/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
søger tips og gode råd til vaskebjørn
Fra : soll
Vist : 3040 gange
50 point
Dato : 25-09-03 22:22

er der nogen her der ved lidt eller meget om vaskebjørne vil jeg godt høre hvad i ved da jeg selv er rimelig ny til det dejlige dyr.
jeg har en hun vil godt hvide om hun kan gå sammen med en han også når de har unger eller skal han tages til andet bur.
jeg har stort voliere til dem både ude og inde.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-09-03 06:41

Hej soll
Vaskebjørne er noget af det sødeste, men de bliver ret så arrige på deres gamle dage.
Hvis du er interesseret i en hel masse om vaskebjørne, så skal du rette henvendelse til Annelise og Benny på Dyrenes Gård på http://www.dyrenesgaard.dk kan du finde et link til deres postkasse. De har begge stor erfaring med vaskebjørne... du kan evt. hilse dem fra deres webmaster Søren (det er mig).
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-09-03 06:48

NB:
Jeg har lige fundet et par links om vaskebjørnen til dig
* http://www.dyrebrevkassen.dk/html/leksikon/frmlks.html?198t.html&2

* http://www.odensezoo.dk/skoletjenesten/dyr/pattedyr/procyon.htm

* http://www.blaavandminizoo.dk/dyr/vaskebjoern.htm

Citat
Vaskebjørne lever vildt i bl.a. Nord- og Mellemamerika, hvor de godt kan lide at rode i folks skraldespande - det kunne jo være, der var noget lækkert at spise. Vaskebjørnens naturlige levesteder er i skove med bække og søer. Men fordi de har formået, at tilpasse sig de bebyggede områder, finder man ofte vaskebjørne i villahaverne om natten. Nogle af de vilde vaskebjørne har vænnet sig så meget til mennesker, at de sætter sig i folks vindueskamme for, at følge med i, hvad der sker inde i huset. Vaskebjørne hedder ikke vaskebjørne uden grund. Den vaske ofte maden i vand, inden de sætter den til livs. Derfor er det vigtigt, at vaskebjørne i fangenskab, får rent vand mange gange i løbet af dagen. En vaskebjørn er jo ikke noget helt almindeligt kæledyr, og derfor er der meget, at sætte sig ind i, både med pasning, pleje og foder, hvis man overvejer, at holde en vaskebjørn. Det er dog en betingelse, at man har et udendørs areal, til en stor voliere, hvor vaskebjørnene kan bo. En vaskebjørn koster fra 3.500 kroner og opefter i anskaffelse. Derudover kommer voliere, sovested, mad- og vandskål, foder og indretning af voliere m.m.. I naturen bliver en vaskebjørn mellem 2 og 6 år, men i fangenskab, kan den blive væsentlig ældre. Man kender til en vaskebjørn, der er blevet 22 år gammel.

Slutbemærkning:

En vaskebjørn er et eksotisk dyr og ikke et kæledyr. Derfor kræver det helt specielle forhold, hvis man overvejer at anskaffe sig en vaskebjørn. Desuden kræver det, at man sætter sig meget grundigt ind i vaskebjørnens adfærd samt fodring, pasning og pleje. På den måde kan man give vaskebjørnen de optimale forhold, som det nu er muligt at give den i fangenskab.

Søren

Kommentar
Fra : jens_poulsen

Dato : 22-10-03 15:33

Hej Soll.
Jeg har selv haft vaskebjørn i mit hushold i 12 år, og det har fungeret helt upåklageligt. Jeg smider blot mit snavsetøj i kurven, og dagen efter ligger det helt rent, foldet sammen og sorteret i mit skab. Den eneste udgift jeg har er selvfølgelig foder til vaskebjørn (den hedder Larki), vaskepulver og så en ny balje i ny og næ, som Larki pjasker rundt i, når han vasker. Det tog ca. en måned for mig at lære Larki det hele, dog tog det mere tekniske (tørretumler og strygejern) mest tid at få indlært, men jeg er helt klart behjælpelig med tips i denne henseende.
Håber dette var til lidt hjælp, og held og lykke med den lille glædesspreder.
Med venlig hilsen
Jens Poulsen, Silkeborg