/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Justering af gasfyr?
Fra : JanusSkaalum
Vist : 4350 gange
140 point
Dato : 27-09-03 11:49

Jeg har et Bosch/Junkers gasfyr med en TA210A styring og et TFQ2 ur(som ikke benyttes).Det er vist instillet helt hen i skoven,fordi når det står på std.værdierne og alle radiatore er slukkede så har vi 26-28* i huset"det er sgu lidt i overkanten" vores gas regning er også lidt i overkanten...Jeg kunne godt bruge nogle tips til instillingen af de forskellige parametre,jeg har nemlig ikke nogen brugsanvisning....Den er blevet bestilt hos bosch men de bliver ved med at sende en MONTERINGS vejledning..Temp vælgeren på fyret står mellem 4-5.På styringen står varmekurven på std.1,6 og paralell forskydningen mellem 20-30.Temp måleren på fyret viser 90*,alle radiatore er slukkede og her er 27*.Jeg har prøvet at skrue frem og tilbage hele vinteren tjekket på et termometer i stuen for så at justere igen,ingen ting virker.Og det er blevet serviceret af HNG,det var ham der satte std.instillingerne.Vi har også en brænde ovn,vores hus er på 100m2 og rimeligt isoleret men alligevel lyder vores gasregning på ca 14.000kr om året..pleas hjælp.

Hilsen Janus.

Accepteret svar
Fra : gasmanden

Modtaget 140 point
Dato : 27-09-03 14:59

Lyder som om hydralik omskifteren er defekt så kedlen tror den skal lave varmt vand

ellers ville kedlen normalt ikke køre på 90 grader.

ellers er styringen defekt for med den instilling skal den ikke køre så højt(men det tror jeg ikke den er)

men kan da også være en af følerene der er defekt.

gasmanden

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-09-03 18:05

Hvis radiatorene er kolde, må varmen jo komme et sted fra, feks. dårligt isolerede ror (radiatorerrør, eller VVvandrør), Pumpen til radiatorrørene skal vel slukke, når der ikke er behov for varme, og kedlen skal jo ikke køre op i den temp.
Det lyder for mig som om kedlen er sat på servicekontakt (er der ikke en kontakt som kan slås til, som service manden bruger til at få kedlen til at køre, selvom der ikke er brug for varme)
Der er da reklamationsret på en ny kedel. Endvidere er natutgasselvskabets serviceordning da meget billigt, heri er der jo også de tvungne gastjek inkluderet. Du vælger jo selv hvem du vil have til at udføre disse tjek. Og selvfølgelig skal de finde fejlen, før du bliver ruineret.
Vi vil gerne høre fra dig igen uanset om du har fundet fejlen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : JanusSkaalum

Dato : 27-09-03 18:40

problemet er at der desværre ikke er reklamationsret på en 10 år gammel installation*GGGG* det er et hus jeg har købt for 3 år siden,og der har været gas tjek 1 gang...Men det må vist være tid igen!
Det sjove er at jeg satte brændeovn op for 2 år siden,og det første år fik jeg 7000kr retur fra hng...Er selv tømrer så der er jo masser af billig brænde at hente.Men nu er den sgu oppe på de 14.000kr igen*Snøft*

Jeg skal nok melde tilbage

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 28-09-03 12:11

nu er der jo ikke tvungen eftersyn på alle gasfyr ..... kun på dem med åben forbrænding
alle de gaskedler med lukket forbrænding er der ikke krav om eftersyn.

men du har en fejl i kedlen som skal findes
varmerørene der ligger under gulv er sjældent isoleret
så når kedlen kører på den måde bliver der varmt i hele huset
selvom radiatorerne er lukkede

gasmanden

Kommentar
Fra : JanusSkaalum

Dato : 28-09-03 16:44

Med fyr jeg har, kan jeg så godt vælge en anden service leverandør end HNG.Det er jo alligevel ikke dem der kommer ud, det er mølbak.

Hilsen Janus.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-09-03 19:16

Ja du kan da sagtens skifte til en anden end Mølbak, du beder bare din servicleverandør HNG om at få en anden, ring rundt og spørg de enkelte VVSér om hvormange servicer de har på lige netop din type kedel. For ikke alle er ligegode til alle kedler.
Og Gasmand, det er da ikke rigtigt at vandet cirkulerer rundt i varmerørene, når alle radiatortermostaterne er lukkede, men der er nomalt monteret en danfoss bypassventil, der sørger for at vandet kan løbe fra afgangssiden og til tilløbssiden på kedelen, for at denne kan starte op med sin pumpe, uden at den falder ud på grund af "vandmangel". Og gasmand somregel er de skjulte rør da isolerede, det har da været normalt de sidste 50 år.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 28-09-03 21:45

rør der ligger i gulv er normalt ikke særligt isoleret ... heller ikke i nye huse
man kan tit mærke på gulvet hvor rørene ligger
og det er for det meste kun nyere huse der har 2- strens varmesystem
så der ikke er cirkulation på rørene før radiatorene åbnes
de fleste ældre kedler har ikke indbygget bypass ventiler
selv ikke alle nye kedler har den indbygget
for den er ikke nødvendig når det er et strengs anlæg

og ja man kan tit skifte til et andet firma .... men ikke alle
er godkendt af HNG til at køre service for dem

Kommentar
Fra : JanusSkaalum

Dato : 28-09-03 22:19

Mit hus er et Johan Christensen fra 62 så der er vist med stor sansynlighed kun 1 streng, jeg har ladet mig fortælle af en vvs kollega "Der kan være forskel på termostaterne til et 1 strengssystem og 2 stregnssystem"?? Er det rigtig, fordi jeg fik en r..fuld nye danfoss termostater af en blikkenslager på jobbet, som skulle bruges til et nybyggeri, så det var vel 2 stregnssystem..Nu var det ikke fordi jeg er utilfreds med mølbak, jeg troede bare jeg kunne slippe for at betale til HNG og direkte til mølbak istedet, foreksempel!!

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 28-09-03 22:34

ja der er forskel på ventiler til et og to strengs ventiler
men to strengs kan normalt bruges alligevel
så jeg ville bare sætte de nye på

Ja du skal bare opsige dit abb. hos HNG og tegne et hos den du vil
bruge istedet... er normalt også lidt billigere og nemmere
men husk at tjekke prisen først

Kommentar
Fra : cada1967

Dato : 02-10-03 14:00

Her er en montage- og brugsanvisning på svensk til en TA210E styring, mon ikke det er noget af det samme som TA210A.

http://www.gaseres.se/PDF/tw2.pdf

Jeg har fundet noget omkring TA210A, men det ser ud at omhandle en styring/overvågning af en fryser.

http://www.jtl.co.uk/Tech_Docs/UserGuides/02525-TA210-TA211.pdf

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-11-03 13:03

Spørgsmålet har stået længe, husk at luk det, ved at give point til den du syntes?
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : JanusSkaalum

Dato : 13-11-03 14:18

Tak for svaret gasmanden.