/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Videoredigering...er min pc for lille?
Fra : Dinah
Vist : 294 gange
100 point
Dato : 25-09-03 14:06

Jeg er jo den lykkedlige ejer af et sony videocamera. Det var jo meningen at pc'en skulle bruges til videoredigering og lagring. Jeg kan bare ikke få filmene ind, uden at den hakker.

Min pc er en IMB aptiva 840
Jeg har 128 mb ram
733 mhz
Jeg overfører med firewire.
Er min pc for lille? Da jeg købte kameraet fik jeg afvide at det var rigeligt.
Jeg har også et andet problem. Filmene er rigtigt gode på ldc displayet på cameraet. Det kan desværre ikke siger om filmene på pc'en. De bliver mørke. Burde de ikke blive gengivet som de ser ud på cameraet?

Hvem har erfaring med et godt videoredigeringsprogram? Jeg har kun det medfølgende Imagemixer fra Sony, og jeg er ikke imponeret... nogen forslag til hva man skal købe?

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 25-09-03 20:51

Jeg syntes det lyder sansynligt, at din computer er for lille til, at køre et videoredigerings program flydende. Jeg har selv en p4 2600 mhz med 768 ram, og kan til tider selv opleve en del hak når jeg arbejder med video.

Jeg bruger Adobe premiere som jeg syntes er et rigtigt godt program.

Kristian

P.S: med hensyn til de mørke film, ved jeg det desværre ikke, men du kan også indstille på lysstyrken på din skærm, som måske er sat for mørkt....???

Accepteret svar
Fra : gornitzka

Modtaget 100 point
Dato : 02-10-03 23:19

Din pc er lige i underkanten til videoredigering, men da du overfører din rå video digitalt via firewire, burde din processer
kunne følge med, jeg har selv brugt 633 mhz med 128 ram!!

Problemerne opstår mest i videoredigeringsarbejdet med en "svag" computer, især hvis du bruger win 98, det er ikke
sjovt at have brugt 2 timer på at redigere video for pludselig at se : "programmet har udført en ulovlig handling og
lukkes", win xp anser jeg for et must, den har aldrig chrashet for mig!!

Vedrørende videoredigeringsprogrammer : Adobe premiere er rigtig nok et godt program, men svært for begyndere, og
dyrt. Anbefales kan : ulead dvd movie factory, der har en nem trin for trin guide, samt mit hjertebarn : magix videodeluxe 2.0 der er totalt suverænt, pris ca.700,-

Mit råd : mindst 256 ram, gerne flere, helst win xp, gerne 2 harddiske, defragmenter disse inden arbejdet, pas på
processorslugende programmer i "hurtig start" værktøjslinien,luk disse under arbejdet, inkl. antivirus,
hold computeren "ren", fjern overflødige programmer o.s.v.

Et sidste råd : Når du går i gang med at redigere video og undervejs skal tage stilling til formater, codecs, compression,
o.lign., skriv ALT op hvad du vælger, så du, hvis det bliver godt eller skidt, ved om du skal ændre indstillingerne!!
M.v.h. thomas

Kommentar
Fra : six2six

Dato : 07-10-03 18:40

Ja det lyder som om det er i underkanten... men ville være rart at vide hvor stor harddisk du har men i der skal helt sikkert flere ram til da min pc har 1Gb Ram og stadig ikke kører helt optimalt...

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 18-10-03 11:43

Jeg har købt ny pc - problemet er løst

Godkendelse af svar
Fra : Dinah

Dato : 18-10-03 11:45

Tak for svaret gornitzka.