/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Korrespondanceafbryder
Fra : Avant85
Vist : 3775 gange
105 point
Dato : 24-09-03 18:09

Den ene korrespondanceafbryder (af 2 ) har tabt en ledning for neden; så korrespondancen virker ikke fuldstændigt. Den ene afbryder (eller den anden) skal stå bestemt for at den anden kan slukke og tænde.

Er der en der kan forklare hvordan 2 alm. korrespondanceafbrydere skal forbindes med fase, nul, hinanden og pæren ?

Accepteret svar
Fra : KajKagearm

Modtaget 115 point
Dato : 24-09-03 18:26
Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 24-09-03 18:33

Ja, men det er ikke entydigt (jeg vil dog sige, at er der kun en ledning faldet ud, så sæt den i det ledige gul.

Der findes 2 typer (lovlige) korrespondencer : A og B

Den mest brugte er "B", fordi fasen så er med nede ved begge kontakter. Hvis du har en B-korrespondence, skal hullet mærket "P" i begge kontakter (den de "vipper om") forbindes direkte. Fasen skal i et af de "åbne" (andre) huller i begge kontakter - i prioncippet betyder det ikke noget, hvilket af de ledige huller, men hvis du bruger samme hul i begge kontakter, opnår du, at lyset er slukket, hvis begge kontakter er "off". Tændledningen (ledningen til lampen) skal så forbindes med ledninger fra de sidste lidige huller i kontakterne (begge 2 har altså fat i lampen). Nullen skal som altid bare forbindes direkte til lampen

A-korrespondencen har fasen i "p"-hullet i den ene kontakt. "P-hullet" i den anden går til lampen (tændledning). De 2 "frie" huller i hver kontakt forbindes direkte med de 2 samme huller i den anden kontakt.

Hvis det er svært at forstå forklaringen, må du smide en e-mail ind, så skal jeg skitsere det til dig .

Mvh Erling

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 24-09-03 18:38

Tak for svaret KajKagearm.