/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Opskrift søges: Toastbrød med rejer og s~
Fra : jkrjk2
Vist : 5626 gange
200 point
Dato : 24-09-03 18:47

Hej!
For en 15-20 år side prøvede jeg en opskrift på en nem forret, men jeg
kan ikke finde den igen.

På en skive toastbrød (ristet?) lægges lidt rejer. Herudover lægges et
lag af en blanding af piskede æggehvider, mayonaise og karry. Det hele
får et par minutter ved høj varme i ovnen.
Måske var der flere ingredienser?

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 200 point
Dato : 24-09-03 20:24

Tja... ellers er her et lækkert alternativ

Evt. 6 stykker toastbrød
250 g rejer
1 knivspids cayenne peber
50 g smør
2-3 spsk mel
2 dl. mælk
3 æg, delte
lidt olie
lidt rom

Olien varmes i en kasserolle og rejerne svitses heri et par minutter. Cayennepeber tilsættes, hvorefter rejerne flamberes i lidt rom.

Smørret smeltes i en gryde, bages op med mel, hvorefter mælk tilsættes. Saucen koges op og smages til med lidt salt og hvid peber. Herefter sættes den på køl.

Æggeblommer tilsættes en ad gangen under piskning, herefter vendes rejer og de stiftpiskede hvider forsigtigt i, og blandingen er klar til brug.

Blandingen kan fordeles i smurte, indfaste forme, hvorefter denne kan spises som den er (som souffle) eller evt serveres på et stykke toastbrød som bund.

Blandingen bages ca. 30 minutter i 175 grader, alt efter størrelse.

Serveres varmt.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-09-03 21:55

Og hvis du ikke kan lide Erlings opskrift så er her 18 mere
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/soeg-navn.php

God fornøjelse

Mvh dabj

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 24-09-03 23:00

Jeg har støvsuget google for de kombinationer, jeg kunne komme i tanke om, men ingen af dem passede bare en smule, heller ikke dk-kogebogen

Godkendelse af svar
Fra : jkrjk2

Dato : 27-09-03 12:01

Jeg fik svaret andetsteds (gammel Kirsten Hüttemeier opskrift)
Lune rejebrød - 4 pers.:
200 g rejer
smør
karry
4 skiver franskbrød
smør
100 g mayonnaise smagt til med sennep, citron og 1 stiftpisket
æggehvide
salatblade

Rejerne kan være spanderejer, og skal i så fald bruses over med koldt
vand og dryppe godt af, eller de nypillede lige parate til at letstege
hurtigt i gyldent smør på en pande og straks drysses karry og evt.
lidt peber over. Brødet smøres og rejerne fordeles herover, anbringes
på en bageplade, evt. på folie. De rører maynonnaise med sennep og
citron og blander heri den stiftpiskede æggehvide. Brødene bager på
nederste rille ved 225 gr. i 10 min. serveres på salatblade.
Erling var hurtigst, så han får "sejren"

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : anjaKanDu

Dato : 18-11-11 19:16

Hej
Her er et forslag og et link til det du efterlyser.

Lenes Soufflébrød
(4 pers)
1 æg
80 g mayonnaise
4 skiver franskbrød
lidt citronsaft
lidt fransk sennep (Dijon)
salt
peber
lidt smør
1 tomat til pynt
4 salatblade
Desuden en hovedingrediens, eks.:
asparges (absolut et HIT)
bacon
laks
muslinger
rejer
skinke
Soufflémasse: Hviden fra et æg piskes stiv, og mayonnaise, citron, salt, peber og Dijon-sennep vendes forsigtigt i.
Hovedingrediensen anrettes på et salatblad på et stykke smurt franskbrød, hvorefter soufflémassen fordeles jævnt over hele brødets flade.
Brødene sættes i en forvarmet ovn ved 200 grader, og portionsanrettes med pynt af tomat og rejer, alt efter hovedingrediens.
Servering: Straks efter at den er taget ud af ovnen.

http://www.newyorkerbyheart.com/2010/06/soufflebrod-med-rejer-og-asparges-fra-bogen-kokkenklassikere-god-mad-til-alle-tider-thaning-appel.html