/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Konsistens
Fra : mike38
Vist : 960 gange
220 point
Dato : 24-09-03 09:46

Har pludselig igen fået meddelelsen "Søger efter konsistens på C:" ved opstart. Den scanner hver gang, men har aldrig fundet en fejl på nogle af HD. Problemet er tidligere blevet løst af Norton Utilities, men er atter vendt tilbage. Bruger ofte en ekstra HD, der før var FAT formatteret, men nu er konverteret til NTFS. OS XP Pro sp1.

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 26-09-03 08:47

Kør først en: sfc /scannow med win cd i drevet (mellemrum imellem sfc og /)
Ang. scanninng, skriv i cmd: fsutil dirty query c: (eller dine andre drevbogstaver)
for at være helt sikker på at drevene ikke har fejl.

Kommentar
Fra : mike38

Dato : 27-09-03 23:26

Har lidt problemer med min XP CD, da jeg ikke længere har den oprindelige CD og bliver nødt til at ændre til det nye registreringsnummer, hvilket endnu ikke er lykkedes? Ved fsutil dirty query kommandoen fremkommer oplysningen at c: drevet er behæftet med fejl, hvilket ikke stemmer overens med chkdsk og Norton Utilities, der ikke finder nogle fejl? Men ellers tak for forslaget.

Kommentar
Fra : mike38

Dato : 03-10-03 14:23

Fik løst problemet med registreringsnummeret og efter udførelse af sfc /scannow er problemet stadig ikke løst og kommandoen fsutil etc. konstaterer stadig at der er en fejl på C:, der dog kører upåklageligt bortset fra søgningen efter konsistens ved opstart.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-10-03 14:37

Prøv at højre klikke på dit drev>egenskaber>funktioner>undersøg nu>sæt et
flueben i søg efter/genopret beskadigede sektorer>start, du skal nok genstarte.Det kan tage et stykke tid,ud fra hvor stor din HD er.

Manse9933

Kommentar
Fra : mike38

Dato : 03-10-03 15:32

Det hjalp ikke, suk Norton Utilities konstaterer som sagt heller ingen fejl.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-10-03 15:39

Det lyder som en falsk/negativ melding,prøv at gå igennem din log bog
administration>log bog,og se hvad der står der, under system og programmer.

Manse9933

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-10-03 17:56

Hvad menes der med "konsistens på c? Hvor får du den fejlmeddelse?

Kommentar
Fra : mike38

Dato : 04-10-03 12:46

Under opstart og lige før den går fra Pro opstarts billedet (XP logo m. løbende bjælke) og til selve log-in menuen. Hvad der menes med konsistens vides ikke, men meddelelsen er "et af drevene skal undersøges for konsistens" hvorefter der er 10 sek. nedtælling inden chkdsk køres (der aldrig finder nogle fejl). Ved berøring af en tast afbrydes nedtællingen og der startes op på vanlig vis. Problemet er ikke særlig stor, men bare irriterende og man er jo nysgerrig: hvorfor??

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-10-03 15:31

Har du prøvet at trykke på tasten f8 mens du booter op og så vælg fanen
start pc'en med sidste kendte tilstand hvor den virkede korekt,hedder det
vist, så vidt jeg husker,jeg har engang løs samme problem med chkdsk,for
en ven på denne måde.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-10-03 15:58

Vis det ikke virker så kan du prøve at gå ind på dette link og vælg i toppen>
General Tweaks

Vælg så fra dropdown listen>
Disable or Enabel ChecDisk Upon Boot
og dawnload denne zip fil til en mappe af dit eget valg og pak den ud
nu har du to reg nøgler der kan slå ChecDisk fra og til.
http://www.kellys-korner-xp.com/xp_tweaks2.htm
Manse9933
Bare et foreslag.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-10-03 16:02

Nej,glem det igen,det er sfc /scannow,min fejl,ups
Manse9933

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 220 point
Dato : 04-10-03 19:27

Det lyder som om chkdsk er sat til at køre hver gang du starter op. Prøv at skrive chkdsk /f i Kør prompten og sig ja til at den skal køre efter næste genstart! Det er muligt det afhjælper problemet!

Godkendelse af svar
Fra : mike38

Dato : 04-10-03 20:25

Bingo, det fungerede Tak for svaret tedd og tak for I andres udmærkede forslag.