/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
overfladebehandling af gammelt kalksanst~
Fra : hans109
Vist : 876 gange
60 point
Dato : 29-09-03 16:21

Jeg har et gammelt kalksandstenshus fra 1916, med mange revner og sprækker og
ujævnheder pga nedfalden puds og skallende kalkflager. Hvordan får jeg bedst renoveret den meget porøse facade, kan den holde til evt. sandblæsning, er det bedst at kalke igen efter facaderenovering,eller kan man evt. male uden at spærre
for meget for fugt o.l.?

Kommentar
Fra : i56

Dato : 02-10-03 11:33

Du får nok den bedste rådgivning hvis du ringer til Raadvad Centerets telefonrådgivning. De er specialister i bevaringsværdige bygninger og gammelt håndværk.
De har tlf: 33 33 99 10 og telefontid mandag til fredag mellem 9 og 12.

Kommentar
Fra : hans109

Dato : 02-10-03 19:12

tak for svaret i56, det prøver jeg

Kommentar
Fra : hans109

Dato : 02-10-03 19:13

tak for svaret i56, det prøver jeg

Kommentar
Fra : hans109

Dato : 02-10-03 19:13

tak for svaret i56, det prøver jeg

Kommentar
Fra : hans109

Dato : 02-10-03 19:13

tak for svaret i56, det prøver jeg

Accepteret svar
Fra : mis1311

Modtaget 60 point
Dato : 02-11-03 21:15

Sandblæsning: Glemt alt om det, du smadrer hele huset. Sandstenen kan ikke holde til det.
Kalkning efter renovering: Det ser skidegodt ud, men skal gøres flere gange om året, for at bibeholde det flotte look.
Malning: Der findes noget der hedder "facademaling", eller celicat maling, som er beregnet til facademalning på puds mursten o. lign. Det spærrer ikke for fugt, og fladen kan dermed ånde.
Renovering af facaden: Huller og steder hvor pudset er faldet af kalksandstenene, skal grundes med en gang fliseklæb, blå LIP. Og der påføres et mørtel-lag, som pudses til den falder i ét med den eksisterende væg. Derefter kan du male med ovennævnte.

Godkendelse af svar
Fra : hans109

Dato : 04-11-03 06:57

Tak for svaret mis1311.