/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
semi dry tomat ( Encke & duers)
Fra : dessen
Vist : 2848 gange
500 point
Dato : 25-09-03 21:41

hej

jeg har nu mange gange fået en lunch box fra Encke og duers på vesterbrogade, og de semi dry tomater der er i boxen er bare for gode. det er nogle små halve tomater der er tørrede på en specielt måde..
er der nogen der ved hvordan man selv laver dem??????

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 25-09-03 21:52

Halver tomaterne og læg dem, med snitfladen opad, på en plade med bagepapir. Fordel olie, sukker og salt på tomaterne. Tør dem midt i ovnen - de skal stadig være lidt saftige. Lad tomaterne køle af.

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 25-09-03 21:59

Del tomaterne i kvarte. Fjern kerner og stilk. Gem kernerne til saucen.
Læg tomatstykkerne på en smurt bageplade, evt. på bagepapir, med skindsiden nedad. Stænk med olien, drys med to fed hvidløg i tynde skiver og timiankviste. Stil det i en varmluftsovn ved 90 grader i ca. 2 timer. Vend tomatstykkerne og tag forsigtigt skindet af. Gem 4-8 flotte stykker tomatskind til pynt. Gnid dem med lidt olie fra bagepladen og stil dem i ovnen igen til de er tørre og sprøde - ikke for høj varme, så bliver de for mørke. Eller tør dem i køkkenet ved stuetemperatur i nogle timer.

Kommentar
Fra : dessen

Dato : 25-09-03 22:26

hej food

tak for hurtigt svar

men der er stadig skind på, og de er ret sprøde

måske dit første svar er det bedste, ved du hvordan jeg opbevare dem efter og hvor længe de kan holde??

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 25-09-03 22:31

Ved at hælde olie på kan du få dem til at holde sig - men jeg kan nu bedst lide dem når de bare er opbevaret i køleskabet et par dage!

Kommentar
Fra : dessen

Dato : 26-09-03 00:51

ok 1000 tak, jeg prøver lige om det er dem, og så vender jeg tilbage til dig

Kommentar
Fra : dessen

Dato : 20-10-03 11:41

hej

de har dem oz i føtex i frederiksberg centret hos slagteren, er der ikke nogen der ved hvordan man laver dem, der er oz nogle krydderier på

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 20-10-03 14:26

Hej Dessen
Prøv at gå ind til Lundgren V.I.P/ Vin og Ost i Bagerstræde 6, lige ved Vesterbro Torv. Derinde har han de bedste soltørret tomater, som ikke er tørret igennem. De er super lækre. Jeg smagte dem til en af hans vinsmagninger. Se om de ikke slår rekorden

Venlig hilsen
Gisèle

Kommentar
Fra : ekelin

Dato : 21-04-04 15:00

jeg fandt denne opskrift, måske er det den rigtige? BAGTE TOMATER

Fremgangsmåde:
Friske tomater halveres, krydres med salt, peber og stænkes med mørk balsamico og olivenolie. Bages i ovn ved 30 grader i 10 timer.