/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win98 installation stopper
Fra : Marchwitz
Vist : 554 gange
200 point
Dato : 28-09-03 11:09

Jeg skal installere win98 2. udgave på en pc som havde win 95.
Jeg har formateret c drevet (4Gb) og installeret win98, men når jeg når dertil hvor "Windows gøres klar til at starte for første gang", sker der ikke mere! Maskinen bliver simpelthen stående med det skærmbillede.
Jeg har foruden Windows cd'en en bootdisk og en startdisk, koden til Bios'en er ukendt. Jeg synes jeg har prøvet alt, men l..... virker stadig ikke.

Hvad gør jeg?

Med venlig hilsen
Kim Marchwitz

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-09-03 11:29

hvad mener du med at koden til bios er ukendt? Hvad er harddisken formateret til? Fat 16 eller 32?

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 28-09-03 12:02

Bios'en er med password som vi ikke kender. Det er sådan en pc som har skiftet ejer et par gange så derfor er der ingen der kender koden nu. Men da jeg kan indlæse både disketter og cd'er og faktisk også installere win98, kan der vel næsten ikke være noget galt i bios'en, eller hva'.

Fat 16 eller 32. Det havde jeg ikke lige tænkt på. Er det ikke noget man ændrer efter installation? Jeg har formateret ved hjælp af startdisketten og herefter installeret win98. Men jeg er ved at være derude hvor min forstand ikke længere rækker, må jeg nok indrømme.

Kim

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 28-09-03 12:06

Jeg undrer mig lidt over at diskette drevet (a drevet) lyser når jeg forsøger at starte op. Det tyder måske alligevel på at bios'en skal ændres?

Kim

Accepteret svar
Fra : lengberg

Modtaget 210 point
Dato : 28-09-03 12:34
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-09-03 12:36

Det kan være så meget der gør at den stopper. F.eks et netkort (Hvis du har et sådant installeret)?! Du kunne prøve at tage netkortet ud og så se om maskinen kommer videre?

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 28-09-03 12:52

Halløjsa lengberg. Den gav pote, denne her: sysopt.com
Nu kom jeg ind i bios'en. Nu skal jeg bare lige se om det gavner noget.
Men sysopt.com er fluks røget ind i mine foretrukne.

Kim

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 28-09-03 13:50

Fint

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 28-09-03 14:34

Ja jeg har da lært hvordan jeg kommer ind i bios'en uden password.
Men det løste ikke mit problem med at installere windows.
Måske skulle jeg bare springe ud af vinduet, eller sådan noget.

Kim

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 28-09-03 14:54

Så vidt jeg kan forstå, er windows installeret? og den bare står hænger- hvor lang tid, fordi den kan bruge lidt tid på at indlæse, men er der en skærm hvor der er "en linje der kører" vandret.
PS. hvad sal bor du på

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 28-09-03 15:31

Jeg sidder på 1.sal men overvejer at gå ned i stuen før jeg springer.
Jo Windows blev installeret, men der hvor maskinen vil genstarte (opstart for første gang) knækker kæden.
Jeg har prøvet at lade stå i meget lang tid, men der sker ikke noget. Lige nu er jeg ved at installere igen-igen. Jeg kan ikke lige huske om bundlinien bevægede sig, men du mener vel at hvis den gør det, så arbejder maskinen. Er det ikke rigtigt? Nu må jeg lige se efter når installationen er færdig.
Jeg har iøvrigt også prøvet med Fdisk og Scandisk og jeg har kopieret Sys filerne over som hjælpefilen foreslår. Men lige meget hjælper det. Suk

Kim

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 28-09-03 16:02

Så blev det installeret igen. Men resultatet er det samme. Og bundlinien bevæger sig ikke.

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 28-09-03 16:15

Fdisk-har du sagt ja til, understøttelse af store partitioner, og oprettet dos partitioner, og når det er gjort, så ogå formatteret, inden du installerer. Ved du om din w98 er en fuld installation eller en opgradering?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-09-03 17:07

Har du "tømt" comp. for alt det som ikke lige er nødvendigt.
Emesen.

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 28-09-03 17:20

Min win98 er en fuld version til installation på pc'er uden styresytem i forvejen.
Øhh tømt comp? Hvad er nu det for en fisk?

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 28-09-03 17:25

Jeg sidder lige og får en skummel tanke!
Det er vel ikke noget så åndsvagt som for få ram?
Hvor mange skal man egentlig have for at køre win98?
Der er 32mb på maskinen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-09-03 17:30

Hvis du har svært ved at indstallere styresystem, kan det være en god idé at tage alt unødvendigt grej ud af comp, så dette kun er tilbage.
bundkort + cpu
Ram
diskettedrev
harddisk
cd-rom drev
skærmkort (hvis der ikke er et indbygget skærmkort)
alm. tastatur og mus.
Jeg håber at have husket det hele
Emesen.
Hvis du ikke har resat/set default i din bios, kunne du evt. gøre det.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-09-03 17:33

win 98 kan køre på 32 mb Ram.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-09-03 17:41

Hvis du starter comp. med startdisketten og kører FDISK
hvad viser den i (4) vis partitionsoplysninger.
Er der flere partitioner
Er der et A ud for din formaterede partition på 4GB.
Emesen.

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 28-09-03 18:04

Der viser den: C; 1partition; Status A; Type PRI DOS; 4126mb; FAT32
Comp'en er fri for alt overflødigt. Den skal forøvrigt også kun bruges til lidt office programmer, hvis der ellers kommer liv i den.
Kim

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 28-09-03 18:08

Og- jo der er kun den ene harddisk.
Da jeg endelig kom ind i bios'en satte jeg default indstilling og undlod password.

