/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ventilation.
Fra : scooter
Vist : 1230 gange
100 point
Dato : 31-01-02 12:01

Hej er der mon nogle der kan hjælpe os med det her problem. Vi har en Brændeovn der giver for meget varme i vores stue den er på ca. 35 m2. Bare vi fyrre lidt i den bliver der hurtigt 30 grader i stuen og det er for varmt. Vi kunne godt tænke os at få den varme ud i de andre 8 rum vi har. Har tænkt på at suge den varme luft ud af stuen lige over Brændeovnen via nogle ventilationsrør og så ud til de andre rum. Vil det virke???? Hvor meget og hvordan skal sådan nogle rør isoleres.??? Skal de lægge under den exsistrende isolering eller skal de hæves over isoleringen. Hvis der er nogle der har erfaring med det vil vi gerne dele den med jer.

MVH. SCOOOOOTER.

Accepteret svar
Fra : elda

Modtaget 110 point
Dato : 31-01-02 12:43

Hej Scooter

I skal slet ikke suge varmen ud, men I skal lave overtryk istuen så varmen bliver suget ud i de andre rum. Det virker fint ved os. Rørene skal isoleres særskilt, og de skal være isoleret tilstrækkeligt ellers opstår der kondensvand i rørene. Rørene skal hæves op over
eksisterende isolering. I skal have et katalog fra et byggemarked over isolering af ventilationsrør. Evt. søg på Råd&dåd byggecenter. Har du andre spørgsmål har vi stor erfaring.
Hilsen
Elda

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-01-02 13:13

On Thu, 31 Jan 2002 11:00:45 GMT, "scooter" <scooter.news@kandu.dk>
wrote:

>Hej er der mon nogle der kan hjælpe os med det her problem. Vi har en
>Brændeovn der giver for meget varme i vores stue den er på ca. 35 m2.
>Bare vi fyrre lidt i den bliver der hurtigt 30 grader i stuen og det er
>for varmt. Vi kunne godt tænke os at få den varme ud i de andre 8 rum vi
>har. Har tænkt på at suge den varme luft ud af stuen lige over
>Brændeovnen via nogle ventilationsrør og så ud til de andre rum. Vil det
>virke???? Hvor meget og hvordan skal sådan nogle rør isoleres.??? Skal
>de lægge under den exsistrende isolering eller skal de hæves over
>isoleringen. Hvis der er nogle der har erfaring med det vil vi gerne
>dele den med jer.
>

Det kan sagtens lade sig gøre. Enten et passivt system, hvor du
opsætter ventiler/riste i alle rum - en ventil ved loftet, hvor den
varme luft forsvinder ud og en ved gulvet hvor kold luft trækkes ind.
Det virker rent faktisk, men ikke så effektivt som et mekanisk anlæg.
Desuden er der risiko for træk.

Det mekaniske anlæg med en ventilator, der cirkulerer den varme luft,
er mest effektiv og kan bedre fordele varmen ligeligt til alle rum
rum. Normalt lægger man rørsystemet og ventilatoren op på loftet (i et
1-plans parcelhus) dels af hensyn til evt. støj, dels for at slippe
for rør i boligen. Hvert rum får så en loftventil, som kan reguleres
indviduelt.
Rørene lægges ovenpå den eksisterende isolering. De fleste
byggemarkeder sælger færdige systemer. Du kan evt. finansiere udgiften
med et kreditforeningslån.

Se mere her http://www.villaventilation.dk/webcare.asp?Browser=MS4WIN

(som jeg ikke har noget med at gøre, men bare faldt over)
vh
Lars

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-01-02 13:48

>
> Det kan sagtens lade sig gøre. Enten et passivt system, hvor du
> opsætter ventiler/riste i alle rum - en ventil ved loftet, hvor den
> varme luft forsvinder ud og en ved gulvet hvor kold luft trækkes ind.
> Det virker rent faktisk, men ikke så effektivt som et mekanisk anlæg.
> Desuden er der risiko for træk.
>
> Det mekaniske anlæg med en ventilator, der cirkulerer den varme luft,
> er mest effektiv og kan bedre fordele varmen ligeligt til alle rum
> rum. Normalt lægger man rørsystemet og ventilatoren op på loftet (i et
> 1-plans parcelhus) dels af hensyn til evt. støj, dels for at slippe
> for rør i boligen. Hvert rum får så en loftventil, som kan reguleres
> indviduelt.

ventilation er godt- ingen tvivl om det. Jeg har dog også meget god erfaring
med el alm. konvektionsovn. Hvis den ovn du har ikke er en konvektionsovn-
får du en meget koncentreret varme omkring ovnen- hvilket kan give jeres
problem.

Den aktive ventilation er god- men hvis man skal have de gode modeller-
effektive og lydløse, er min erfaring at de bestemt ikke billige. Man bør
også stille krav til miljøet i disse ventilationer. Ventilationsanlæg er som
rene væksthuse for bakterier- blot der er den mindste smule fugt og varme i
rørene- varm luft kan indeholde meget mere fugt end kold luft- og det vil
måske fortættes i rørene.

Til din oplysning bor jeg et to-plans hus, ca. 200 m2, een konvektionsovn,
en gammel Hess-model fra 1840, varmer stort set hele boligen op!

Mvh
Carsten

Kommentar
Fra : frost_1

Dato : 31-01-02 14:07

Lad være med at fyre i det gamle lort du har der, og invester i en ordentlig brændeovn du kan styre.... nærigrøv.

Hilsen din eksven.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-01-02 15:32

Hvis der er nogle der har erfaring med det vil vi gerne
> dele den med jer.
>
Vi havde samme probs, og har lavet et anlæg som du snakker om, vi bor i 2
plans hus, og har mont 2 thermostater 1 ovenpå og 1 neden under, hvis der
bliver koldt ovenpå, tænder den for thermostat ovenpå, men hvis der ikke er
varmt nok endnu neden under starter den ikke
Vi har fået meget støv syntes jeg, men der er vel osse altid gang i luften,
så det er måske meget normalt
vi har "kun" mont kanaler ud til det ydereste rum, så kan det selv trænge
den til brændeovnen igen

Mvh Jesper

Godkendelse af svar
Fra : scooter

Dato : 09-02-02 10:24

Tak for svaret elda.