/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
defekt vaskemaskine
Fra : notatoy
Vist : 4885 gange
100 point
Dato : 28-09-03 22:20

Min vaskemaskine kan ikke lukke vandet ud igen, der er ingen problemer med at lukke vand ind og jeg tror umiddelbart den vasker ok(måske...), men den kan ikke lukke vandet ud igen. Hvad kan der være galt.
Jeg har så lånt en anden ældre vaskemaskine, den har virket upåklageligt, men nu kan tromlen ikke dreje rundt. Hvad kan det skyldes?
Jeg tænkte det måske var filteret der skulle renses, men jeg kan ikke finde noget filter?? Maskinen hedder Ariston (margherita) Motoren kører rundt, men tromlen gør ikke.

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 110 point
Dato : 28-09-03 22:45

De fleste gange, når vandet ikke lukkes ud, skyldes det slangen: Enten ved at slangen er knækket/bøjet (evt. under indskub) eller at der sidder et eller andet i slange.

I lidt mere sjældne tilfælde kan det være programuret, der er defekt, så den aldrig når over og tænder for pumpen. Endnu mere sjældent kan det ske, at ventilen er defekt, så der ikke åbnes for afløbet.

Hvis tromlet ikke længere kan køre rundt, skyldes det som regel, at der sidder noget i klemme - naturligvis kan lejerne være gået, men det vil typisk bare betyde, at det rasler derudaf: Ikke at den slet ikke kan køre. Derfor så prøv engang at rotere frem og tilbage med tromlen, mens du checker for søm, skruer, hårnåle og lignende.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-09-03 23:25

Lidt flere bud på hvad der kan være galt.
Hvis vasketromlemotoren kører uden at tromlen kører med - er remmen hoppet af/knækket/for slap.
Hvis afløbspumpen kører men ikke pumper vandet ud - er filteret tilstoppet/pumpevingen knækket/noget sidder i klemme i pumpevingen/
NB. Der er åbne ledninger inde bag kabinettet så sluk for hovedkontakten/tag stikket ud.
Emesen.

Kommentar
Fra : bsorensenas

Dato : 04-10-03 22:46

Det kan også tænkes at pumpemotoren er brændt af fordi den har fået vand fra en læk. En ny pumpe er overkommelig i pris, og ret nem at udskifte.

Kommentar
Fra : bsorensenas

Dato : 04-10-03 22:47

Det kan også tænkes at pumpemotoren er brændt af fordi den har fået vand fra en læk. En ny pumpe er overkommelig i pris, og ret nem at udskifte.

Godkendelse af svar
Fra : notatoy

Dato : 05-10-03 12:46

Tak for svaret erling_l.