/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Gøen?
Fra : sabrina
Vist : 1476 gange
100 point
Dato : 30-01-02 20:00

Hej NG.

Jeg har et problem med min hvalp på 11 uger. Han gøer ustandseligt :(((
I dag fandt jeg på nettet en side hvor man kunne købe noget til at sætte i halsbåndet og så når hunden gøede sprøjtede den citronsaft op. Hvad mener I om at bruge den? Vil den hjælpe? Vil hunden kunne mærke når han har den på eller ej og så gø efter det?
Linket til siden er:
http://www.drsfostersmith.com/product/sc_view.cfm?siteid=12&pCatId=29
Hvis I skulle have lyst til at finde en anti-gø som i mener er bedre.
Den jeg tænker på er Citronella Spray Collar

MVH

Sabrina

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 30-01-02 20:37

Hej

Personligt ville jeg aldrig anvende en sådan til min hund. Jeg kender det ikke, så ved ikke hvordan hunden føler og reagerer på det. Igen kan man jo ikke generalisere hvordan netop din Hvalp vil opfatte denne spray.

Læste lige dette stykke på DVH`s hjemmeside:

Lederskab er at lade hunden gøre noget positivt som den kan lide. Hvis hunden gøer, kommer du meget længere med at aflede den end ved at råbe og straffe (straf er en menneskelig hævnlyst, der stort set ikke forekommer i naturen). Når hunden gøer kan du f.eks. bede den sitte eller om at apportere noget. Bed den gøre et eller andet den kan. Giv belønning for positiv og ønskelig opførsel, ikke straf for negativ.
http://home19.inet.tele.dk/dch-rink/lederskab.html
Her er et link til Hundepsykologen : http://www.hundepsykologen.dk/brvkasse/svar_99.htm
Denne side er også utrolig givende:
http://www.hunde-info.dk/page70.shtml

Mine ideer omkring det,-at din hvalp gøer så meget ligger mere i en anden måde at tackle ham på rent mentalt.

MH
Vestergade

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-01-02 20:24

"sabrina" <sabrina.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:egX58.3419$m6.312471@news000.worldonline.dk...
> Hej NG.
>
> Jeg har et problem med min hvalp på 11 uger. Han gøer ustandseligt
:(((
> I dag fandt jeg på nettet en side hvor man kunne købe noget til at
sætte
> i halsbåndet og så når hunden gøede sprøjtede den citronsaft op.
Hvad
> mener I om at bruge den? Vil den hjælpe? Vil hunden kunne mærke når
han
> har den på eller ej og så gø efter det?

Hvad ville du selv sige til at få et sprøjt citronsaft i f.eks øjet
... jeg tror du skal i gang med at aktivere ham .. i stedet for at
bruge citronsaft sprøjten kan du måske bruge en vandpistol med ren
vand i men det er stadig straf .. prøv i stedet at rose ham når han
ikke gør .. det virker ti gange bedre .. når han gør lægger du hånden
over hans snude (uden at klemme ) og siger "Nej .. og samme sekund han
holder kæft giver du godbid og roser .. når han gør du der igen med et
nej .. og hånden over snuden og i samme sekund der er ro .. er der
godbid og ros .. og gentages det masser af gange plejer det at hjælpe
... og så tror jeg du vil få rigtig meget ud af at aktivere ham lidt ..
lad ham f.eks arbejde for føden .. strø maden ud over græsplænen eller
gulvet eller giv maden i en plasticsodavandsflaske eller en
busterterning .. lær ham små kunster osv.

Hvilke situationer er det han gør i .. ??
Smil Ami

Kommentar
Fra : guffy

Dato : 30-01-02 21:18

Hej er enig med , Citron spray bør kun anvendes i ydeeste nødstilfælde, er jo heller ikke hel billig.

Inden du beslutter dig (giver op) så prøv er her et par råd du kan prøve

http://www.canismajor.com/dog/barking.html

http://www.ddfl.org/behavior/barkingdog.htm

PS: Mine hunde har aldrig gøet/hylet til gene fra andre, med en enkelt undtagelse.Jeg var nødt til at lænke en slædehund (dette er lov nord for Sisimiut når hunden er 6 md gammel) det tog tre dage før den holdt op hvilket absolut føltes som meget langt tid da alle de andre hunde gav deres besyv med.

Accepteret svar
Fra : pmj

Modtaget 100 point
Dato : 30-01-02 22:23

Hej Sabrina.
Der kan være mange grunde til at en 11 uger gammel hvalp gøer. Prøv at læg mærke til om det er i nogle særlige situationer fx. når der kører en bil forbi udenfor. Hvis det er tilfældet kan det skyldes usikkerhed og det vil et citronhalsbånd eller andet negativ kun gøre værre.
Det kan også være at han har opdaget at det er en metode der giver ham opmærksomhed. Selv negativ opmærksomhed er bedre en ingen opmærksomhed. Hvis det er tilfældet så er det meget vigtigt at rose ham og give ham opmærksomhed når han gør det rigtige (er rolig og ikke gøer). Det er så også vigtigt (og svært) at ignorere ham, når han gøer. Prøv evt. at give ham en line på som du kan træde på, hvis ham gøer og så roligt lægge hånden over hans snude mens du ignorerer ham.
Held og lykke med ham

