar der er blevet accepteret?

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 30-09-03 15:23

Jeg kan se inde i min historik, at jeg har svaret på spørgsmål og "mange" af dem er ikke blevet lukket endnu. Ikke at det er mig, der skal have point for alle besvarelserne, men nogle af dem er mega gamle og godt besvarede - også af andre end mig - så de burde være blevet lukket. Jeg syntes det er fint nok at lade spørgsmålet stå åbent i et par dage, men i et par måneder er lige grov nok, hvis folk har fået et godt svar. Men fint nok, hvis besvarelserne IKKE kan bruges.

Held og lykke med at få folk til at lukke spørgsmål.

Hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : tutfis

Dato : 30-09-03 15:27

hej 3773.... god tanke

gud er der nogen der reagerede...hvor mange 3???? hi hi....

tror ikke kun det er de nye brugere som glemmer det!!!!!

mvh tutfis

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 30-09-03 15:27

->3773

Garanteret ikke ret mange.

/Ruder4

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 30-09-03 15:28

ja, selvfølgelig er det ikke kun de nye, der ikke lukker spørgsmål.
Spørgsmålene burde egentlig blive lukket af sig selv efter fx. 2 måneder, hvis folk ikke gør det. Og så lade pointene gå til spilde.

Kommentar
Fra : tutfis

Dato : 30-09-03 15:32

altså 3 som reagerede på "din lukkesang"

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-03 15:36

Faktisk er Søren's tekst stille, rolig og seriøs. Men dumper du denne til andre kanduer, får DU ingen point. Folk bliver fornærmere over at blive skubbet til. At vi andre bliver fornærmere over at være til grin over for dem og deres uforskammethed er jo ligegyldigt.

Lånt fra Ibasa:

Hej kandu.dk spørger
Her kommer et ibasa standardindlæg.
Du har spurgt og fået eet eller flere svar / kommentarer. Det er almindelig høflighed, at reagere på kommentarer / svar, så jeg vælger at tro, din manglende reaktion blot er en forglemmelse. Jeg vil bede dig om, såfremt der imellem svarene var noget, du kunne bruge til noget, at få lukket spørgsmålet.
Til din orientering er det / de points du har sat ind på at få en besvarelse, der kan bruges, under alle omstændigheder tabt for dig, uanset om du synes svaret / svarene er noget ævl. Så ACCEPTER venligst den kommentar du mener der ligger nærmest ”svaret”.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 30-09-03 15:36

Rigtig mange er ikke nogen særlig præcis mængdeangivelse, så derfor er det svært at gætte på tillægsspørgsmålet. Et slag på tasken kan blive 15; men med udsigt til at endnu flere følger efter i aftentimerne. Jeg finder dog ikke at problemet er så stort endda, al den stund, at spørgsmålene ret hurtigt forsvinder under overfladen, og pointene ikke lokker mig.
Jeg sørger dog altid for at rydde op efter mig selv - det er vel almindelig høflighed.

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 30-09-03 15:36

Jeg ved heller ikke om folk har forstået at pointene bliver trukket fra deres konto så snart de har stillet spørgsmålet og IKKE når de accepterer et svar. Se nedenstående link fra et "tips" jeg engang skrev:

http://kandu.dk/dk/tip/5123

Og et "tip" skrevet af 3773

http://kandu.dk/dk/tip/5119

Ruder4

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-03 15:46

3 forkert

15 forkert

>Rudolf. Det er uforskammetheden i at bede om hjælp og efter at have modtaget hjælpen, holder man sin bøtte. Ordene tak for hjælpen eksisterer åbenbart ikke, i de menneskers univers.

Forsigtigt vil jeg gætte på jeg har smidt over halvtreds kopier af Søren's opfordring. Havde kandu åbnet i tre vinduer for at det kunne give lidt.

Lukkesangen er ikke min opfindelse med Ibasa's.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 30-09-03 16:05

3773...tjaae jeg reagerede da..men det var med fuld overlæg at jeg havde ladet mit spørgsmål stå åbent, da jeg endnu ikke havde fået et svar. Men det er fint nok at du bruger tid på at minde folk om det!!

Jeg vil gætte på at 40 mennesker har reageret!

Venlig hilsen
Mango

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 30-09-03 16:11

Hej med jer

Jeg kobler lige på her, men skal ud at handle ind. Vender tilbage senere. Rent faktisk er der tale om 3 forskellige typer indlæg.