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 28-09-03 18:49

HOVSA
Ved at studere opstartsdiskens hjælpefil, er jeg støt på komandoen:
format c: /s Det sidste /s skulle sørge for at alle nødvendige filer til opstart er på c drevet efter formatering.
Det er jeg straks gået igang med at prøve.
Kim

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-09-03 18:50

Tja - så burde alt være klar til indstallation af w98
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-09-03 18:57

Altså - normalt skulle du bare via din startdiskette skifte til CD-rom drev og skrive install og den ruller ind af sig selv. Lad lige din '98 cd blive liggende når den genstarter.
Emesen.

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 30-09-03 13:04

Jeg droppede det med at springe ud af vinduet, til gengæld kan det godt være at pc'en ryger den vej, for der er ingen bedring at spore.
Det lykkedes dog at starte op en enkelt gang således at windows installationen kunne gå videre med hardware identifikation (Hvordan aner jeg ikke). Efter dette genstarter pc'en jo, og da knak kæden igen. Altså samme problem i næste trin af installationen: Maskinen standser under indlæsning af windows, med windows logoet på skærmen og lampen i a-drevet lyser selvom det jo bude være lampen for harddisken.
Jeg har forsøgt at ændre boot rækkefølge, men det giver heller ikke noget resultat.

Kim

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 30-09-03 13:18

Her en guide til install af w98, måske den gøre det: http://www.duxcw.com/dcforum/DCForumID7/508.html

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 30-09-03 14:22

Endnu et godt link fra lengberg.
Hvor får du dem fra
Jeg er i fuld gang med at prøve at installere efter retningslinierne på duxcw.com
Men desværre skal jeg på arbejde lige om lidt.
Lyder som en god fidus at lægge windows cd'en ind på c-drevet inden man installerer. Det havde jeg ikke tænkt på før.

Forsættelse følger
Kim

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 30-09-03 14:32

Tak for roserne
Forsættelse følger-det bliver spændende! om det lykkes

Kommentar
Fra : xou

Dato : 30-09-03 15:51

hej !
måske er der fejl på win98 cd rom,vask den evt,eller prøv med en anden.?!?`- hvis du kan.....

Kommentar
Fra : xou

Dato : 30-09-03 15:57

kom osse i tænke om den computer er for dårlig at køre win98 - det er vel en minium 4-86

Godkendelse af svar
Fra : Marchwitz

Dato : 19-10-03 20:55

Det er ikke fordi jeg har fået løst mit problem.
Det har jeg nemlig ikke, men man kan ikke have sådant et spørgsmål liggende og flyde på ubestemt tid. Så nu lukker jeg det altså.
Lengberg får mine point fordi han gav et super link til løsning af Bios spørgsmålet.
Tak for det Lengberg.
Computeren?
Ja- den står stadig og venter på at komme til at virke.
Kim

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 19-10-03 21:28

Jeg takker men hvis du stadig har w95, kan du så ikke opgradere!
Tedd spurgte om det var fat16 eller fat32, prøv at læs her:
http://www.putergeek.com/disk_partitioning/
Lengberg

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-10-03 21:35

Lige en lille ting.
Tag alt unødvendigt ud af comp.
Der er nu kun tilbage:
bundkort m/processor
diskettedrev
HD
CD-rom læser
evt. skærmkort hvis ikke indbygget
Din HD er master og din CD-rom læser er slave på samme IDE primær kabel

Sæt startdiskette i comp. - ja til store HD.
Slet alle de partitioner som findes på HD.
Opret en ny partition.
Genstart med startdiskette - igen ja til store HD.
ved A:\ format C:
Genstart med startdiskette.........osv
ved A:\ D:
ved D:\install
Emesen.

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 19-10-03 21:44

Næ- for jeg mener jeg smed win95 cd'en ud for et godt stykke tid siden (den ville jeg jo ikke få brug for mere, troede jeg). Det var ellers også en af mine idéer at prøve at installere 95'eren først. Men den er altså pist væk.
Det er fat32 og jeg har efterhånden prøvet alle tænkelige måder at formatere og installere på op til flere gange. Installationen er jo faktisk også lykkedes, bortset fra at skidtet ikke vil starte op.
Men jeg prøver stadig hver gang jeg får en idé, jeg vil f.eks. have fat i nogle nye ram for at se om det hjælper.

Kim

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 19-10-03 21:51

Ja du har nok ret Emesen. Jeg har nu i forvejen tømt den for alt overflødigt, men jeg må lige tjekke at alt er sat op som det skal være, og så køre løs en gang til.
Jeg tager nok et kommandoraid på puteren en af de næste dage.
Kim

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-10-03 21:57

Øh - nu så jeg lige at det var en gentagelse af mig selv.
Men for resten hvilken comp. er det du har.
Hvor mange ram er der i. (32 er nok til at indstallere 98)
Emesen.

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 19-10-03 22:11

Det er 32mb.
Men jeg kommer lige i tanke om noget.
Da jeg startede dette med at installere win98 forsvandt strømmen lige midt i det hele. Det var nemlig den dag hvor svenskerne tog vores strøm.
Gad vide om der simpelthen er sket et eller andet man ikke umiddelbart kan få øje på nu her bagefter?
Kim

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-10-03 22:22

Strømsvigtet var anderledes end det pleje at være, det kan være nogle spændingsspidser som netop kan lave rod i en bios. Men det skulle kunne rettes ved at nulstille bios. Der kan også komme rod i HD'ens partitionsoplysninger.
Sletning af HD skulle kunne rette op på dette.
En lille ting der også kan gøres er:
Med startdiskette
ved A:\fdisk /mbr og enter (en enkelt afstand mellem k og /
Emesen.

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 19-10-03 22:37

Hmm det dur åbenbart heller ikke
Jeg tror jeg vil sove på det.
Kim