/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
En lille en til hjernen......
Fra : ..
Vist : 490 gange
50 point
Dato : 27-09-03 21:27

Hej alle kandu brugere! Her er en lille hjernevrider, den lyder nem, men det er den ikke.

Du har to spande. I den ene spand, er der tre røde bolde, denne spand kalder vi for "den røde spand". I den anden, er der tre hvide bolde, denne spand kalder vi for "den hvide spand".

Nu tager du en bold fra hver spand, uden at kigge, og bytter om på dem, således den hvide bold kommer over i den røde spand, og den røde bold kommer over i den hvide spand. Ganske enkelt.
Her kommer så det svære: Hvis nu du gør det to gange til, hvor stor er chancen så for, at du trækker en hvid bold fra den røde spand, og en rød bold fra den hvide spand? Selvfølgelig må du ikke kigge, den bold du trækker skal være helt tilfældig.

MvH.
Chr.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 27-09-03 22:22

nope den er for svær

Mvh Sus

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 27-09-03 23:46

der er vel 33,333% chance for at trække den hvide bold fra den røde spand og omvendt...???

Solgaard

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 28-09-03 00:10

Hvad mener du med "2 gange til" - er det en gang mere fra hver spand - eller 2 gange mere fra hver spand ?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 29-09-03 11:16

rød spand 3 bolde
hvid spand 3 bolde

Første ombyt:
rød spand 2 røde, 1 hvid
hvid spand 2 hvide, 1 rød.

Andet ombyt
Rød spand:
der er helt sikkert 1 rød (derudover er der enten 1 rød + 1 hvid, eller 2 hvide)
Hvid spand: der er helt sikkert 1 hvid (derudover enten 1 hvid + 1 rød eller 2 røde)

tredie ombyt
Rød spand og Hvid spand:
der er helt sikkert 3 bolde hvis man altså ikke putter dem i lommen! De kan være fordelt 1 rød og 2 hvide, 2 røde og 1 hvid eller 3 røde eller 3 hvide.

Naaah. troede lige selv jeg kunne regne den ud, men det kan jeg sgu ikke, damn!!!

Rød spand:

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 50 point
Dato : 29-09-03 11:22

Nu laver jeg forsøget i praksis med sokker!
1. gang - tre hvide, tre røde.
2 gang to hvide-en rød og vice versa.
3 gang: ditto

og een gang til:
1 gang : tre røde, tre hvide
2 gang: to røde, en hvid og vice cersa
3 gang: ditto.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-09-03 12:43

øhh.. har glemt al min sandsynligheds regning derhjemme, men ved at det er en permutation; ikke en kombination.
Det var iøvrigt, bortset fra Fransk min dårligste diciplin i skolen

[hør] Disse kan løses på computer, hvis man gider og lyster : http://www.246.dk/permu.html

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : ..

Dato : 20-12-03 14:42

Tak for svaret skingur.