Vi tastes ved.
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-03 16:16

Helt forkert Mango.

Men denne tråd er oprettet pga af det voldsomt store antal reaktioner i forhold til tidligere. Der plejer der at være 0 der reagerer. Og alle positive tal er uendeligt større end 0.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-03 16:18

Tak for lånet Søren (forresten). Stjal uden at spørge om lov!

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 30-09-03 16:20

Jeg er enig i, at det virker uforskammet når man stiller et spørgsmål, og så tilsyneladende glemmer alt om det. Det kan være i orden at lade et spørgsmål stå åben i en kortere eller længere periode; men så bør man tydeligt gøre opmærksom på hvorfor man gør det, og hvorlænge. Der kan være mange årsager: ikke fået et brugbart svar - Tråden kan have interesse for mange andre, og er det forsynet med mange point, vil det være dyrt at købe svaret. Men så burde man måske starte med en lavere belønning, så man har mulighed for at forhøje indsatsen hen af vejen, så man kan holde tråden synlig til emnet er uddebateret.
Det vil være hensynsfuldt.

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 30-09-03 16:48

Jeg er forholdsvis ny brugere og blev i nedenstående link gjort opmærksom på at lukke mit spørgsmål.
http://www.kandu.dk/dk/spg/23080

Det er helt fint for mit vedkommende, men et spørgsmål kan vel for pokker godt få lov at stå i en uges tid, selv om det er besvaret.
For det første er det ikke alle der er på Kandu hver dag, og derfor ikke lige tænker over, at man har et spørgsmål stående åben - og andre skal da også have lov at læse svarene uden nødvendigvis at skulle betale point for det ganske få dage efter at spørgsmålet blev stillet.

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 30-09-03 18:04

Hej Blyb.

Jeg mener at lukkede spørgsmål efter en måned eller to bliver frit tilgængeligt og gratis for alle. Men jeg er ikke sikker. Men jo, et spørgsmål kan godt stå åben i en uge hvis man ikke lige er på kandu hver dag, men det er bare generelt at folk ikke lukker spørgsmålene. Og så kan man jo sidde tilbage og tænke på, om det er fordi ens besvarelse ikke duede eller.....

/Ruder4

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 30-09-03 18:37

Al respekt for at nogle gider (I det her tiltilfælde 3773)
tage sig af det besvær, det må være at råbe folk op.

Jeg mener bestemt også at nogle spørgsmål står åbne urimeligt længe, men igen kan det være fordi at spørgmålsstilleren ikke er aktiv bruger.
Mange ryger jo herind på et link lagt ind et andet sted på nettet, og måske nogle så hænger på for en kort bemærkning og for underholdningens skyld, for derefter at forsvinde igen

Kan man derimod se, at de som glemmer at lukke efter sig er aktive, er det da helt på sin plads at kommentere det på en pæn måde, som 3773 jo også gør.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 30-09-03 18:45

Hej til alle indlæggere

Det er rigtigt der er mange synspunkter omkring reaktioner og lukning af spørgsmålene. Der er vel ligeså mange som der er indlæggere.
Grundlæggende er kandu.dk bygget op med et pointsystem der understøtter fremkomsten, brugen og delingen af den samlede viden i forummet Kort sagt NOGET FOR NOGET. Det gælder også køb af svar.
Grundlæggende er det almindelig høflighed og god etik at følge de regler der er gældende der, hvor man opholder sig. Det synspunkt er også gældende i cyberspace.

Rent faktisk har jeg skrevet 3 typer af indlæg, som er til brug, i de trods alt, forskellige situationer.

Nummer 1 anvendes der, hvor der er stillet et spørgsmål. Der svares på det med een eller flere kommentarer. Spørgeren deltager overhovedet ikke i opklaringen med indlæg og det hele fiser ud i ingenting, uden der er nogen der aner om problemet er løst.

Indlæg 1:
Hej kandu.dk spørger
Her kommer et ibasa standardindlæg.
Du har spurgt og fået eet eller flere svar / kommentarer. Det er almindelig høflighed, at reagere på kommentarer / svar, så jeg vælger at tro, din manglende reaktion blot er en forglemmelse. Jeg vil bede dig om, såfremt der imellem svarene var noget, du kunne bruge til noget, at få lukket spørgsmålet.
Til din orientering er det / de points du har sat ind på at få en besvarelse, der kan bruges, under alle omstændigheder tabt for dig, uanset om du synes svaret / svarene er noget ævl. Så venligst, ACCEPTER den kommentar du mener der ligger nærmest ”svaret”.

