/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Noget om...ged!
Fra : viggoeddie
Vist : 488 gange
50 point
Dato : 28-09-03 17:52

Hey you...Har en hun-ged og en han-ged og vil gerne ha kid.
Det er ikke noget han-geden kan klare, da han er kastreret.
Kan dyrlægen klare det eller skal hun på besøg hos en anden han?
Synes bare det ville være syndt, hvis hun skulle på besøg, hos nogle andre...
...hun er lige faldet til!!

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 28-09-03 19:50

Hej Viggo....

Både køer og svind kan insimineres kunstigt, det kan
geder naturligvis også.
Problemet er blot, at der , såvidt jeg ved, ikke findes noget
sæd, der er beregnet til det brug. Markedet er for lille. Til
søer og køer er markedet enormt.
Men måske kommer det til både får og geder.
Spørg den stedlige dyrlæge - og finde en gedebuk, der er villig
til at foretage det fornødne mod en symbolsk betaling.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : viggoeddie

Dato : 01-10-03 17:37

Mange takker...
Lyder interesant.. så vil jeg prøve at finde en buk!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 28-02-04 07:17

Hvis dine geder går uden M3 status og ikke er scrapietestet, skal du finde et sted hvor de bare holder hyggegeder, der ikke har status eller er testet. Hvis du kender ikke nogen i nabolaget kan du sætte en annonce i lokalavisen: "buk uden status søges til låns til bedækning".

vh Christina

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 50 point
Dato : 04-03-04 21:51

hej Viggo!
Du er lidt bekymret over at geden skal på besøg hos bukken - det behøver du ikke være, den når ikke at komme til at længes hjem, for en rigtig buk ,tager den lille affære under et ½ minut, forudsat at geden er i brunst. Det er måske forsent med projektet for i år, hvis jeg husker rigtigt, så går der 151 dage fra parring til lemning, jeg ved ikke om august - september er for sent til en lemning.
mvh. Valde.

Godkendelse af svar
Fra : viggoeddie

Dato : 31-03-04 19:22

Tak for svaret valde..