Venlig hilsen

Pia Johnsen
http://home.worldonline.dk/~piasevy/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-01-02 22:23

"sabrina" <sabrina.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:egX58.3419$m6.312471@news000.worldonline.dk...
> Hej NG.
>
> Jeg har et problem med min hvalp på 11 uger. Han gøer ustandseligt :(((
> I dag fandt jeg på nettet en side hvor man kunne købe noget til at sætte
> i halsbåndet og så når hunden gøede sprøjtede den citronsaft op. Hvad
> mener I om at bruge den? Vil den hjælpe? Vil hunden kunne mærke når han
> har den på eller ej og så gø efter det?
> Linket til siden er:
> http://www.drsfostersmith.com/product/sc_view.cfm?siteid=12&pCatId=29
> Hvis I skulle have lyst til at finde en anti-gø som i mener er bedre.
> Den jeg tænker på er Citronella Spray Collar
>
> MVH
>
> Sabrina
>
Hej Sabrina,

Som Ami også har svaret/spurgt er det vigtigt at finde ud af _hvorfor_ han
gør - kan du give lidt flere oplysninger? Ellers kan jeg kun give Ami ret i
hendes løsnigsforslag. Jeg bryder mig heller ikke om tanken om alskens
opfindelser, men venter på nærmere beskrivelse fra dig.

Kh. Tine.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-01-02 00:45

Hej med dig.

Jeg har haft akkurat samme problem med min hund som i øvrigt er en Chi Hua
Hua.
Jeg kontaktede den hundekennel hvor jeg har købr hunden, (de har jo tjek på
sådan noget) og deres råd til mig var at købe en vandpistol, og simpelthen
sprøjte på hunden når den begyndte at gø. Når den holdte op med at gø,
skulle hunden selvfølgelig have en godbid.
Dette råd har hjulpet MEGET - og det er faktisk kun i nogle sjove tilfælde
min hund gør nu, som hvis jeg leger med den. Følg rådet, og du bliver
overrasket hvor hurtigt det går med at lære din hund af med at gø.

God fornøjelse.

Mvh. Bettina
"Tine Yding Jensen" <tyj@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c5863bf$0$62877$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "sabrina" <sabrina.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:egX58.3419$m6.312471@news000.worldonline.dk...
> > Hej NG.
> >
> > Jeg har et problem med min hvalp på 11 uger. Han gøer ustandseligt :(((
> > I dag fandt jeg på nettet en side hvor man kunne købe noget til at sætte
> > i halsbåndet og så når hunden gøede sprøjtede den citronsaft op. Hvad
> > mener I om at bruge den? Vil den hjælpe? Vil hunden kunne mærke når han
> > har den på eller ej og så gø efter det?
> > Linket til siden er:
> > http://www.drsfostersmith.com/product/sc_view.cfm?siteid=12&pCatId=29
> > Hvis I skulle have lyst til at finde en anti-gø som i mener er bedre.
> > Den jeg tænker på er Citronella Spray Collar
> >
> > MVH
> >
> > Sabrina
> >
> Hej Sabrina,
>
> Som Ami også har svaret/spurgt er det vigtigt at finde ud af _hvorfor_ han
> gør - kan du give lidt flere oplysninger? Ellers kan jeg kun give Ami ret
i
> hendes løsnigsforslag. Jeg bryder mig heller ikke om tanken om alskens
> opfindelser, men venter på nærmere beskrivelse fra dig.
>
> Kh. Tine.
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-01-02 01:02

"Bettina Christiansen" <bettina.christiansen@mail1.stofanet.dk> skrev
i en meddelelse news:3c5885a0$0$252$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Dette råd har hjulpet MEGET - og det er faktisk kun i nogle sjove
tilfælde
> min hund gør nu, som hvis jeg leger med den. Følg rådet, og du
bliver
> overrasket hvor hurtigt det går med at lære din hund af med at gø.

Hej

Der er ingen tvivl om at vandpistolen er effektiv men det er
strafmiddel og jeg synes at det .. selvom det er den blideste form for
straf .. så dog kan virke voldsomt på en hvalp .. men det er bare min
mening .. smil fra Ami ..

Godkendelse af svar
Fra : sabrina

Dato : 31-01-02 08:06

Hej.

Tak for alle jeres svar. jeg spurgte om jeres meninger fordi jeg selv var meget i tvivl om brugen af den. Og jeg er helt enige med jer :)
Victor gør når der bliver hældt hans mad op og så når vi ikke lige gider give ham lidt opmærksomhed. Biler gøer han aldrig af - god ting
Jeg vil lige tilføje - eftersom flere af jer referere til det - at hans mad bliver strøget ud over grasplænen og i dårligt vejr ud over gulvet :) Jeg er også i gang med at lære ham "sit", han er meget lærenem. Desuden startede vi i DcH Støvring i forrige uge :) Og på søndag bliver han meldt endeligt ind.

Tak for alle svarene.

Hilsen

Sabrina