Venlig hilsen fra ibasa
Sren i Rskilde

Nummer 2 anvendes der, hvor spørger aktivt deltager og eventuelt takker for løsningen, men der her efter ikke sker en hylende fis.
Indlæg 2:
Hej igen kandu.dk spørger.
Her kommer et ibasa standardindlæg
Indlægget kommer efter gennemgang af mine åbne enkeltstående abonnementer. Dem ønsker jeg at rydde op i med jævne mellemrum for at bevare overblikket i det / de spørgsmål jer er involveret i.
Da du tidlige har tilkendegivet at du har fået løst dit problem og at du derfor ville lukke spørgsmålet vil jeg lige minde dig om at det ikke er gjort endnu.
Til din orientering er det / de points du har sat ind på at få en besvarelse, der kan bruges, under alle omstændigheder tabt for dig, uanset om du synes svaret / svarene er noget ævl. Så venligst, ACCEPTER den kommentar du mener der ligger nærmest ”svaret”.

Venlig hilsen fra ibasa
Sren i Rskilde

Nummer 3 anvendes der, hvor aktiv deltagelse er foregået, men er stoppet, formentlig fordi et af indlæggene gav løsningen. Efter en rum tid bruges indlægget som en slags reminder.
Indlæg 3:
Hej kandu.dk spørger
Her kommer et ibasa standardindlæg.
Indlægget kommer efter gennemgang af mine åbne enkeltstående abonnementer. Dem ønsker jeg at rydde op i med jævne mellemrum for at bevare overblikket i det / de spørgsmål jer er involveret i.
Du har spurgt og fået eet eller flere svar / kommentarer. Din sidste reaktion daterer sig tilbage til xx-xx-03 kl.xx.xx så kommentarskriverne må gå ud fra dit problem er løst eller du har opgivet at få det løst ved hjælp af kandu.dk og spørgsmålet derfor kan lukkes.
Til din orientering er det / de points du har sat ind på at få en besvarelse, der kan bruges, under alle omstændigheder tabt for dig, uanset om du synes svaret / svarene er noget ævl. Så venligst, ACCEPTER den kommentar du mener der ligger nærmest ”svaret”.

Venlig hilsen fra ibasa
Sren i Rskilde

Det her var squ godt nok en ordentlig mundfuld og jeg håber at mine tanker ikke er kommet for meget i uorden undervejs. Det er selvfølgelig op til den enkelte om der skal "rykkes" for et ene eller andet. Jeg tror jeg vil prøve at benytte det.

Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : randomchoise

Dato : 30-09-03 18:54

Som nystartet mener jeg absolut ikke man kan tillade sig at sidde andres anstrengelser og indsats overhørig. Dem som ikke lukker deres spm. burde ikke have flere svar!! Må jeg komme med et forslag :

Hvis nu en spørgers spm. bliver aldersbestemt som antallet af dage det har stået åbent og man derefter en gang om dagen ifbm. database backup el.lign. summere en spørgers samlede udestående spm.'s alder og herefter giver spørgeren en rank som f.eks. :

0-60 : Super
61- 150 : Okay
151-300 : Hmmm
301-600 : Ta' dig dog sammen
601 - : Hvis man ikke vil yde, kan man ikke nyde

Hvis nu den rangering blev meget prominent vist på spm.oversigten så kunne alle jo selv bestemme om de vill ulejlige sig med at svare på spørgere's spm. når man nu kan se der aldrig bliver lukket og uddelt point.

Randomchoise

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 30-09-03 19:16

Det var ellers noget af en lang smøre Ibasa, men du har da vist nok ret.
Nu kan det godt være, at jeg kommer til at bevæge mig væk fra emnet- Men jeg har lige været inde på min historik, for at se om jeg kunne risikere et Ibasa standarindlæg.

Det link jeg henviste til før, har nu fået tilført et lille gult skilt "hot"...Hvorfor nu det?

