/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fartbøde
Fra : Tulletine
Vist : 1793 gange
100 point
Dato : 26-09-03 10:40

Hej,
Jeg blev for 2 uger siden stoppet af en motorcykelbetjent da jeg havde kørt for stærkt og lavet en ulovlig overhaling.
Jeg vedkendte mig farten men ikke overhalingen da jeg mente jeg var tilbage i den rigtige bane inden der var fuldoptrukket. Betjenten mente at mit ene dæk var over stregen.
Jeg har ikke modtaget noget fra politiet - hvor lang tid kan jeg forvente der går ?
Hvad sker der når jeg ikke vedkendte mig overhalingen ? Skal sagen så for retten eller frafalder den når der ingen vidner er ?
På forhånd mange tak.
Kh.
TulleTine

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-09-03 10:46

Efter 2 uger burde bøden være kommet, eller om ikke anden lige op over. Hvis du ikke kan vedkende dig overhalingen, vil jeg mene du skal for en dommer. Men nu er det vel ikke sådan at han havde kamera på cyklen, for så har han jo beviset på sin side. Det er muligt at politiet for en nemheds skyld frafalder den med overhalingen (selvom de burde de ikke, hvis først de har rejst påstanden).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-09-03 10:55
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-09-03 11:17

Et andet godt link til 3773's forslag ang. bøder osv. http://www.razzia.dk/forside.asp?mdc=razz
måske meget nyttig, når man har lidt ½-travlt

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 26-09-03 16:16

Hej 3773
Mange tak for linket, det vil jeg nærlæse i aften.
Grunden til spørgsmålet er skrevet 2 gange er den at efter jeg havde skrevet og godkendt spørgsmålet under BILER slog det mig at der vist var en kategori der hed JURA og at det nok var mere nærliggende at dem som kikkede under den kategori kunne besvare. Tit er spørgsmålene væk fra SENESTE 25 inden de er besvaret og så er det jo vigtigt at de er under den korrekte kategori ikk?
Hej igen
TulleTine

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-09-03 16:30

Linket beskriver faktisk det jeg gætter i mit første indlæg. Men hele systematikken i bødeudskrivninger og bøde størrelser er omhyggeligt beskrevet. Kedeligt at læse.

Undskyld vi griser dit andet spørgsmål til med smaltalk.

Accepteret svar
Fra : gedestalden

Modtaget 100 point
Dato : 26-09-03 22:47

Inden bøden kommer gennem systemet kan der sagtens gå mere end 2 uger - hvis du da nøjes med en bøde. For hvis du har kørt så stærkt, at der er tale om en betinget frakendelse, så går der meget længere tid.
Du skal ikke forvente, politiet trækker sigtelsen tilbage, bare fordi du ikke er enig. Du får tilsendt en bøde med begge sigtelser på. Hvis du så ikke betaler, skal du i retten, hvor betjenten så bliver indkaldt som vidne. Og som vidne skal han tale sandt, medens du som sigtet ikke har pligt til at udtale dig. Derfor vil retten lægge mere vægt på betjentens ord, end dine.Du skal også lige tænke på, at betjenten ikke har nogen glæde af at sigte dig for noget, som du ikke har gjort. Så mit råd er smil og betal.

Kommentar
Fra : gedestalden

Dato : 26-09-03 22:47

Inden bøden kommer gennem systemet kan der sagtens gå mere end 2 uger - hvis du da nøjes med en bøde. For hvis du har kørt så stærkt, at der er tale om en betinget frakendelse, så går der meget længere tid.
Du skal ikke forvente, politiet trækker sigtelsen tilbage, bare fordi du ikke er enig. Du får tilsendt en bøde med begge sigtelser på. Hvis du så ikke betaler, skal du i retten, hvor betjenten så bliver indkaldt som vidne. Og som vidne skal han tale sandt, medens du som sigtet ikke har pligt til at udtale dig. Derfor vil retten lægge mere vægt på betjentens ord, end dine.Du skal også lige tænke på, at betjenten ikke har nogen glæde af at sigte dig for noget, som du ikke har gjort. Så mit råd er smil og betal.

Godkendelse af svar
Fra : Tulletine

Dato : 30-09-03 09:45

Tak for svaret gedestalden. Jeg har endnu ikke modtaget noget. Der bliver ikke tale om frakendelse da betjenten sagde at farten ville blvie takseret til 1500,- og overhalingen til 2000,-.
Jeg troede bare de kom efter et par dage men jeg væbner mig med tålmodighed og krydser fingre for at overhalingen ikke er med.
Kh.
TulleTine