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 30-09-03 19:19

Hej blyb

Det må du stille til de kloge. Jeg ved det ikke

Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 30-09-03 19:25

Igen Blyb

Mine "standardindlæg" kan jeg selvfølgelig kun bruge der hvor jeg er involveret. Mig bekendt har vi ikke noget sammen i øjeblikket men det kan jo komme

Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 30-09-03 19:33

Ibasa
Hvis jeg husker rigtigt-kan du være temmelig besværlig at slippe af med
Tilbage til Telmore linket som nu pludselig er stemplet som "hot"
Spørgsmål som ender med det rene svinen hinanden til, ender ofte med at blive "hotte" eller spørgsmål hvor Kandu systemet stilles til heftig debat - Men hvad har telmore linket gjort for at blive "varmt"

Nu må vi ha de kloge på banen..

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 30-09-03 19:44

JA JA Jeg ved godt, at jeg nu fik møvet et spørgsmål ind ganske gratis
Håber 3773 ser gennem fingre med lidt spam

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 30-09-03 19:45

Blyb !!!!
Hvis man accepterer princippet NOGET FOR NOGET så er det da naturligt der skal betales for at erhverve en viden, eller få stillet sin nysgerrighed. Du har jo selv betalt for at få den viden. I øvrigt er svaret frit tilgængeligt i en time efter lukningen.

Det er da meget nemt at slippe af med mig. Det her får du GRATIS.

Fjern fluel*rten og send et "tomt" indlæg. Vupti og du er fri som fuglen.

Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 30-09-03 19:56

Jeg respekterer skam princippet NOGET FOR NOGET.
Jeg taler om at spørgsmål vel for pokker har lov at stå åbne en tid- Osse selv om det i andres øjne er besvaret.

Selvfølgelig mener jeg som de fleste andre, at det er uforskammet bare at ignorere et godt svar, men folk kan jo være på ferie/kursus eller bare have glemt det, fordi Kandu ikke fylder så meget i deres liv.

Ps Den med fluebenet har jeg hørt før

Accepteret svar
Fra : ibasa

Modtaget 200 point
Dato : 30-09-03 20:32

Hej 3773

Hhhmmmm. Du har fået 2(to) reaktioner på den operation.

Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-10-03 08:46

Neeeej, hvor er jeg stolt af mine med-kanduer. For første gang har jeg oplevet en nogenlunde hæderlig reaktion på mit (og Ibasa's) opråb. Fik faktuelt set godkendt 4 - læs fire spørgsmål, i går aftes. Beklageligvis smuttede en enkelt, hvor jeg ellers havde været ude og spørge både leverandører osv. I går eftermiddags gav 6 til anden side. Dvs totalen for igår er 7 til anden side og 4 ´til mig selv.

Sammenlignet med tidligere forsøg er dette frygtelig fint. Tak for det kandu'er.

Rudolf var tæt på igår med de 15, men det gælder ikke helt, idet status på spørgetidspunktet faktisk kun var 6. Dette bringer så tutfis i spidsen , hvis vi kører det tidsvægtet.

Men for nu ikke at bringe nogens pis i kog, pga af dommerens fuldstændig uretfærdige dom, giver vi points til Ibasa, som vist slet ikke gættede, men leverede gode indlæg og modellen til opråbet.

Tak for snakken medkandu'er

Godkendelse af svar
Fra : 3773

Dato : 01-10-03 08:48

Hov, overså at ibasa ikke kunne nære sig og gætte.

Men du har nu alligevel fortjent points.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 01-10-03 09:34

Hej komentatorbesvarer3773kanduindlægger Tag den.........

Dybt uretfærdigt, men point og anderkendelse modtages gerne. Fint udbytte og det viser sig måske så, hvis tonen er i orden, tjaa, så kan det lade sig gøre uden sure og tvære opstød. Godt gået.

Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-10-03 09:55

Narjjh Ibasa, nu kommer jeg i klasse med Mogenszonkerandersjensengætensanghansandersenellerhvaddetnuerhanhedder, med et mærkelig lang navn.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 01-10-03 13:22

Hej blyb

hot-mærkaten betyder, at emnet er efterspurgt.
Så et spørgsmål bliver altså "hot", når det er blevet åbnet af
tilstrækkelig mange.
HVOR mange, ved jeg ikke med sikkerhed, men jeg tror nok, det er 10.

De bedste hilsner
Rellom